کد خبر: 270203159782
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبانک و بیمهبازار ارز در مشت بانک مرکزی؛

بسته هوشمندانه مداخله بانک مرکزی برای حذف دلالان داخلی و خارجی بازار ارز

مجموعه اقدامات بانک مرکزی در ماه های اخیر نشان می دهد که بازارساز با یک بسته همه جانبه در تلاش است تا بازار ارز را در اختیار خود بگیرد و برهم زنندگان نرخ ارز و دلالان عمده را از میدان به در کند.

بر اساس اخبار منتشره هم اکنون مداخله بانک مرکزی برای بازارهای مجاور که معمولا در فضای مجازی به نرخ دلار سلیمانیه و نرخ دلار هرات و یا نرخ درهم امارات می شود با هماهنگی و حسن همجواری کشورهای همسایه در دستور کار جدی قرار گرفته و به زودی با امکان مداخله بیشتر فراهم، ساماندهی می شود.

بنابراین گزارش مراودات عمده ایران با کشورهای منطقه این امکان را برای بازارساز فراهم کرده تا با یک برنامه هماهنگ دست دلالان را کوتاه و برای پاسخگویی به نیاز ارزی و به حق اقتصادی اقدامات موثری را ترتیب دهد.

از دو هفته گذشته شاهد رویکرد جدیدی از بانک مرکزی ایران به عنوان مهمترین بازارساز ارزی کشور در مسیر ایجاد ثبات ارزی هستیم. در حالی که با داغ شدن تنور جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی دلار به کانال ۷۰ هزار تومانی نیز سرک کشید بانک مرکزی پس از فروکش کردن شعله های جنگ اقدام به مداخله درهمی در بازار امارات کرد. این اقدام موجب شد که شتاب نزولی دلار شدت گرفته و هم اکنون به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگردد.این در حالی بود که در روزهای اخیر شاهد شیطنت در تعطیلی بازار طلا نیز بودیم.

تحلیل گران معتقدند دلار حداقل تا چند هفته آینده در همین محدوده آرام خواهد گرفت و نوسان زیادی نخواهد داشت اما برخی از تحلیل گران نیز کف ۵۵ هزار تومانی را برای دلار شناسایی کرده و معتقدند دلار تا این محدوده نزول خواهد کرد.

یک منبع آگاه در این باره به عصر اقتصاد گفت: ورود هوشمندانه بانک مرکزی و مداخله پر قدرت و هماهنگ در برخی بازارهای کشورهای همجوار برای کنترل بهتر بازار ارز در ایران موثر بوده و توافقاتی که میان مقامات اقتصادی ایران با مقامات کشورهای همسایه صورت گرفته زمینه ساز مداخلات ارزی بانک مرکزی ایران در بازار درهم و دلار سلیمانیه را بیش از پیش فراهم کرده است.

طبق آخرین آمار منتشر شده در سال گذشته تجارت ایران با کشورهای همسایه به بیش از ۶۰ میلیارد دلار در سال رسید که سهم قابل توجهی از تجارت خارجی ایران را به خود اختصاص داده است. از این رو بانک مرکزی در اقدامی هوشمندانه استفاده هدفمند از این ظرفیت را در دستور کار قرارداد و در حوزه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همجوار ورود موثرتر کرد.

این مقام اگاه ادامه داد: به زودی طرحی از سوی بانک مرکزی اجرا خواهد شد که در آن تمام ذینفعان دخیل در بازار ارز منطقه ای و داخلی هماهنگ شده و ضمن انتفاع منطقی، مانع از بر هم زدن قیمت ها توسط افراد معاند و زیاد خواه خواهد شد .

این مقام آگاه تاکید: با عملیاتی شدن این طرح در کنار اقدامات فعلی عملا بانک مرکزی در مدیریت ارز شناوربه مراتب با قدرت و عمق نفوذ بیشتر حضور خواهد داشت که مهمترین دستاورد آن کاهش نوسانات نرخ ارز خواهد بود. اگر چه این به معنای ثبات قیمت نرخ ارز تا پایان سال نخواهد بود ولی بانک مرکزی با بسته نظارت و مداخله هوشمندانه و موثرتر دیگر اجازه تنش های غیر منطقی را به بازار ارز نخواهد داد و لذا خود به خود پول های سوداگرانه که به قصد بر هم زدن بازار ارز و نوسان گیری برای سود های غیر متعارف وارد این بازار شده اند دیگر توان مانور زیادی نخواهند داشت و انگیزه حضور خود را از دست خواهند داد.

گفتنی است در روزهای اخیر توافقنامه هایی که میان وزرای اقتصاد ایران و رییس کل بانک مرکزی ایران با مقامات کشورهایی چون امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عراق و … در این مدت رد و بدل شده همگی را می توان به نوعی در مسیر تحریم زدایی از روابط دوجانبه ارزیابی کرد. و همین توافقات زمینه ساز مداخلات ارزی اخیر بانک مرکزی ایران در بازار درهم و دلار سلیمانیه بوده که نتایج آن ها در کاهش قیمت ارز و افزایش قدرت پول ملی در روزها ی اخیر به رغم شیطنت های ذینفعان ملموس بوده است.

بنا به اخبار منتشر شده بانک مرکزی از۲۶ اردیبهشت به‌صورت همزمان در بازار سلیمانیه، امارات و تهران به‌ مدت ۱۰ روز مداخله سنگین را آغاز کرده و ظاهرا اهداف قیمتی پایین تر از ۵۹ هزار تومان فعلی را مد نظر دارد.

لازم به یاد آوری است ۲۰ اردیبهشت، سایت تابناک در گزارشی با تیتر «سفر بارزانی همراه با تعهد کتبی امنیتی و همکاری با بانک مرکزی ایران/ منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز باشید» اعلام کرده بود که بعد از تمدید مجوز مداخله ارزی توسط بانک مرکزی و سفر بارزانی، بانک مرکزی قصد دارد به‌زودی به بازار سلیمانیه عراق ورود کند.

۲۴ اردیبهشت نیز«خیز بازارساز برای هدف ۵۷ و ۵۵ تومانی دلار» نیز در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شده بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا