کد خبر: 13119914420
جامعه و فرهنگ

برای بار دوم از شما خواهش می کنم جامعه شناس بمانید

فرشاد پرویزیان

جناب آقای دکتر فاضلی، استاد عزیز رشته جامعه شناسی، بازهم از شما خواهش می کنم جامعه شناس باقی بمانید حتی اگر قصد جدی تبلیغات سیاسی دارید.

استاد معزز جامعه شناسی و مشاور محترم وزارت نیرو، جناب آقای دکتر فاضلی عزیز، به خوبی به خاطر دارم و احتمالا شما هم به یاد دارید اواخر خرداد ماه حضرت عالی در واکنش به پادکست هشدار آمیز دکتر پویا ناظران مبنی بر احساس خطر ونزوئلایی شدن، یادداشتی منتشر کردید و به جد تاکید کردید ونزوئلایی نمی‌شویم. بخش ذیل مقدمه همان یادداشت شما است که نوشتید: ” پویا ناظران، اقتصاددان، فایل صوتی منتشر کرد که بسیار بازتاب داشت و در آن نسبت به ونزوئلایی‌شدن اقتصاد ایران بروز ابرتورم هشدار داد. من خودم این فایل صوتی را بازنشر کردم، اما از هفته گذشته تا حالا اتفاقاتی واقع شد که بسیار امیدوارانه می‌گویم «ونزوئلایی نمی‌شویم. من اقتصاددان نیستم تا علل و فرایندهای اقتصادی ونزوئلایی نشدن را توضیح دهم، اما می‌توانم تحلیل جامعه‌شناختی‌ام از موضوع را به اشتراک بگذارم …”

همان موقع یا چند روزی بعدتر، بنده در متنی با شما مفاهمه و در یاداشتی عرض کردم که: ” لطفا جامعه شناس باقی بمانید” و در انتهای یادداشت خود جسارتا گفتم: ” اقتصاد ننویسید چون جامعه‌شناس هستید و تحلیل‌های جامعه‌شناسانه شما را بیشتر دوست دارم “

البته همان موقع شما با لحنی تند و دلخورانه در پاسخی شخصی برایم نوشتید که اظهار نظر اقتصادی و یا پیش بینی اقتصادی نکرده اید و البته چون واقعا صمیمانه عرض کردم قلم جامعه شناسانه شما را می‌پسندم، لحن دلخورانه شما تاثیری برعلاقه ام به مطالبتان نداشت و همچنان نوشته‌های شما را پیگیری و مطالعه کرده ام؛ تا امروز که در صفحه شما دیدم: ” با انتشار عکسی از چاوز با عنوان راه فلاکت اپیزود چهارم پادکست دغدغه ایران را در باره فرایند ونزوئلایی شدن منتشر کرده اید. “

حال چند سوال از شما دارم:

۱-آیا در فاصله خرداد تا بهمن امسال به حدی اقتصاد مطالعه و پژوهش فرمودید تا برخلاف سخنان قبلی تان از خطر ونزوئلایی شدن بنویسید؟

۲-آیا از مشاوره و توصیه‌های اقتصاددانان مستقل کمک گرفتید و به این باور رسیدید روند خلق پول پایه و نقدینگی در بانک مرکزی و شبکه بانکی دولتی که مشاور وزارت نیرویش هستید به طور جدی خطرناک است؟

۳-آیا یاداداشت مطمئن خردادماه خودتان را فراموش یا انکار می‌کنید؟

۴-آیا دمیدن در تنور انتخاباتی و کمک تبلیغاتی به کاندیدای احتمالی مورد وثوق شما که شاید برایش کمپین تعریف کرده یا خواهید کرد، می‌طلبد که شما هم از ونزوئلایی شدن بگویید؟

۵-آیا مانند برخی سیاسیون در ماه‌های پایانی عمر دولت، در حال تبری جستن نرم و لطیف هستید؟

در آخر این‌که شاید به تعبیر برخی، حافظه جامعه کوتاه مدت باشد و سخنان شش ماه پیش شما را به یاد نیاورند اما خبرنگاران و فعالان رسانه ای حافظه بلندمدت داشته و آرشیوی از وقایع و اظهار نظرها دارند.

پس برای بار دوم عرض می‌کنم، جناب آقای دکتر فاضلی عزیز، عضو محترم هیات علمی دانشگاه برجسته شهید بهشتی، اینجانب حسب علاقه شخصی به تحلیل‌های جامعه شناختی و نوع بیان زیبایتان به شما ارادت دارم و دوباره خواهش می‌کنم در باره اقتصاد پیش بینی نکنید و جامعه شناس باقی بمانید حتی اگر سودای تبلیغ سیاسی دارید.

در مطلب قبلی نگفتم، اما این بار برای اثبات حسن نیت خود، شما را به مقالات علمی و پژوهشی و رساله دکترایم در خصوص رسانه و انتظارات اقتصادی ارجاع می‌دهم که مطمئن باشید از روی تحقیق علمی عرض می‌کنم: پیش بینی اقتصادی برای این اقتصاد در گل نشسته نکنید تا به انتظارات تورمی دامن نزنید. با یک جستجوی ساده، مقالات و رساله مذکور پیدا می‌شوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا