کد خبر: 04060043534
اقتصادتولید و بازرگانی

تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازرگانی داخلی/ توصیه می‌کنم دلار نخرید

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: طبق برآوردها قیمت دلار بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است، هرچه بیش از این باشد حباب است و برمی‌گردد. وقتی مسئولین حوزه اقتصادی در وزارت صمت و دیگر وزارتخانه‌های مربوطه مستقر شوند قطعا دلار به ارزش ذاتی خود بازمی‌گردد.

سید اسماعیل یزدان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر بازرگانی داخلی اظهار کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ما، وابستگی به دلار است.

طبیعی است افزایش قیمت دلار که ناشی از افزایش نقدینگی کشور بر اساس کسری بودجه است به قیمت بقیه کالاها سرایت می‌کند یعنی دیگر کالاها خود را با نرخ دلار هماهنگ می‌کنند.

نتیجه این وضعیت آسیب‌هایی است که ما در چند سال گذشته شاهد بودیم، مانند افزایش قیمت مواد اولیه کارخانجات، افزایش قیمت محصول تمام شده و مشکلات عدیده دیگر که باعث می‌شود کنترل در بازار وجود نداشته باشد و همچنین برنامه‌ریزی برای فعالین حوزه اقتصادی بسیار دشوار و مشکل شود.

به وجود آمدن یک خلا بین عرضه و تقاضا

وی در ادامه افزود: وقتی همه پارامترهای تولید گران شوند و بازار هم کشش خرید نداشته باشد، واحد تولیدی نمی‌تواند نیاز بازار را برآورده کند. در نتیجه یک خلا بین عرضه و تقاضا به وجود می‌آید که خود به خود باعث افزایش قیمت می‌شود.

یزدان پناه در مورد دلایل افزایش نرخ ارز گفت: با توجه به اینکه دولت جدید تازه درحال مستقر شدن است، افزایش نرخ دلار نیز ناشی از این است که هنوز دولت به طور کامل مستقر نشده است.

امیدوارم دولت هرچه زودتر استقرار پیدا کند و نتیجتا نرخ دلار کنترل شود. طبق برآوردها قیمت دلار بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است، هرچه بیش از این باشد حباب است و برمی‌گردد. وقتی مسئولین حوزه اقتصادی در وزارت صمت و دیگر وزارتخانه‌های مربوطه مستقر شوند قطعا دلار به ارزش ذاتی خود بازمی‌گردد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: یک حس بی‌اعتمادی نسبت به بازار وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی انجام نشود.

فعالان اقتصادی تلاش می‌کنند که این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند

چون در پایان دوره ریاست جمهوری، مشخص نیست رییس جمهور بعدی چه سیاست‌هایی خواهد داشت بسیاری از فعالیت‌ها کند می‌شود تا آینده روشن شود. بعد از مشخص شدن رییس جمهور و سیاست‌های او فعالان اقتصادی تلاش می‌کنند که این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند. بنابراین در این سیکل فعالیتی بیش از دیگر زمان‌ها انجام می‌شود.

در این شرایط از آنجا که هنوز دولت مستقر نشده و نمی‌تواند نظارت و سازماندهی کند، اتفاقاتی مانند افزایش نرخ ارز طبیعی است ولی قطعا بعد از استقرار دولت کنترل خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر نقش عوامل سیاسی متذکر شد: عوامل سیاسی روی افزایش نرخ ارز بسیار موثر است.

پارامترهای زیادی هستند که در این مورد موثر هستند اما تاثیرگذارترین فاکتورها به دو دسته اقتصادی مانند افزایش نقدینگی کشور و مسائل سیاسی که بسیار مهم است تقسیم می‌شوند. اگر ما بتوانیم روابط سیاسی با دیگر کشورها برقرار کنیم، کالاهای خود را صادر کنیم و نیازها و مواد اولیه خود را وارد کنیم قطعا بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

نقدینگی کشور ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود

وی یادآور شد: وقتی آقای دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت، نقدینگی کشور ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود. امروز که دولت را تحویل داده نقدینگی کشور به ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی بیش از ۹ برابر شده است.

افزایش نقدینگی یا چاپ پول باعث می‌شود که ارزش پول ملی ما ۹ یا ۱۰ برابر افت می‌کند، در نتیجه آنچه می‌بینید گرانی است. در واقع این گرانی نیست بلکه چون ارزش ریال با چاپ و خلق پول کاهش پیدا کرده، این اتفاق افتاده است. دوره آقای احمدی‌نژاد نیز همین اتفاق افتاد،. نتیجه سیاست‌های نادرست اقتصادی همین خواهد شد.

یزدان پناه در ادامه اضافه کرد: توصیه می‌کنم می‌خواهند به دنبال افزایش نرخ ارز بیزینسی را تعریف کنند یا در این راستا دلالی شکل دهند، این کار را نکنند. قطعا وقتی دولت به طور کامل مستقر شود، نظارت خواهد داشت و قیمت بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان حباب خواهد بود و باز خواهد گشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا