کد خبر: 220503169482
روزنامه

با صدا و بی صدا

دکتر حمزه رضایی

محمود کریمی نماینده سابق مجلس خطاب به پزشکیان گفت: قرار شد صدای بی صدایان باشید، خودتان هم بی صدا شدید…

عارضم به حضور انور شما که ما دوره ابتدایی معلّمی داشتیم که در کنار راهکارهای های مثبتی که برای تعلیم و تربیت ما داشت و سعی و کوششی که در این حیطه برای اّموزش ما به خرج می داد، اندکی خشونت و سخت گیری هم چاشنی کار خود می کرد…

یکی از همین سخت گیری های آن خدا بیامرز تکیه کلام وی و تاکید او روی کلمه «بی صدا» بود.

به هنگام درس دادن، هر چند لحظه یک بار چوبی که همیشه همراه داشت را محکم روی میز می کوبید و می گفت: بی صدا…

خیلی وقت ها هیچ خبری نبود، همه بچّه ها صم بکم نشسته بودند و هیچ صدایی هم از هیچ کسی بیرون نمی آمد، ولی مرحوم مغفور طبق عادت همیشگی خود چوب کذایی را بلند می کرد محکم روی میز می کوبید و می گفت : بی صدا … بی صدا…

خلاصه کلام اینکه ما در طول دوران ابتدایی این کلمه “بی صدا” را به طور مرتّب و بیش از هر کلمه دیگری می شنیدیم، نتیجه آن شد که این کلمه انچنان با جان و روح و روان ما همنشین و مانوس شد که شب و روز، در خواب و بیداری و در سفر و حضر همیشه خدا این کلمه در گوش مان طنین انداز بود و از ترس تنبیه شدن لال مونی می گرفتیم و هر بلایی به سرمان می آمد، به جان می خریدیم و این “بی صدائی” مان را حفظ می کردیم.

الغرض آنکه ما این بی صدا بودن و بی صدا شدن را از مکتب آن معلّم خدا بیامرز ما به ارث بردیم و به عبارتی این “بی صدایی” خواسته یا ناخواسته در جسم و جان مان نهادینه شد. آنچنان که در حال حاضر هم با تمام وجود با آن کنار امده ایم و پایبندیم، شما که غریبه نیستید؟

خداوند آن معلّم مرحوم را رحمت کند، باور بفرمائید با وجودی که ما اهالی ولایت افتخار شاگردی ایشان را داشته ایم و کلی هم از وجود ایشان بهره برده ایم، ولی چه کار کنیم هنوز که هنوز است، مثل سگ از روح آن جنت مکان خلد اشیان می ترسیم!

به عقل ناقص ما اینطور خطور کرده است که شاید آن معلّمی که درس “بی صدایی” را به ما آموخت، در یک دوره زمانی، معلّم جناب پزشکیان هم بوده اند و ایشان هم همانند ما آن “بی صدایی” ادّعایی نماینده سابق را در محضر معلّم سفر کرده ما آموخته اند!

خلاصه کلام اینکه جناب وکیل الرعایای سابق هم زیاد سخت نگیرند!

ظاهراً همه این گرفتاری ها زائیده فرهنگ “بی صدایی” کذایی معلّم بی نوایی است که همین درس”بی صدایی” را به ما و خیلی های دیگر و شاید هم به جناب پزشکیان آموخته است و در حال حاضر هم دستش از دنیا و مافیها کوتاست….خدایش بیامرزد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا