کد خبر: 050302128362
اقتصاداقتصاد کلاندولتروزنامه

برنامه کوتاه مدت دولت برای مهار تورم ابلاغ شد

عصراقتصاد: بنابر اعلام وزیر اقتصاد، بسته ۱۰ بندی دولت برای مهار تورم و رشد اقتصادی نهایی و ابلاغ شد.

 به گزارش عصراقتصاد، سید‌احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جریان سفر خود به استان کردستان در جمع خبرنگاران جزئیات برنامه ۱۰ بندی دولت برای مهار تورم یک برنامه کوتاه مدت تدوین کرده است، جزئیات آن را تشریح بفرمائید؟ اظهار کرد: جزئیات این بسته و وظایف دستگاه‌های متولی، زمان‌بندی هر بخش و اقدامات در محورهای ده‌گانه مهار تورم و رشد اقتصادی نهایی و ابلاغ شد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای این بسته، متغییرهای بنیادی موجود تورم در اقتصاد ایران مهار و کنترل و نظارت‌های کوتاه مدت دستگاه‌های اجرایی افزایش پیدا کند تا منجر به مهار و کنترل‌های قیمت‌ها شود و طی هفته‌های آینده گزارش عملکرد اعلام کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: امیدواریم در قالب همین بسته‌ها به نحوی سیاست‌های تامین مالی، بهره‌وری و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی افزایش پیدا کند تا منجر به رشد فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی شود.

وی افزود: تاکید دولت بر اجرای چند پروژه‌ پیشران بزرگ در بخش انرژی و سایر حوزه‌ها به ویژه ترانزیتی است که استان کردستان نیز یکی از محورهای مهم کریدوری کشور محسوب می‌شود و به عنوان اجزای مهم بسته ده‌گانه تحقق یابد.

خاندوزی در  پاسخ به این سوال که مهم‌ترین بند این بسته ۱۰ گانه کدوم است، بیان کرد: همه بندها مهم است و در جهت تحقق آن تلاش می‌کنیم.

در همین رابطه وزارت اقتصاد در اطلاعیه ای اعلام کرد: دولت سیزدهم از همان ابتدا با نقشه راه غیر تورمی بر مهار تورم و رشد اقتصادی متمرکز بود و با برداشتن گام‌های عملی در جهت انضباط بودجه‌ای، کاهش کسری بودجه، پرهیز از دست اندازی به منابع بانک مرکزی و مهار رشد نقدینگی به دنبال خاموش کردن موتورهای تورم زا بود و در عین حال رشد تولید را از مسیر تسهیل فضای کسب و کار، مقررات زدایی و برداشتن موانع پیش روی فعالان اقتصادی دنبال کرد.

در تداوم این برنامه‌ها استفاده از روش‌های نوین تامین مالی تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید از سوی دولت دنبال شد و البته که در عرصه دیپلماسی اقتصادی بسیار فعال عمل کرد و با تمرکز بر دیپلماسی همسایگی و ارتباط اقتصادی با کشورهای همسو و همسایه درصدد دلارزدایی برآمد.

طبیعی است که به اقتضای شرایط بروزرسانی، تکمیل و اصلاح برخی برنامه‌ها انجام شود و البته که آنچه دولت در بسته ۱۰ بندی مهار تورم و رشد تولید ارائه کرده در تداوم برنامه‌ها و اقداماتی است که برای تغییر ریل گذاری اقتصاد تا به حال انجام داده است.

همان کارشناسانی که ادعا می‌کنند دولت در حوزه اقتصادی نمره قابل قبولی نداشته است، به این مورد نیز اذعان دارند که در دولت قبل به ویژه در حوزه سیاست خارجی چنان روابط اقتصادی و سیاسی به‌ویژه با همسایگان منطقه‌ای تیره شده بود که دولت سیزدهم در این مدت مشغول آواربرداری از برخی سیاست‌های نادرست در دولت قبل بود که نمونه بارز آن ازسرگیری روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی به عنوان یکی از متحدان تأثیرگذار منطقه‌ای بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا