کد خبر: 0708995600
تولید و بازرگانیروزنامه

بیش از ۲ هزار تن روغن خام آماده ترخیص از گمرک

به گفته سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، موجودی روغن خام در گمرک‌های کشور ۲هزار و ۳۳۳ تن بوده که اسناد خروج آنها تکمیل و آماده ترخیص است.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر دپوی روغن خام در گمرک منتشر شده بود که عنوان می‌شد به دلیل ترخیص نشدن، موجب تعطیلی کارخانه‌های تولیدی شده است.

در همین راستا سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد که ترخیص ۵۲۳هزار تن روغن خام از گمرک‌های کشور در سال جاری انجام شده است و افزود: ۲۶۴هزار تن از این کالا در لنگرگاه‌ها و ۲۸هزار و ۵۶۵تن در اسکله‌ها موجود و ۲۹هزار و ۹۹۷تن نیز موجودی شناورها است.

وی افزود: ۲۰۵هزار تن روغن خام در انبار بندرها موجود است که تاکنون به گمرک اظهار نشده، علاوه بر آن عملیات گمرکی دو هزار و ۳۳۳ تن از این کالا در حال انجام است که می‌توانند بدون ارائه کد رهگیری بانک و به صورت اعتباری ترخیص شوند.

به گفته لطیفی، یک‌میلیون و ۱۰۶هزار تن دانه‌های روغنی در سال جاری ترخیص شده و یک‌هزار و ۱۰۶ تن نیز اظهار و در جریان ترخیص است.

وی با اشاره به منتشر شدن اخباری مبنی بر دپوی ۶۰هزار تن روغن خام در گمرک کشور، تاکیدکرد: ۸۰درصد آمارهای منتشر شده از موجودی کالاها، اقلامی است که هنوز به گمرک‌ها کشور اظهار نشده‌اند و دو محموله ۶۳هزار تنی روغن خام متعلق به شرکت بازرگانی دولتی نیز به دلیل ارائه نشدن اسناد حمل از سوی شرکت حامل به خریدار، با موانعی در ترخیص مواجه شده است.

وی ادامه ‌داد: شرکت حمل‌کننده کالا خارجی است که به صورت اعتباری مجوز تسویه مالی نمی‌دهد، حتی ورود دادستان استان هرمزگان نیز راهگشا نبوده است و این موضوع به گمرک‌ها و انجام تشریفات گمرکی برای ترخیص کالا ارتباطی ندارد.

سخنگوی گمرک تاکیدکرد: ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن کالای اساسی در گمرک وجود دارد و از این میزان، یک‌میلیون تن ذرت، ۳۰۰هزار تن کنجاله سویا، ۲۵۵هزار تن جو و ۳۹۰هزار تن روغن خام، نیمه‌جامد و خوراکی است.

لطیفی افزود: با توجه به‌ بخشنامه‌های جدید، صاحبان کالا می‌توانند بدون دریافت کد رهگیری بانک‌ مرکزی اقدام به ترخیص اقلام وارداتی خود کنند، اما به دلیل برخی نگرانی‌ها درباره تامین ارز، کالای خود را از گمرک خارج نمی‌کنند که نیاز به توافقاتی در این باره داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا