کد خبر: 181101120105
اخبار شرکت هافناوری اطلاعات و ارتباطات

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

همراه اول در شاخص‌های متعدد فنی از جمله سرعت انتقال داده، سطح پوشش نسل‌های مختلف ارتباطات همراه و سهم بازار جایگاه برتر را در مقایسه با سایر اپراتورهای تلفن‌همراه کشورمان بدست آورد.

همراه اول در جدیدترین گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شاخص‌های متعددی جایگاه برتر را از آن خود کرده است.

در این گزارش که مربوط به پاییز سال جاری است، عملکرد و جایگاه سه اپراتور تلفن‌همراه شامل همراه اول، ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل مورد بررسی قرار گرفته است.

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

اولین بخشی که در گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توجه را به خود جلب می‌کند، مربوط به شاخصی است که سرعت انتقال داده مشترکین در نسل سوم را نشان می‌دهد. در این بخش همراه اول متوسط سرعت انتقال داده ۴.۸ مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است. نکته جالب  – در نسل قدیمی‌تر ارتباطات همراه – این است که ام‌.تی.ان-ایرانسل حدود ۴۰ درصد سرعت کمتری از همراه اول دارد و اوضاع رایتل هم بهتر از دو رقیبش نیست. در واقع ایرانسل با ۲.۹۴ مگابیت بر ثانیه و رایتل با متوسط سرعت ۲.۷۵ مگابیت بر ثانیه، با فاصله پس از همراه اول قرار می‌گیرند.

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

این اختلاف در نسل بعدی ارتباطات یعنی نسل چهارم نیز مشهود است. به نظر می‌رسد کماکان سرعت توسعه فناوری در دو اپراتور ایرانسل و رایتل به مراتب کندتر از همراه اول است؛ چراکه متوسط سرعت اینترنت همراه در اپراتور اول ۱۹.۲۹ مگابیت بر ثانیه است. این در حالی‌ است که سرعت رایتل حداقل ۲۵ درصد کمتر از همراه اول است و ایرانسل نیز با متوسط سرعت ۱۸.۷۷ مگابیت بر ثانیه، پس از اپراتور اول قرار می‌گیرد.

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

درخصوص کیفیت ارائه خدمات نیز باید به این نکته اشاره کرد که قطعی همراه اول نسبت به دو اپراتور دیگر به مراتب کمتر است. متوسط نرخ قطعی همراه اول در سرویس‌های ۳G و ۴G به‌ترتیب ۰.۱۵درصد و ۰.۲۵درصد است. این آمار درخصوص ایرانسل در سرویس‌های ۳G و ۴G برابر با ۰.۱۸درصد است.

رایتل نیز با اختلاف بسیار زیاد، نرخ قطعی بالایی دارد، به‌طوری‌که در سرویس‌های ۳G و ۴G به ترتیب ۰.۴۱ و ۰.۴۲ درصد ثبت شده است.

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

یکی دیگر از آمارهایی که نشان از ارائه خدمات با کیفیت می‌‌دهد، تعداد سایت‌های فیزیکی فعال شبکه ۴G است. در این بخش همراه اول ۱۸ هزار و ۳۲۵ سایت و ایرانسل ۱۶ هزار و ۲۵۴ سایت و رایتل نیز صرفا دو هزار و ۳۸۳ سایت فعال دارد. بررسی همین آمار قاعدتا نشان می‌دهد دست برتر در بخش توسعه فناوری نسل چهارم ارتباطات همراه با کدام اپراتور است!

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

در بخش سهم بازار مشترکین پهن‌باند نیز باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تاکنون ۹۲ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۴۵ مشترک از خدمات ۴G استفاده می‌کنند و ۹ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۱۰۶ نفر نیز مشترک ۳G هستند.

از این تعداد – همان‌طور می‌توان حدس زد – باز هم همراه اول سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که ۵۳ درصد مشترکان پهن‌باند متعلق به اپراتور اول و الباقی مشترکا مربوط به ایرانسل و رایتل است.

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

در بحث کیفیت نیز در تمام شاخص‌ها از جمله «سرعت انتقال داده مشترکین در نسل سوم»، «‌میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس داده ۳G»، «سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم»، «میزان قطعی سرویس داده ۴G و ۳G» و «میزان برقراری موفقیت‌آمیز سرویس داده ۴G» برتری با همراه اول است.

برتری همراه اول در بیشتر شاخص های اینترنت

نکته پایانی مربوط به درصد پوشش جمعیتی است که مقایسه اپراتورها نشان می‌دهد همراه اول در تمام فناوری‌ها اعم از نسل دو، سه و چهارم در مجموع بیشترین سطح پوشش را به‌خود اختصاص داده است.

به‌عنوان مثال براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده،‌ همراه اول ۴۴هزار و ۹۱۸ روستا را در سراسر کشور تحت پوشش خدمات ارتباطی دارد، درحالی‌که این عدد برای ایرانسل ۱۹ هزار و ۱۹۶ روستا و برای رایتل نیز کمتر از یک‌هزار روستاست.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا