کد خبر: 160203158396
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیبورسروزنامهبورس در سراشیبی 10 روزه

بلومبرگ تبلیغ می کند مسئولان نگاه!

مهران ابراهیمیان

بورس در ۱۰ روز کاری گذشته سازمان دائم در سراشیبی قرار گرفته در حالی که بلومبرگ در خبری دو روز پیش از جذابیت بازار سهام خبر داده است!

به گزارش عصر اقتصاد- در در روز کاری بورس اوراق بهادار شاخص کل دائم با افت مواجه بوده به نحوی که به ترتیب از روز ۹ اردیبهشت با افت شدید ۲۰ هزار واحد به ترتیب در روزهایی کاری خود با ۴ هزار، ۱۱ هزار، ۴ هزار، ۵ هزار، ۲۰ هزار، ۴ هزار، ۱۲ هزار، ۴ هزار و بالاخره در روز گذشته با ۵ هزار واحد افت مواجه بوده است.

این در حالی است که بلومبرگ در گزارشی شبیه به رپورتاژ آگهی در دو روز پیش از جذابیت بورس به ویژه در صد شرکت بزرگ بورسی خبر داده بود و نوشته بود: ایران بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان را در اختیار دارد.

این رسانه معتبر در حوزه اقتصادی و بازارهای مالی تاکید کرده بود: سرمایه‌گذاری خارجی ها در بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی به واسطه سود دلاری بالا ریسکی ندارد.

بلومبرگ به تازگی در گزارشی نوشت، ایران با ۶۰۰ شرکت در ۵۰ صنعت مختلف بزرگترین بازار بورس ناشناخته جهان را در اختیار دارد.

برای اولین بار است که بلومبرگ سرمایه‌گذاری در ایران را به افراد خارج از کشور توصیه کرده و سابقه‌ای از چنین گزارش‌هایی وجود ندارد.

مهدی فتحی مقدم در این باره به خبرنگار عصر اقتصاد می گوید: جای تعجب دارد که بلومبرگ از جذابیت سهام شرکت های بورسی کشور سخن به میان می آورد اما مسئولان بورسی همچنان در سکوتی معنا دار شاهد افت روزانه شاخص کل هستند.

وی می افزاید: اگر بلومبرگ را یک آگهی تبلیغاتی ندانیم که به اعتقاد من با توجه به عقب ماندگی تاریخی بورس چنین نیست، باید واقعا ریشه افت و عقب ماندگی بازار بورس را در عملکرد رییس سازمان بورس و مدیریت این سازمان به همراه تصمیمات دولتی به ویژه در حوزه قیمت گذاری های دستوری و اخذ مالیات از شرکت ها دانست.

وی در ادامه افزود: اعتبار بلومبرگ به پیش بینی ها معتبر آن است و لذا می توان حدس زد که احتمالا با وجود این بی مهری ها و کم کاری های مدیریتی قرار است اتفاق خاصی در بازار بورس بیفتد.

وی در ادامه افزود: انچه می تواند بورس را متاثر کند احتمالا تغییرات قیمتی دلار و یا باز گذاشتن بیشتر شرکت هایی است که احتمالا قادر به صادرات و درآمد ارزی هستند.

فتحی مقدم افزود: تا به بازار بورس سرمایه های خرد و افراد حقیقی پولی وارد نکنند اتفاق خاصی نمی افت، گفت: در زمان حاضر ریسک سرمایه گذاری در بورس به حداقل رسیده و با این نوع اخبار سرمایه گذاران حقیقی شاخک هایشان حساس خواهد شد و احتمالا باید انتظار اتفاقات خوب در روزهای آتی باشیم.

گفتنی است شاخص کل بورس دیروز (یکشنبه) با افت حدود ۵۰۰۰ واحدی، کانال دو میلیون و ۲۵۹ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص کل بازار سرمایه نیز (یکشنبه) ۵۱۸۵ واحد افت کرد و در کانال دو میلیون و ۲۵۹ هزار و ۷۳۱ واحد ایستاد. بدین ترتیب شاخص کل بازار سرمایه ۰.۲۳ درصد ریزش کرد.

اما شاخص هم وزن در حرکتی معکوس روند رو به رشد داشت و با ۱۹۲ هزار واحد در کانال ۷۵۱ هزار واحد قرار گرفت.

در این بازار بیش از ۳۰۷ هزار معامله ثبت شد که ۴۹۱۵ میلیارد تومان ارزش داشت.

در این میان بیشترین حجم معاملات مربوط به گروه خودرو بود همچنین نمادهای وامید و سدشت بیشترین اثر مثبت را در شاخص داشتند و نمادهای فملی، کگل، فارس، فولاد و شبندر بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش، در کانال ۲۵ هزار و ۲۰۱ واحد ایستاد. معامله گران در این بازار ۱۵۰ هزار معامله به ارزش ۴۳۶۶ میلیارد تومان ثبت کردند.

نمادهای آریا، توسن و غصینو بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند و نمادهای مادیرا، وهور و سپیدار هم بیشترین اثر منفی را بر این شاخص گذاشتند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا