کد خبر: 300602138505
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تامین بازار نوشت‌ افزار با تولید داخلی | لوازم‌ التحریر لاکچری از کجا می‌آید؟

نگاهی به بازار نوشت‌افزار نشان می‌دهد در تمامی اقلام مصرفی کالای داخلی متناسب نیاز در دسترس خریداران قرار دارد و گفته‌های مسئولان صنفی حوزه تولید و فروش نوشت‌افزار نیز این موضوع را تایید می‌کند اما همچنان بخش بزرگی از بازار این کالا در اختیار اقلام خارجی است.

به گزارش همشهری، بازار نوشت‌ افزار در پیک فروش خود به سر می‌برد و مغازه‌های لوازم‌التحریر تقریبا در تمام ساعات روز پر از خریدار است.

نگاهی به بازار نوشت‌افزار نشان می‌دهد در تمامی اقلام مصرفی کالای داخلی متناسب نیاز در دسترس خریداران قرار دارد و گفته‌های مسئولان صنفی حوزه تولید و فروش نوشت‌افزار نیز این موضوع را تایید می‌کند اما همچنان بخش بزرگی از بازار این کالا در اختیار اقلام خارجی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار با تایید تولید نوشت‌افزار در داخل کشور متناسب با نیاز بازار گفت:  اقلامی مثل روان نویس، تراش و برخی اقلام دیگر عمدتا وارداتی هستند اما قاچاق لوازم‌التحریر به کشور زیاد است به‌طوری‌که چند برابر تولید و مصرف داخل، مداد و ماژیک قاچاق در سطح عرضه وجود دارد.

محمودرضا صنعتگر، قاچاق را از مشکلات تولیدکنندگان دانست و افزود: در شرایطی که تولیدکننده باید فرآیند طولانی برای تامین ارز طی کند، قاچاقچی به راحتی با ارز آزاد که تفاوت قیمت زیادی هم با ارزی که تولیدکننده اختصاص می‌یابد ندارد و همچنین بدون پرداخت مالیات و عوارض، کالاها را با سود خوبی در بازار می‌فروشند.

وی با اشاره به مشکلات تامین ارز و دپوی بخشی از مواد اولیه تولید نوشت افزار در گمرک گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه‌ جدید زیادی به دست تولیدکنندگان نرسیده و اکثرا از موجودی‌های قبلی استفاده کرده‌اند، محصول ساخته شده نیز افزایش قیمتی پیدا نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه کمبودی در بازار وجود ندارد، گفت: اقلامی مثل مداد، پاک کن، خودکار، ماژیک، ابزار اندازه‌گیری، دفتر مشق، کوله پشتی، جامدادی و به طور کلی نوشت افزار به طور ۱۰۰ درصد در داخل تولید می‌شود. اما اقلامی مثل روان نویس، تراش و برخی اقلام دیگر عمدتا وارداتی است.

نگاهی به بازار نوشت‌ افزار نشان می‌دهد عمده اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان با کیفیت خوب و قیمت نسبتا مناسب در دسترس است اما بعضا قیمت‌های عجیبی نیز برای برخی اقلام عمدتا وارداتی و برند در حوزه نوشت‌افزار به چشم می‌خورد.

خودکارهای و خودنویس های بالای یک میلون تومانی و دفترهای ۹۰۰ هزار تومانی از جمله کالاهای لوکسی هستند که در برخی فروشگاه‌های حقیقی و مجازی زیاد به چشم می‌خورند و در کنار این اقلام محصولات حرفه‌ای شامل مدادرنگی‌ها، ماژیک‌ها و خط‌کش‌های حرفه‌ای نیز با قیمت‌های چند میلیونی از جمله نوشت‌افزار گرانقیمت موجود در بازار محسوب می‌شوند.

گفتنی است نمایشگاهی از اقلام مورد نیاز مدارس به‌ویژه لوازم‌التحریر در بوستان گفتگوی تهران همچنان در حال برگزاری است و تا ۷ مهرماه ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا