کد خبر: 08080051802
اقتصادکشاورزی

تاثیر ۷۰ درصدی خشکسالی بر تولید گندم

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی خاطر نشان کرد: در سال جاری ۴.۵ میلیون تن گندم تولید کردیم اما پیش بینی ما از تولید امسال بالای ۱۰ میلیون تن بود. چراکه دولت در سال گذشته ۵.۸ میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری کرد.

علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تاثیرات خشکسالی بر تولیدات کشاورزی گفت: خشکسالی یک رخداد جوی است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد اما ما می‌توانیم با تصمیم‌گیری صحیح مدیریتی میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی را کاهش بدهیم.

 وی با اشاره به کاهش بارندگی و نبود باران موثر در سال جاری، افزود: آبیاری‌ها در بخش کشاورزی نتوانست جوابگوی خشکسالی امسال باشد چرا که با کم شدن نزولات آسمانی رطوبت زمین کاهش یافته بود و زمین بازدهی سال‌های گذشته را نداشت.

این فعال حوزه کشاورزی با بیان اینکه کاهش بارندگی بر غذای دام نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد، افزود: خشکسالی میزان تولید علوفه، گندم، ذرت و یونجه را کاهش داد و دامداران سنتی و صنعتی در کشور برای تامین نهاده مورد نیاز با چالش‌های جدی مواجه شدند. در مجموع سال زراعی ۱۴۰۰ میزان تولید کاهش چشمگیر داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که دولت برای حمایت از بخش کشاورزی آسیب دیده از خشکسالی چه تصمیماتی اتخاذ کرد، گفت: حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها دولت از بخش کشاورزی نباید یک روزه و بنا به رخدادها باشد چنین تصمیماتی مسکن‌های موقتی هستند برای مهار بحران‌های احتمالی در بخش کشاورزی باید زیرساخت‌ها در این بخش را مقاوم کرد.

این فعال حوزه کشاورزی با اشاره به تغییر شرایط اقلیمی کره زمین، تصریح کرد: ایران همواره در رسته کشورهای خشک و کم آب جهان جای می‌گیرد از این‌رو باید به میزان آب در دسترس، ساختار بدهیم اما متاسفانه توجه ما در این زمینه اندک است.

وی بابیان اینکه تقویت بذر محصولات کشاورزی در دنیا رایج شده است، تصریح کرد: تقویت نهاده و بذر، چالشی است که کشاورز ایرانی نتوانسته است به سادگی از آن عبور کند هرچند گام‌هایی در این مسیر برداشته‌ایم اما ناکافی هستند و نمی‌توانند حال کشاورزی را بهبود ببخشد.

وی با بیان اینکه در ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار گندم دیمی و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار گندم آبی داریم، خاطر نشان کرد: خشکسالی بالای ۷۰ درصد بر میزان تولید تاثیر گذاشت و از سوی دیگر دولت به موقع قیمت خرید گندم را اعلام نکرد.

به گفته خان محمدی، در سال جاری ۴.۵ میلیون تن گندم تولید کردیم اما پیش بینی ما از تولید امسال بالای ۱۰ میلیون تن بود. چراکه دولت در سال گذشته ۵.۸ میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری کرد.

وی بابیان اینکه میزان تولید گندم در سال ۱۳۵۷ در حدود ۴ تن در هکتار بوده است، افزود: بعد از گذشت ۴۳  سال هنوز میزان تولید در برخی مزارع تغییری نکرده است. اما اگر روی بذر و بهره‌وری صحیح از آب و تولید کشاورزی کار می‌کردیم در حال حاضر باید به تولید ۱۰ تن در هر هکتار می‌رسیدیم. اگر بر اساس پایداری نظام تولید، گندم کشت و برداشت می‌کردیم هم اکنون باید به صادرات ۵ میلیون تن گندم در سال می‌رسیدیم. رویکرد ما در کشاورزی باید معطوف به افزایش کیفیت بذر و افزایش بازدهی تولید در هکتار باشد.

خان محمدی در پایان خاطر نشان کرد: میزان بارندگی در استان کردستان و خراسان شمالی بالاست از این‌رو می‌توان به افزایش تولید گندم در این استان‌ها امیدوار باشیم .

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا