کد خبر: 0608995394
تولید و بازرگانیروزنامه

تاخیر در عملیاتی شدن پرداخت وام ؛یکی از دلایل استقبال نکردن اصناف از تسهیلات

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران ۴ دلیل عمده استقبال نکردن اصناف از تسهیلات دولت را تشریح کرد.

جلال‌الدین‌محمد شکریه نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: اصناف مطالباتشان را از دولت نگرفته‌اند. تسهیلاتی ۱۲درصدی هم برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از سوی دولت در نظر گرفته شد که مورد استقبال اصناف قرار نگرفت.

بسیاری ثبت نام نکردند و بسیاری دیگر هم در میانه فرایند دریافت وام با مشکلاتی مواجه شده و این تسهیلات را دریافت نکردند تا جایی که بر اساس آخرین اطلاعات رسمی، تنها ۶٫۷ درصد دریافت کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس نتایج نظرسنجی اتاق اصناف ایران از اصناف بزرگ‌ترین عامل‌ استقبال  نکردن از این تسهیلات، «متناسب نبودن میزان تسهیلات با خسارات وارده» بوده است.

همچنین «درخواست وثایق بانک‌ها»، «تاخیر در عملیاتی شدن وعده دولت در پرداخت وام» و «بالابودن سود نرخ تسهیلات» عمده‌ترین دلایل استقبال نکردن از تسهیلات دولت برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بوده‌اند.

شکریه تصریح کرد: به این ترتیب، نتایج این نظرسنجی‌گواه از آن دارد که تعداد کمی از این تسهیلات استقبال کرده‌اند، اما سایر افرادی که ثبت نام نکرده اند، متنعم نیستند؛ بلکه تعداد قابل توجهی از ایشان از دریافت این تسهیلات و تاثیر آن بر کسب و کار خود نا امید هستند.

وی بیان کرد: ما معتقدیم که سود این تسهیلات -که ۱۲ درصد است باید تک رقمی تعیین و تنفس قابل توجهی برای بازپرداخت آن گذاشته می‌شد.

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: اصناف در مواجهه با کرونا پای مردم و دولت ماندند اما دولت در حمایت‌ها و جبران خسارات ایشان، اقدامات کافی نداشت و در واقع اصناف در زمان جبران خسارت‌ها به سهم واقعی خود نرسیدند.

جلال‌الدین‌محمد شکریه در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران در خصوص نقش اصناف در مقابله با کرونا گفت: در دوره موج اول شیوع کرونا، نقش اصناف در حفظ آرامش بازار و خدمت‌رسانی در حوزه توزیع به خوبی روشن و بر همگان اثبات شد.

اصناف در این دوره همچون موقعیت‌های حساس دیگر پای مردم و دولت ماندند و به معنای واقعی کلمه جان‌فشانی کردند اما در مقابل خسارت‌های کلانی که متقبل شدند، شاهد حمایت‌های کافی از سوی دولت نبودند.

کاهش نگرانی‌ مردم درباره تامین و توزیع ماسک

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: در روزهای ابتدایی شیوع کرونا ماسک کافی پیدا نمی‌شد اما اصناف در همین موقعیت با به خطر انداختن جان خود به خدمت‌رسانی در صنوفی که لازم بود مثل نانوایان، خواروبارفروشان و… ادامه دادند تا مشکلی برای تهیه کالاهای ضروری ایجاد نشود.

به مرور اصناف خود به عرصه تولید ماسک وارد شده و بازار را اشباع کردند و حتی گاها به طور خود جوش اقدام به توزیع رایگان ماسک کردند.

پس از آن با ورود اصناف به توزیع ماسک هم شاهد بودیم که این ظرفیت عظیم صنوف توزیعی چگونه نگرانی‌های مردم در حوزه تامین ماسک را کاهش دادند.

جاده دولت و اصناف یک طرفه است

نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران گفت: با مطرح کردن نظرات کارشناسی نباید تصور شود که بخش خصوصی جبهه‌ای علیه دولت دارد.

انتقادهای سازنده منجر به طرح و برنامه‌های جدیدی می‌شود. اکنون جاده دولت و اصناف یک طرفه است و این ما هستیم که به دولت در بحران‌ها کمک می‌کنیم.

در مقابل دولت پشت درهای بسته تصمیماتی برای اصناف می‌گیرد و این تصمیمات را به ما اطلاع می‌دهد.

انتظار داریم از نظرات جمعیت کثیر اصناف در خصوص برنامه‌های کلان کشوری استفاده شود.

ما با تلاش‌های بسیار و صرف وقت زیاد و جلسات پی در پی همواره تلاش در دفع و رفع قوانین مزاحم داریم و رفع این دست از مشکلات بیشترین وقت را از تشکل‌های صنفی می‌گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا