کد خبر: 030203157020
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیروزنامه

بلا یا طلای هاوینگ؟

بررسی جامع عصر اقتصاد از آینده فعالان استخراج و بازار بیت کوین بعد از هاوینگ

این روزها که هاوینگ رخ داده بسیاری از فعالان بازار ارز رمز تحلیل های مثبتی می دهند که باید هوشیار بود از این رو عصر اقتصاد در بررسی ای جامع و برگرفته از منابعی چون بلومبرگ، کوین دسک، کوین مارکت کپ ، سی ان بی سی و… سعی کرده به آینده این رمزارز بدون توجه به شرایط مثبت این روزهای بازار ارز رمز بپردازد که خواندش را به علاقه مندان به این حوزه توصیه می کنیم.

بازدهی بیت کوین در سه ماه اخیر بیش از ۶۱ درصد و در یک ماه اخیر ۱.۹ درصد بوده است و در لحظه تنظیم گزارش در بعد از ظهر روز گذشته از مرز ۶۶ هزار دلار عبور کرد تا همچنان به عنوان یکی از بازارهای جذاب مالی در بین علاقه مندانش باقی بماند.

داستان دستاوردهای قوی این ارزرمز از آذر پارسال شروع شد، جایی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در ژانویه گذشته برای فهرست بندی و تجارت صندوق های نقدی قابل معامله در بورس بیت کوین (ETFs) را تایید کرد.

اما در روزهای اخیر نصف شدن پاداش ماینرها یا هاوینگ حسابی سر و صدا کرده است.

استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با رایانه‌های قدرتمندی برای حل مسائل پیچیده ریاضی کار می‌کنند تا بلاک‌های جدیدی از تراکنش‌های بیت‌کوین را ثبت کرده و به دفتر کل جهانی معروف به «بلاک چین» اضافه کنند. استخراج‌کنندگان بیت‌کوین دو مشوق از این فرآیند دریافت می‌کنند: اولی کارمزد تراکنش‌هایی است که معامله‌گران به‌طور داوطلبانه برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای تسویه حساب می‌پردازند، و دومی پاداش‌های استخراج است. که بالاخره پاداش ۶.۲۵ بیت کوینی نصف شد. هنگامی که بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ ظاهر شد، پاداش استخراج ۵۰ بیت کوین بود، قبل از اینکه پس از سه هاوینگ قبلی به ۶.۲۵ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سقوط کند.

عرضه محدود بیت کوین نکته مهمی برای طرفداران اهمیت ارز دیجیتال است، با توجه به اینکه این اصل با ارزهای فیات که بانک های مرکزی می توانند بدون حداکثر محدودیت چاپ کنند، در تضاد است، لذا احتمال شتاب افزایش قیمت آن نیز وجود دارد. انتظار می رود نصف شدن تا آخرین استخراج بیت کوین در سال ۲۱۴۰ ادامه یابد و پس از آن استخراج کنندگان فقط کارمزد تراکنش دریافت خواهند کرد.

تجربیات قبلی

از نظر تاریخی، نصف شدن بیت کوین راه را برای یک چرخه صعودی جدید برای قیمت ارز دیجیتال هموار می کند اما تحلیلگران متعددی نشان دادند که در زمان حاضر وضعیت ممکن است کمی متفاوت باشد.

پس از هاوینگ های قبلی در سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، قیمت بیت کوین به ترتیب تقریباً ۹۳، ۳۰ و ۸ برابر شدند با این حال، اشاره می‌شود که قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت شاهد نوسان‌هایی است، اما بعداً به سودهای قوی دست می‌یابد.بازده بیت کوین در دو هاوینگ گذشته، پس از ۱ ماه، ۳ ماه، ۶ ماه و ۹ ماه بوده است.

به عنوان مثال، در ۱۶ جولای ۲۰۱۶، همزمان با نیمه دوم، قیمت بیت کوین حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۶۱۰ دلار رسید اما وقتی به عملکرد ارز دیجیتال ۳۶۵ روز پس از نصف شدن دوم نگاه می کنیم، متوجه می شویم که بیت کوین حدود ۲۸۴ درصد افزایش یافته و به سطح رکورد ۲۵۰۶ دلار رسیده است.

تحلیلگران Caico گفتند که در دو هالوینگ قبلی، قیمت ها یک ماه و سه ماه پس از رویداد افزایش یافت، اما در هر سه هاوینگ، قیمت ها پس از ۹ و ۱۲ ماه افزایش یافت.

عملکرد گذشته بیت‌کوین لزوماً نشان‌دهنده اندازه بازده‌های بالقوه این ارز دیجیتال پس از رویداد نصف شدن آینده نیست، زیرا برخی هشدار می‌دهند که روزهای افزایش قوی ارز پس از این رویداد ممکن است قبلاً به پایان رسیده باشد

پیش بینی های فعلی چه می گویند؟

اما عملکرد گذشته بیت‌کوین لزوماً نشان‌دهنده اندازه بازده‌های بالقوه این ارز دیجیتال پس از رویداد نصف شدن آینده نیست، زیرا برخی هشدار می‌دهند که روزهای افزایش قوی ارز پس از این رویداد ممکن است قبلاً به پایان رسیده باشد.

آنتونی ترنچف، یکی از بنیانگذاران صرافی ارزهای دیجیتال Nexo، گفت که نصف شدن این بار همزمان با افزایش تقاضا از ETF های نقطه ای است که در ابتدای سال جاری راه اندازی شدند. ترنچف توضیح داد که چیزی که این بار رویداد هاوینگ آینده را متفاوت می کند این است که بیت کوین قبلاً از بالاترین سطح در چرخه گذشته عبور کرده است، چیزی که هرگز قبل از رویداد چهارساله اتفاق نیفتاده است و تلاش برای پیش بینی مسیر ارز در این چرخه را بسیار دشوارتر می کند.

ترنچف معتقد است که تخمین قیمت بالقوه بیت کوین پس از فرآیند نصف شدن، یک کار ریاضی دشوار در نظر گرفته می شود، و خاطرنشان می کند که حتی اگر قیمت تنها دو بار افزایش یابد، که درصد کمی در مقایسه با آنچه در طول تاریخ پس از هاوینگ های قبلی اتفاق افتاده است، قیمت به حدود۱۳۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت و این چیزی است که نباید دست کم گرفت!

در حالی که استفان لوپکا، رئیس واحد دفتر خانواده در سوان بیت کوین، معتقد است که چرخه صعودی فعلی بیت کوین – که زودتر پس از تایید لیست ETF های نقطه ای توسط ایالات متحده آغاز شد – ممکن است کوتاه تر و بالاتر باشد و در پایان سال جاری یا ابتدای سال ۲۰۲۵ به اوج خود برسد.

اما لوپکا اشاره کرد که ممکن است بلافاصله پس از رویداد نصف شدن، حرکت های صعودی یا نزولی قابل توجهی وجود نداشته باشد، و خاطرنشان کرد که در ماه های بعد، ۳۰ میلیون دلار بیت کوین کمتر در روز فروخته می شود که تاثیر تجمعی را در دراز مدت قابل توجه خواهد کرد.به نوبه خود، خولیو مورنو، رئیس بخش تحقیقات کریپو کوانت، معتقد است که رشد تقاضا برای بیت کوین عامل اصلی افزایش قیمت پس از نصف شدن باشد.

با این حال، سرمایه گذاران دیدگاه های متفاوتی در مورد امکان سنجی و اهمیت بیت کوین به عنوان یک طبقه دارایی دارند که اعتبار و چشم اندازهای آینده را به همراه دارد.

در کنفرانس سالانه Berkshire Hathaway در سال ۲۰۲۲، مدیر عامل و سرمایه گذار معروف وارن بافت گفت که اگر پیشنهاد خرید تمام بیت کوین موجود را فقط با ۲۵ دلار دریافت کند، آن را رد می کند، زیرا مالکیت آن به جز فروش آن به شخص دیگری هیچ فایده ای ندارد.

در مقابل، کتی وود، بنیانگذار و رئیس Arc Invest، همچنان در صدر فهرست خوش بینان در مورد چشم اندازهای بیت کوین قرار دارد و انتظار دارد در سال های آینده به شدت افزایش یابد.

وود در کنفرانسی در ماه مارس گذشته گفت که بیت کوین ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۵ میلیون دلار برسد، در حالی که موسسات سرمایه گذاری که ۵ درصد از سبد سرمایه گذاری خود را به این ارز دیجیتال اختصاص می دهند ممکن است منجر به افزایش سطح آن به ۲.۳ میلیون دلار در آن زمان شود.

آن چه که حتما به وقوع خواهد پیوست بدون شک حذف تعداد زیادی از شرکت های ماینر و ادغام و خریداری آنها توسط شرکت های دیگر است که که به نوبه خود سعی در کاهش هزینه های ماینینگ دارند

ماینرها چه می شوند؟

به گزارش عصر اقتصاد اما این یک روی سکه است زیرا با نصف شدن پاداش ها ماینرها کارشان سخت می شود. برای آنها چه آینده ای می توان متصور شد؟ آیا بازی استخراج بیت کوین تمام می شود؟

حدود ۱.۳ میلیون قطعه بیت کوین باقی مانده است تا تعداد نهایی این ارز دیجیتال به ۲۱ میلیون قطعه برسد. در حال حاضر استخراج قطعات بیت کوین متوقف خواهد شد. مشکل این است که شرکت‌هایی هستند که میلیاردها دلار در عملیات استخراج بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌دانند که تعداد سکه‌هایی که می‌توان استخراج کرد تقریباً هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد، پس تکلیف آن شرکت‌ها چه خواهد شد؟ چه اتفاقی برای قیمت ارز خواهد افتاد بیشتر شرکت‌های استخراج ارز دیجیتال برای دستیابی به پاداش‌های استخراج به بیت‌کوین تکیه می‌کنند، پاداشی که اکنون به جای ۶.۲۵ برای هر تلاش موفق برای رمزگشایی بسته عملیاتی که قرار است در ثبت جهانی گنجانده شود، ۳.۱۲۵ بیت کوین است؟

ارزشی که برای عملیات خرید و فروش ارز جمع آوری می شود به طور متوسط هر ده دقیقه یک بسته است. هنگامی که بسته ای از تراکنش ها برای گنجاندن در رجیستری جهانی بیت کوین آماده می شود، دستگاه های ماینینگ برای رمزگشایی رمزگذاری متصل به بسته با یکدیگر رقابت می کنند و هنگامی که این کار انجام شد، بسته به رجیستری جهانی اضافه می شود – طرف برنده تا جمعه گذشته – ۶.۲۵ بیت کوین، معادل حدود ۳۸۰۰۰۰ دلار با قیمت های امروزی دریافت می کرد اما اکنون این رقم تقریبا نصف شده است!

هم اکنون تعداد زیادی شرکت در بازارهای مالی تخصصی ماینینگ وجود دارند که با چالش های بزرگی مواجه هستند وهمین موضوع باعث شد تا ارزش سهام شرکت های فعال در این حوزه با کاهش قیمت مواجه شوند. در حال حاضر روزانه حدود ۹۰۰ قطعه بیت کوین استخراج می شود که بین این شرکت ها به اشتراک گذاشته می شود و در این هفته به ۴۵۰ بیت کوین کاهش یافت. این به معنای خروج تعداد زیادی ماینرها از بازار است زیرا تقسیم پاداش برای پوشش هزینه های عملیاتی این شرکت ها دیگر توجیه اقتصادی ندارد. به عنوان مثال، یکی از بزرگترین شرکت های بورسی، Marathon Digital، دارای ۲۳۰۰۰۰ دستگاه ماینر است که ۲۹ میلیون تریلیون تلاش برای رمزگشایی در ثانیه انجام می دهد.

تلاش‌های رمزگشایی در ثانیه یا هش کردن، فرآیندی است که در آن دستگاه کلید رمزگشایی بسته تراکنش‌ها را حدس می‌زند تا در رجیستری جهانی تأیید شود و به طور متوسط هر ده دقیقه یک بار انجام می‌شود تا حدود دو هزار تراکنش خرید و فروش تأیید شود. با استفاده از بیت کوین در مجموع، حدود ۷۳۰ میلیون تریلیون تلاش در ثانیه توسط دستگاه‌های ماینینگ در سراسر جهان انجام می‌شود که ۲۰ درصد آن از سوی شرکت‌های فهرست‌شده انجام می‌شود، به این معنی که ۸۰ درصد تلاش‌ها از دستگاه‌هایی از شرکت‌های ثبت نشده، افراد یا سایر تلاش‌های جمعی انجام می‌شود. شرکت در این مثال دارای موجودی ارزهای به دست آمده در حدود ۱۴ هزار بیت کوین، به قیمت امروز، به ارزش حدود ۹۰۰ میلیون دلار است، با توجه به اینکه هر از گاهی برخی از آنها را می فروشند.

مهم است که نصف شدن پاداش استخراج را با قیمت بیت کوین اشتباه نگیرید، زیرا این به معنای کاهش تعداد بیت کوین ها و در نتیجه افزایش قیمت ارز نیست، بلکه تعداد کل قطعات بیت کوین روزانه حدود ۹۰۰ قطعه افزایش می یابد اما تولیداتشان تقریباً هر چهار سال به نصف کاهش می یابد. لذا شرکت‌های ماینینگ منقرض نخواهند شد، در واقع، آنها نقش مهمی در عملیات ثبت جهانی بیت کوین ایفا می‌کنند، زیرا برنامه‌های آنها اعتبار عملیات را تأیید می‌کند و آنها را در ثبت جهانی گنجانده است، اما آن چه که حتما به وقوع خواهد پیوست بدون شک حذف تعداد زیادی از شرکت های ماینر و ادغام و خریداری آنها توسط شرکت های دیگر است که که به نوبه خود سعی در کاهش هزینه های ماینینگ دارند.

با این اوصاف می توان حدس زد که چنانچه قیمت بیت کوین بعد از این کاهش پاداش برای ماینرها چنانچه از محدوده ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار برای هر عدد برسد عملیات استخراج عملا امکان پذیر نخواهد بود مگر آن که شرکت‌ها برنامه‌هایی برای کاهش هزینه‌های انرژی به روش‌های نوآورانه روی بیاورند و مهم‌تر از همه این شرکت ها روی تداوم افزایش قیمت ارز متمرکزمی شوند تا هم زمان با کاهش تعداد قطعات پاداش، ارزش پاداش را برای چند سال آینده به اندازه کافی از راه عرضه محدود و افزایش تقاضا افزایش دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا