کد خبر: 120602137131
اقتصادتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدن

تامین ۲۵ درصد ذغال سنگ مورد نیاز کشور از سوی شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی

نوید نیکو مدیر عامل شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت در رابطه با تولید زغال در این شرکت گفت : با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۵ درصد زغال سنگ مورد نیاز کشور توسط شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی تولید می شود، تصریح کرد: با وجود افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد و رشد ۱۲۰ درصدی هزینه های جانبی، شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی همچنان همانند سال های گذشته سودده بوده و انتظار داریم شرکت ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان مالکان این شرکت معدنی برای دستیابی به اهداف این شرکت در تکمیل زیرساخت های مورد نیاز حمایت های لازم را داشته باشد.

به گزارش عصر اقتصاد، نیکو در ابتدا با اشاره به تاریخچه ایجاد شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی، گفت: راه‌اندازی این شرکت به سال ١٣١٠ و زمان ایجاد راه آهن سراسری تهران- شمال بر می گردد.

همچنین در سال ١٣۴٢ شرکت‌هایی از روسیه و آلمان عملیات اکتشاف را آغاز می کنند که در نتیجه، یک معدن و کارخانه زغالشویی ایجاد می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: پس از انقلاب اسلامی زمینه فعالیت شرکت گسترده تر می شود و معادن «کارمزد» و «کارسنگ» فعال و فعالیت صنعتی این شرکت پررنگ می‌شود، به طوری که امروز نیز بزرگترین شرکت زغالسنگ کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی یادآور شد: در دهه ۷۰ مشکلات باعث شد تا این شرکت با زیان انباشته به مرحله ورشکستی برسد؛ از این رو معادن این شرکت به شرکت های دیگر واگذار شد و برای این شرکت معدن «گلیران» و «کردآباد» باقی ماند.

نیکو خاطرنشان کرد: در دهه ١٣٩٠ دولت تصمیم گرفت تا مجدد این شرکت را احیا کند، بنابراین کارخانه زغالشویی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی و با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال ۹۶ احداث کرد. بخشی از زغال‌سنگ مورد نیاز این کارخانه از معادن «کارمزد»، «کارسنگ» و «کیاسر» تامین می‌شود، برای تامین زغال‌سنگ، یکی از سیاست‌ها مبنی بر این است که پشتیبان برای این کارخانه داشته باشیم، بر این اساس استخراج از معدن زغال‌سنگ گلیران با ذخیره ۵٧ میلیون تن در مرز سوادکوه و بابل در دستور کار قرار گرفت که در فاصله ١١٠ کیلومتری ما قرار دارد.

مدیر عامل ذغال سنگ البرز مرکزی در رابطه با دانش بنیان ها گفت :با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به این باور رسیده ایم که با وجود تحریم ها، توان تامین قطعات را با بومی سازی آنها داریم که نتیجه آن و افزایش تولید بودو٨۵ درصد تجهیزات و دستگاه های این شرکت توسط نخبگان و متخصصان در شرایط تحریمی بومی سازی شده است و از توان ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در فرآوری زغالسنگ استفاده می‌شود.

نیکو در ادامه با اشاره به برخی آمار و ارقام تولید در شرکت، گفت: امسال برای تامین خوراک شرکت ۶٨ هزار و ٩٧١ تن زغال‌سنگ خریداری شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٨ درصد رشد داشته است.

وی ادامه‌داد: از ابتدای امسال تاکنون، ارسال کنسانتره زغال‌سنگ ۵١ هزار و ١٠١ تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٢١ درصد رشد ثبت کرد.

مدیرعامل شرکت ذغال سنگ مرکزی اضافه‌کرد: برای امسال ١٢٠ هزار تن تولید کنسانتره زغال‌سنگ برنامه ریزی شده است که تلاش می کنیم از این آمار فراتر برویم. ضمن اینکه برای افزایش تولیدات نیازمند تامین زیرساخت های جاده ای، برق و فناوری ها برای انتقال مواد هستیم.

وی گفت : تولید سالیانه ١٢٠ هزار تن کنسانتره در این مجموعه برنامه ریزی شده است. این رقم در سنوات گذشته به‌طور متوسط ٩٠ هزار تن بود که پارسال ١١۴ هزار و ۵٠٠ تن تولید کنسانتره تولید شد؛ رکوردی که در ١٠ سال گذشته بی‌سابقه بود.

وی به برنامه تولید کنسانتره شرکت در ۵ ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: برنامه تولید کنسانتره شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ۵ ماهه امسال باید ۴۹ هزار و ۸۲۵ تن می شد، اما آمارها نشان می دهد که در این مدت ۵۰ هزار و ۷۷۶ هزار تن کنسانتره زغال سنگ تولید شده که رشد ۱۰۲ درصدی (نسبت به برنامه) دارد.

نیکو یادآورشد: این در حالی است که عملکرد این شرکت در تولید کنسانتره در ۵ ماهه سال گذشته معادل ۳۸ هزار و ۸۱۳ تن بود که در مقایسه با مشابه امسال که ۵۰ هزار و ۷۷۶ تن بود، ۳۱ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی اظهار داشت: عملکرد خرید زغال سنگ توسط این شرکت در ۵ ماهه نخست سال گذشته به ۵۳ هزار و ۱۹۶۱ تن رسید در حالی که عملکرد خرید این محصول توسط شرکت در این مدت در سال ۱۴۰۲ به بیش ۶۸ هزار و ۹۷۱ تن رسیده که رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۵ درصد زغال سنگ مورد نیاز کشور توسط شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی تولید می شود، تصریح کرد: با وجود افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزد و رشد ۱۲۰ درصدی هزینه های جانبی، شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی همچنان همانند سال های گذشته سودده بوده و انتظار داریم شرکت ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان مالکان این شرکت معدنی برای دستیابی به اهداف این شرکت در تکمیل زیرساخت های مورد نیاز حمایت های لازم را داشته باشد.

مدیر عامل شرکت ذغال سنگ البرز مرکزی بیان کرد: هم اکنون حدود ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر دیگر به صورت پیمانکاری در این شرکت مشغول به کار هستند و هدف ما تولید بیش از ۱۲۰ هزار تن زغال سنگ کک شو در این شرکت در پایان سال ۱۴۰۲ است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا