کد خبر: 220302129692
جهانروزنامهسیاست

«عصراقتصاد» بررسی می کند؛ عاقبت کشمیری و کلاهی چه شد؟

گروه سیاسی- برخی منابع خبری مدعی شدند مسعود کشمیری عامل ترور شهیدان رجایی و باهنر در حمله روز گذشته به خانه امن اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پاریس کشته شده است.

در پی انتشار اخباری از حمله به ساختمانی در حومه پاریس که در اختیار اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود، برخی منابع از کشته‌شدن مسعود کشمیری از متهمان اصلی پرونده انفجار دفتر نخست‌وزیری در ۸ شهریور ۱۳۶۰ خبر می‌دهند.

کشمیری متولد ۱۳۲۹ و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران از سال‌های پیش از وقوع انقلاب جذب سازمان مجاهدین خلق می‌شود. او پس از پیروزی انقلاب هم مخفیانه عضو «سازمان» باقی می‌ماند و به سمت جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دست می‌یابد.

مطالب پیشنهادی

با آغاز اعلان جنگ مسلحانه سازمان مجاهدین خلق علیه جمهوری اسلامی و پس از وقوع حادثه‌ تروریستی هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در ساختمان حزب جمهوری اسلامی که به شهادت محمد بهشتی رئیس شورای عالی قضایی و جمعی از اعضای این حزب منجر می‌شود، ترور اعضای هیئت دولت در دستور کار سازمان قرار می‌گیرد و مسعود کشمیری انجام آن را به عهده می‌گیرد که به انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰ منتهی می‌شود.

کشمیری پس از این حادثه تروریستی از ایران خارج و تا سال‌ها بعد اخبار ضدونقیضی درباره احتمال کشته‌شدن وی یا محل زندگی‌اش در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

حالا برخی منابع می‌گویند او در جریان یک حمله مسلحانه در حومه پاریس کشته شده است. رسانه‌های فارسی‌زبان نزدیک به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با وجود تأیید خبر حمله، مدعی‌ شدند کسی در این حادثه آسیب ندیده است.

برخی منابع نیز می‌گویند کشمیری سال‌ها پیش به هلاکت رسیده و اخباری که اخیرا مبنی بر کشته شدن وی در یک خانه امن منافقین در حومه پاریس توسط منتشر شده خبر کذب، است.

در عین حال، پس از چند دهه بی‌خبری از سرنوشت عامل انفجار ۷ تیرماه، خبری در تاریخ آذرماه سال ۹۴ منتشر می‌شود که یک تکنسین برق با تابعیت ایرانی ــ هلندی هدف گلوله دو فرد ناشناس قرار می‌گیرد. این فرد علی معتمد نام داشت. وی از اواخر دهه ۸۰ میلادی وارد هلند شده بود و در اوایل دهه ۹۰ میلادی به‌عنوان پناهنده در این کشور پذیرفته می‌شود.

معتمد با زنی افغان ازدواج کرده بود و پسری ۱۷ ساله داشت. حساسیت‌های ویژه‌ای از سوی پلیس بر‌ روی این قتل وجود داشت و ورود سازمان امنیت هلند به این پرونده نیز نشان از ویژگی‌های خاص آن دارد. در حالی که پلیس هیچ جوابی را در مورد این پرونده به رسانه‌ها اعلام نمی‌کند، سرانجام چندین ماه بعد فقط نام مقتول را معتمد اعلام می‌کند.

ویژگی‌های علی معتمد و نشانه‌های مربوط به وی گمانه‌هایی را در محافل ضدانقلاب خارج کشور ایجاد کرد و همین مسئله باعث پیگیری رسانه‌های معاند در رابطه با هویت این فرد ایرانی ــ هلندی شد.

در حالی که پرونده در دادگاه در حال پیگیری بود، پلیس در بخشی از بازجویی‌های خودش از زن و فرزند علی معتمد متوجه می‌شود که نام اصلی مقتول محمدرضا کلاهی است که در حادثه‌ای تروریستی در ایران دخالت داشته است و تاکنون با هویت جعلی در هلند زندگی کرده است و این پایانی بود بر سرنوشت عامل ترور ده‌ها تن از مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران.

بخشعلی علیزاده از اعضای جداشده سازمان مجاهدین خلق در خصوص دلایل قتل کلاهی صمدی گفته است: «محمدرضا کلاهی خودش مهمترین سند تروریستی بودن سازمان (منافقین) است که اگر دستگیر می‌شد و به دادگاه می‌رفت، کار سازمان تمام بود. چون مسئولیت این انفجار هیچ‌گاه از سوی مسعود رجوی و سازمان به عهده گرفته نشد… زنده بودن محمدرضا کلاهی برای سازمان هم هزینه داشت و هم خطرناک بود.»

کلاهی زمانی که به عراق رفت انتظار داشت از سوی رجوی تجلیل و به او پست مهمی در سازمان داده شود، اما سازمان که هیچگاه به طور رسمی مسئولیت انفجار حزب جمهوری اسلامی را نپذیرفت، از توجه و اعتنا به کلاهی ابا داشت.

از همین رو نه تنها به او پست و مقامی نداد، بلکه رجوی بارها کلاهی را تهدید کرد که اگر مجبور شود، او را جاروکش خواهد کرد. کاری که سازمان با کشمیری انجام داد و او را در پادگان اشرف دربان کرد.

کلاهی پس از دو دهه زندگی مخفیانه در هلند و انزوا، به اعتراف اعضای جداشده سازمان مجاهدین خلق حذف فیزیکی شد تا پاداش بزرگ خود را از سازمان دریافت کند؛ پاداشی که می‌تواند درس عبرتی برای اعضای گروه‌های تروریستی باشد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا