کد خبر: 050702139115
اقتصادانرژیبازاربازارها و خدمات مالیبورستولید و بازرگانیروزنامه

بزرگترین زیست پالایشگاه ایران در بازار سرمایه

عصراقتصاد: نخستین شرکت سهامی عام پروژه و بزرگترین زیست پالایشگاه ایران با نماد شگستر شنبه (۸ مهرماه) از طریق کارگزاری فارابی در بورس تهران پذیره‌نویسی می‌شود.

همایش معرفی سهام شرکت سوخت سبز زاگرس با نماد شگستر به عنوان نخستین شرکت سهامی عام پروژه با حضور فعالان بازار سرمایه در سالن همایش‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو در سخان کوتاهی با اشاره به وظایف و ماموریت‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: وظیفه ایجاد صنایع و توسعه صنعتی مأموریت خاص ایدرو در بیش از ۵ دهه اخیر بوده است که این روند در حال حاضر هم ادامه دارد.

سعید جعفری ابراز امیدواری کرد با استفاده از مکانیزم سهام عام پروژه مسیر برای تکمیل هر چه سریعتر پروژه‌های نیمه تمام هموار شود .

مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس هم در این همایش گفت با توجه به افزایش روزافزون آلوگی هوا ، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان بزرگترین سازمان توسعه‌ای صنعت کشور بررسی و مطالعه طرح تولید سوخت‌های زیستی را در دستور کار خود قرار داد که در نتیجه آن تاسیس شرکت گسترش سوخت زاگرس بوده است .

کیوان شیدانی تصریح کرد : در همین راستا شرکت سوخت سبز زاگرس با احداث دو زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی و کنجاله تخمیری در شهرستان‌های کرمانشاه و باشت و همچنین با بومی‌سازی دانش فنی احداث این زیست پالایشگاه از شرکت‌های معتبر اروپایی ، استفاده حداکثری از توان تولید و دانش فنی سازندگان داخلی را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تجهیزات مورد نیاز زیست پالایشگاه از سازندگان داخلی قابل تامین است .

شیدانی با اشاره به مراحل احداث پروژه بیواتانول کرمانشاه به عنوان نخستین زیست پالایشگاه خاورمیانه افزود: این پالایشگاه با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد : طرح بیو اتانول شهرستان باشت استان کهکیلویه و بویراحمد دیگر طرح شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس است که با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

استفاده از سوخت‌های زیستی به عنوان منبع پاک و تجدید پذیر انرژی سال‌هاست که مورد توجه جدی قرار گرفته و در آینده پیش‌بینی می‌شود بخش مهم و عمده تامین انرژی دنیا بر پایه سوخت‌های زیستی و انرژی‌های نو و تجدید پذیر استوار باشد

همایش معرفی سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با نماد “شگستر” با حضور فعالان بازار سرمایه روز سه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش های شرکت بورس اوراق بهادار برگزار شد و برنامه های جاری و وضعیت مالی شرکت تشریح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

قرار است اولین عرضه این زیست پالایشگاه ایران و خاورمیانه با نماد شگستردر بورس تهران در مهرماه سال جاری به انجام برسد.

شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است و دو زیست پالایشگاه بیواتانول در استان های کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد را در دست احداث دارد.

ایدرو تا کنون ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است تا زیست پالایشگاه اول که سال ۱۴۰۲ تکمیل می شود و دومی سال ۱۴۰۵ تکمیل و به بهره برداری می رسد .

هدف اصلی این پروژه‌ها بهبود کیفیت بنزین مصرفی است. با جایگزینی الکل سوختی (بیواتانول) به جای MTBE، علاوه بر کاهش آلایندگی محیط زیست، هزینه‌های پالایشگاه‌های تولید بنزین نیز کاهش می یابد.

در سال های اخیر بیواتانول با اقبال گسترده ای از سوی کشور‌های پیشرفته همراه شده و تولید این محصول در آینده رو به افزایش خواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا