کد خبر: 310402133414
اقتصادجهانروزنامه

فعالیت های اقتصادی جهانی در حال کاهش است

ترجمه: سلیم حیدری

رئیس آژانس بین الملی پول هشدار داد که تورم می تواند برای مدت طولانی بر رشد تاثیر بگذارد و مستلزم سخت گیری در سیاست های پولی باشد.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز سه‌شنبه در نشست وزرای دارایی G20 و روسای بانک‌های مرکزی گفت: فعالیت‌های اقتصادی جهانی به ویژه در بخش تولید در حال کاهش است.

وی خاطرنشان کرد که اقتصاد جهانی با وجود شوک‌های پی در پی در سال‌های اخیر و افزایش سریع نرخ‌های بهره، «مقداری انعطاف‌پذیری نشان داده است». رشد آن توسط بازارهای کار قوی و تقاضای بالا برای خدمات پشتیبانی می‌شود، اما طبق استانداردهای تاریخی کم رمق باقی می‌ماند.

جورجیوا اظهار داشت: “فعالیت به ویژه در بخش تولید کند می شود. با نگاهی بیشتر به آینده، چشم انداز رشد میان مدت ضعیف باقی می ماند.” وی پیش‌بینی کرد که اقتصادهای پیشرفته احتمالاً شاهد کاهش شدید رشد خواهند بود، از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳.

جورجیوا همچنین خاطرنشان کرد که تورم، اگرچه نشانه هایی از کاهش را نشان می دهد، همچنان مانع رشد اقتصادی است.

در مورد تورم، اخبار دلگرم‌کننده‌ای وجود دارد، روند در نهایت نزولی است. اما تورم کل هنوز خیلی بالاست و تورم اصلی علیرغم تشدید سیاست پولی قابل توجه باقی می ماند. او افزود که “تورم می تواند برای مدت طولانی تری بالاتر بماند” و به افزایش بیشتر نرخ بهره نیاز دارد، در حالی که “خرد شدن در نهایت می تواند بر رشد تاثیر بیشتری بگذارد.”

جورجیوا از رهبران گروه ۲۰ خواست تا «اقتصاد جهانی را به سمت مسیر میان‌مدت پر جنب و جوش‌تری سوق دهند» که مستلزم اقدامات سیاست داخلی و بین‌المللی متمرکز بر کاهش تورم و مدیریت مسئولانه امور مالی است. او خاطرنشان کرد که این تلاش‌ها ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد و می‌تواند به اقدام جمعی نیاز داشته باشد، زیرا تفاوت در شرایط اقتصادی کشورها یک نگرانی دائمی برای صندوق بین‌المللی پول است.

او افزود: “جیب برخی از کشورها در اقتصاد های جهانی به خوبی کار می کند. دیگران ضعیف می شوند اما همچنان در حال رشد هستند و کشورهای آسیب پذیر بیشتر عقب می مانند… برای محافظت از آسیب پذیرترین کشورها و مردم آنها، ما باید شبکه ایمنی مالی جهانی را تقویت کنیم.”

در حالی که اقتصادهای پیشرفته و قوی بازارهای نوظهور دارای بالشتک بیش از ۱۰ تریلیون دلار ذخایر بین المللی هستند، بقیه جهان به منابع ادغام شده نهادهای بین المللی مانند صندوق بین المللی پول متکی هستند.

جورجیوا از رهبران جهانی خواست تا اصلاحاتی را اجرا کنند که باعث رشد تجارت و ایجاد شغل می شود.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا