کد خبر: 02110066224
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

باید منتظر رونمایی از «ازدواج ملکی» باشیم؟!

محسن علی آبادی

خیل زیادی از هواداران و دوستداران دولت جناب آقای رئیسی معتقدند که باید به دولت جدید فرصت داد و مطالبات و قضاوت و حمله عجولانه به دولتی که تنها چند ماه از آغاز به کار آن گذشته است، انصاف نیست.

قطعاً این گفته و درخواست، درست و متین است. درمسیر بسیاری از پروژه ها به چاشنی صبر نیاز داریم و جهت‌گیری زودهنگام عاقلانه و دلسوزانه نیست، ولی در مواردی که تصمیمات و جهت‌گیری‌های به ظاهر اشتباه اتفاق می‌افتد، صبر کردن نه تنها جایز نیست بلکه سکوت می‎تواند سبب نتایج اسف‎باری هم بشود. درست است که گفته شده ((گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی)) اما بعید است با صبر بر نهال پرتقال هم به حلوا برسیم.

القصه در مطلب قبلی نقدی شد بر تصمیم دولت برای مالیات بر خودروهای با قیمت بیش از یک میلیارد تومان و اشاره کردیم که این خودروها تا چندی قبل (حدود۲،۳ سال) قیمتی تقریبی صد میلیون تومان داشته‎اند و سوءتدبیر دولت چنین قیمت‌هایی را برایشان رقم زده که علی الایحال این قانون تصویب و اعلام شد.

نکته جالب اینست که با این مدل تفکر برای دولت به صرفه است که قیمت ماشینی مثل پژو ۲۰۶ را نیز به بیش از یک میلیارد تومان برساند، چرا که اگر برای مردم آب نداشته باشد، برای دولت نان مالیات خواهد داشت.

اما دلیل این نوشته در نقد تصمیم جدید دیگری است که در این ایام از رسانه‌ای شد؛ تحت عنوان ثبت نام جهت مسکن از افراد مجرد و تحویل خانه به قیمت مصوب به شرط متاهل شدن ایشان!

این خبر در فهوای خود نوید افزوده شدن ازدواج‌های صوری ملکی به فهرست انواع مختلف و رنگارنگ ازدواج‌های رایج را می‌دهد آنهم در آینده نزدیک؛ کما اینکه کشور تجربه طلاق‌های معافیت سربازی را در یاد و خاطره خود دارد. با این شرط‎گذاری در دو سال آینده که احتمالاً این واحدها آماده تحویل می‎شوند، بازار ازدواج صوری ملکی و کسب و کارهای مرتبط با آن و بالطبع مفاسد و تبعات اجتماعی آن دامن‎گیر جامعه خواهد شد.

دولت عزیز همانطور که راه حل کنترل قیمت مسکن مالیات گرفتن از خانه‌ها نیست و کافی است سراغ بانک‌ها و موسساتی که املاک را احتکار کرده‌اند بروند، راه حل ازدواج جوانان نیز شرط کردن و گره زدن تحویل خانه به ازدواج اجباری نیست. به این فکر کنید که ازدواجی که دلیل آن گرفتن یک خانه از دولت باشد چه عواقبی برای جامعه دارد.

و صد البته در انتها تاکید می‎کنم، صلاح مملکت خویش خسروان دانند و ای کاش که درد دل مردم نیز دانند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا