کد خبر: 060602136625
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیجهانروزنامه

بریکس توسعه یافته نزدیک به ۴۰ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل خواهد داد

ترجمه: سلیم حیدری

مجموع تولید ناخالص داخلی این بلوک در حال حاضر از G7 فراتر رفته است و با پیوستن شش عضو جدید در سال آینده، این شکاف بیشتر خواهد شد.

چندین رسانه روسی این هفته با استناد به محاسبات مبتنی بر داده های جهانی گزارش دادند که اضافه شدن شش کشور عضو جدید، گروه کشورهای بریکس را از نظر اقتصادی بسیار جلوتر از رقیب اصلی خود، G7 می کند.

بریکس در حال حاضر متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. اما در ژانویه (آذر) آینده آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را می پذیرد.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های RBK و TASS، مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) بریکس از نظر برابری قدرت خرید (PPP) تقریباً ۶۵ تریلیون دلار خواهد بود. به این ترتیب سهم بلوک از تولید ناخالص داخلی جهانی از ۳۱.۵ درصد فعلی به ۳۷ درصد افزایش خواهد یافت. در مقایسه، سهم گروه G7 متشکل از اقتصادهای پیشرفته در حال حاضر حدود ۲۹.۹ درصد است.

علاوه بر این، با اضافه شدن اعضای جدید، کشورهای بریکس تقریبا نیمی از تولید غذای جهان را به خود اختصاص خواهند داد. در سال ۲۰۲۱، برداشت گندم این گروه به ۴۹ درصد از کل جهان رسید.

این در حالیست که سهم G7 درصد ۱۹.۱ درصد بود. BRICS همچنین از نظر تولید فلزات مورد استفاده در صنایع با فناوری پیشرفته دارای مزیت خواهد بود.

این ۱۱ کشور ۷۹ درصد از تولید جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص خواهند داد، در مقابل تنها ۱.۳ درصد که توسط G7 کنترل می شود. برای پالادیوم، درصد ها برای بریکس ۷۷ درصد در مقابل ۶.۹ درصد برای G7 است.

بریکس توسعه یافته تقریباً ۳۸.۳ درصد از تولید صنعتی جهان را تشکیل خواهد داد، که در مقابل ۳۰.۵ درصد برای G7است. با این حال، دومی از نظر صادرات با سهم ۲۸.۸ درصد در مقابل ۲۳.۴ درصد برای بریکس، مزیت خود را حفظ خواهد کرد.

عربستان سعودی بزرگترین اقتصاد را در میان کشورهای عضو جدید بریکس دارد. تولید ناخالص داخلی آن بر حسب دلار در پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۱ تریلیون دلار برآورد شد. در همین حال، امارات متحده عربی به لطف جایگاه خود به عنوان یک صادرکننده بزرگ، افزوده بسیار خوبی به این بلوک خواهد بود. صادرات کالاهای این کشور در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است.

به طور کلی، ۱۱ کشور عضو بریکس ۴۸.۵ میلیون کیلومتر مربع مساحت خواهند داشت که ۳۶ درصد از مساحت جهان را تشکیل می دهد. این بیش از دو برابر G7 است. مجموع جمعیت به ۳.۶ میلیارد نفر خواهد رسید که ۴۵ درصد از کل جهان و بیش از چهار برابر بالاتر از G7 است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا