کد خبر: 230901112810
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالی

با تورم ۴۰ درصدی نباید انتظار بازار باثبات را داشت

پس از تسریع روند صعودی نرخ دلار از آبان ماه، قیمت خودرو نیز بار دیگر افزایشی شد و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. در همین زمینه امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: «افزایش قیمت خودرو مربوط به مسائل کلان اقتصادی است و احتمالاً این روند صعودی تا پایان سال حفظ شود.»

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت خودرو از ماه گذشته و با آغاز سقف‌شکنی نرخ دلار صعودی شد. این روند همچنان نیز ادامه دارد و خودروها هر روز نسبت به روز گذشته گران‌تر می‌شوند. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط عمومی حاکم بر اقتصاد ایران و البته روند بازار ارز، سیاست‌ها وزارت صمت در مدیریت صنعت و بازار خودرو پاسخگو نباشد.

در همین زمینه امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز به بررسی علل افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته می‌پردازد.

قیمت خودرو در یک ماه اخیر بار دیگر روند نجومی به خود گرفت و بعضی از محصولات در کمتر از یک ماه تا بیش از ۷۰ میلیون تومان گران‌تر شدند. دلیل این اتفاق چیست؟

با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد ایران و البته شرایط بازار ارز، قدرت خرید مردم طی دو ماه گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. با محاسبه‌ای سرانگشتی می‌توان پی برد که فقط در دو هفته گذشته ارزش پول ملی افت ۱۰ درصدی را تجربه کرد.

در یک سال گذشته نیز روند بازار خودرو چندان باثبات نبود و به‌طور میانگین قیمت‌ها از آبان سال گذشته تا آبان امسال ۳۰ درصد افزایش داشت. آمار رسمی نیز وجود تورم ۴۰ درصدی در بخش صنعت را تائید می‌کنند.

با نگاهی به این آمار می‌توان پی برد حدود ۲۰ درصد از افزایش قیمت خودرو به دلیل بروز این اتفاقات است.

البته در بازار خودرو به اجرای برخی سیاست‌ها می‌توان امیدوار بود. به‌عنوان مثال، عرضه هایما در بورس کالا به مقداری بالا بود که در دوره پنجم عرضه، این خودرو با همان قیمت پایه به فروش رسید. درضمن، خودرو ۲۰۷ هم هنگامی که در بورس عرضه شد، ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار بود.

دولت نیز اعلام کرد که تولید خودرو در خودروسازی‌های دولتی نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. البته این افزایش تولید در خودروسازان خصوصی بسیار بالاتر بوده و حدودا دو برابر شده است.

در این میان، اعلام شد بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده است. پس از آن نیز، رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، از ورود خودروهای وارداتی به کشور طی هفته‌های آینده خبر داد.

در نتیجه نکته کلیدی در رابطه با افزایش قیمت خودرو وقوع اتفاقات اقتصادی در سطح کلان کشور است که نتیجه آن را در کاهش ارزش ریال و همچنین، جابه‌جایی سرمایه‌ها می‌توان مشاهده کرد.

چرا عرضه‌هایی که به آن اشاره می‌کنید کمکی به تعدیل قیمت خودرو نکردند؟ 

این اتفاقات ناگهانی که خودرو با جهش قیمت قابل‌توجهی همراه شد، به دلیل مسائل کلان اقتصادی در کشور است و ارتباطی با عرضه و تولید خودرو ندارد.

باید این نکته را یادآور شد که افزایش قیمت در روزهای گذشته تنها مختص بازار خودرو نبوده و همه بازارها، از جمله دلار، طلا و سکه و مسکن نیز با افزایش همراه شدند. در این شرایط نیز بیشتر مردم به سمت بازار خودرو برای سرمایه‌گذاری می‌روند. چراکه در این بازار نسبت به سایر بازارها، ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری دارد. در نتیجه سرمایه‌گذاری راحت‌تر صورت می‌گیرد.

به نظر شما آیا افزایش قیمت خودرو در بازار ادامه دارد یا این پدیده موقت است؟

در پاسخ به این پرسش باید به اقتصاددانان مراجعه کرد. اقتصاددانان در ابتدای سال پیش‌بینی تورم بین ۴۰ تا ۶۰ درصدی را داشتند. اکنون که در نهمین ماه سال هستیم، شاهد تورم ۴۰ درصدی در صنعت و بازار خودرو بودیم.

اگر اقتصاددانان درست پیش‌بینی کرده باشند، تا پایان سال قیمت خودرو مجددا با افزایش بیشتری همراه می‌شود.

اگر ادعای دولت در رابطه با تورم درست باشد، تورم ۴۰ درصدی تا پایان سال بیشتر نمی‌شود و روند بازار در همین نقطه متوقف می‌شود.

به نظر می‌رسد پیش‌بینی اقتصاددانان درست باشد و بازار افزایش قیمت بیشتر را تجربه کند. مگر اینکه اتفاق خاصی در بحث اقتصاد کلان پدید آید. در شرایط فعلی حجم نقدینگی در کشور بالا رفته و کارشناسان معتقدند که افزایش حجم نقدینگی موجب تورم بیشتر می‌شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا