کد خبر: 26020027007
بازرگانیتولید و بازرگانیکشاورزی

به نام کشاورزان به کام سودجویان

 پایانه صادرات و واردات کشاورزی محل انبار پارچه، کاغذ دیواری، لوازم یدکی خودرو، بلور و انواع دیگری از محصولات غیرکشاورزی شده است

پایانه صادرات و واردات کالاهای کشاورزی که قرار بود فقط محصولات کشاورزی در آن انبار و توزیع شود، همه نوع محصول در آن موجود است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پایانه صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی ایران، جایی که انتظار می‌رود متناسب با نامش در آن محصولات کشاورزی انبار و توزیع شوند اما در این پایانه همه نوع محصول است جز آنکه باید باشد اما ماجرا چیست و چرا کاربری این پایانه متعلق به سازمان تعاونی روستایی تغییر یافته است؟

پایانه صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی ایران، جایی که باید محلی برای جمع‌آوری و توزیع محصولات کشاورزان باشد حالا به محلی برای انبار انواع کالا‌های غیرکشاورزی تبدیل شده است.

در ابتدای جاده ورامین پایانه سی‌هکتاری صادرات و واردات کالا‌های کشاورزی که متعلق به سازمان تعاونی روستایی، از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است خودنمایی می‌کند.

این پایانه با قدمت پنجاه سال که ده سوله بزرگ را در خود جای داده در سال ۹۵ از سوی سازمان تعاونی روستایی در اختیار یکی از اتحادیه‌های زیرمجموعه قرار می‌گیرد تا این اتحادیه هماهنگی‌های لازم را به عمل آورده و محصولات کشاورزی را با حذف واسطه‌ها به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

مدیرکل حراست وزارت جهاد کشاورزی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما می‌گوید این اتحادیه در تخلفی آشکار این سوله‌ها را به جای اینکه به محصولات کشاورزی اختصاص دهد با قیمت‌های گزاف به افراد مختلف جهت انبار کردن کالا‌های مختلف اجاره می‌دهد.

مشاهدات میدانی این موضوع را به وضوح نمایان می‌کند که در سوله‌های این مجموعه کالاهایی، چون پارچه، کاغذ دیواری، لوازم یدکی خودرو، بلور و انواع دیگری از محصولات غیرکشاورزی انبار شده‌اند.

انبارداران نسخه قرارداد فی‌مابین خود و اتحادیه زیرمجموعه تعاونی روستایی را به ما نشان دادند که در این قرارداد‌ها هیچ نامی از عرضه محصولات کشاورزی برده نشده و این انبارداران به صورت ماهانه حدود ۵۰میلیون تومان کرایه به اتحادیه مذکور پرداخت می‌کنند.

به گفته ابراهیم شرافتی حالا با ورود قوه قضائیه به موضوع، حکم تخلیه این مجموعه و واگذاری دوباره آن به سازمان تعاونی روستایی صادر شده است.

البته در این میان از کم‌کاری‌ها و ضعف نظارت صورت گرفته از سوی سازمان تعاونی روستایی و وزارت جهاد کشاورزی در این چند ساله که باعث شده این پایانه ۳۰ هکتاری سال‌ها از دسترس کشاورزان و زنجیره توزیع محصولات کشاورزی دور بماند نباید به سادگی عبور کرد.

در این گذر امید می‌رود هم برخورد با متخلفان و هم بازگشت این پایانه به عرصه توزیع محصولات کشاورزی هر چه زودتر به انجام برسد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا