کد خبر: 250402132916
جهانروزنامه

بدهی جهانی در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید

ترجمه: سلیم حیدری

به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان، یک “شکست سیستمی” خطری برای سیستم مالی جهان به همراه دارد.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه تاکید کرد که بدهی عمومی جهانی در سال گذشته به سطح بی سابقه ۹۲ تریلیون دلار رسید و کشورهای در حال توسعه مبلغ نامتناسبی را تحمل کردند.

بر اساس گزارش جدید گروه واکنش به بحران جهانی سازمان ملل، از سال ۲۰۰۰ بدهی عمومی جهان بیش از پنج برابر افزایش یافته است و از تولید ناخالص داخلی جهانی پیشی گرفته است که در مدت مشابه سه برابر شده است. این نشان می دهد که تقریباً ۳۰ درصد از کل بدهی جهانی متعلق به کشورهای در حال توسعه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در توضیح این گزارش گفت: «نیمی از جهان ما در حال غرق شدن در یک فاجعه توسعه است که ناشی از بحران بدهی خردکننده است».

بر اساس محاسبات ارائه شده در این سند، حدود ۳.۳ میلیارد نفر یا تقریباً نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که بیشتر از هزینه های آموزشی یا بهداشتی برای پرداخت سود بدهی هزینه می کنند.

دبیرکل سازمان ملل توضیح داد که چنین سطوح ناپایدار بدهی نتیجه «نابرابری است که در سیستم مالی جهانی منسوخ ما ایجاد شده است».

او افزود که به طور متوسط هزینه‌های وام برای کشورهای آفریقایی چهار برابر بیشتر از ایالات متحده و هشت برابر بیشتر از ثروتمندترین اقتصادهای اروپایی است.

به گفته گوترش، این وضع “یک شکست سیستماتیک” است که خطری برای سیستم مالی جهانی ایجاد می‌کند.

A World of Debt تعدادی از اقدامات را برای مقابله با این وضعیت پیشنهاد می‌کند، از جمله مکانیسم پرداخت بدهی که از تعلیق پرداخت، مدت طولانی‌تر وام‌دهی و نرخ‌های پایین‌تر پشتیبانی می‌کند.

این گزارش در آستانه نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه ۲۰ در هند از ۱۴ تا ۱۸ ژوئیه (خرداد) منتشر شد. به گزارش رویترز، از جمله موضوعاتی که در دستور کار قرار دارد، برخورد با کشورهای دارای ساختار مشترک خواهد بود.

این یکی از ابتکارات G20 بود که در سال ۲۰۲۰ برای کمک به کشورهای فقیر برای تاخیر در بازپرداخت بدهی هایشان راه اندازی شده است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا