کد خبر: 111001114907
روزنامهمدیریت و اقتصاد محلی

تامین ۶۰ درصد نیاز کشور به ماهیانِ صنعتی از سیستان و بلوچستان

مدیر کل ‌اداره شیلات سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان تامین کننده اصلی ماهیان صنعتی کشور است و ۶۰ درصدِ نیاز کشور به ماهیانِ صنعتی از این استان تامین می شود.

عطاالله رئیسی در گفت وگو با ایسنا- افزود: امسال بخاطر وضعیت جوی و متلاطم شدن دریا صیادان سیستان وبلوچستان در فصل صید برای صید اندکی دیرتر به دریا رفتند،اما دیر رفتن صیادان به دریا در صید آنها تاثیری نداشته است وطبق برآورده های اولیه صید امسال نسبت به مدت مشابه، ۱۵درصد افزایش داشته است.

او بیان کرد: پیش‌بینی ما امسال از صید ماهیان صنعتی از دریای عمان و فراساحل چیزی حدود ۲۷۰ هزارتن است که امیدواریم با افزایش میزان‌صید در سال جاری شاهد فعال شدن کارخانه های نیمه فعال فرآوری وبسته بندی محصولات شیلاتی استان باشیم.

مدیر کل اداره شیلات سیستان وبلوچستان عنوان کرد: استان سیستان و بلوچستان باتوجه به دسترسی که به آبهای آزاد دارد، در صید ماهیان صنعتی در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم‌ را به خود اختصاص داده است.

رئیسی تصریح کرد: دوبندر کنارک وچابهار،‌ قطب صیدوصیادی ایران هستند که بیش از ۲۸هزارنفرصیاد با ۲ هزار  و ۲۰۰ فروند لنج و قایق در این بنادر در آبهای دریای عمان وفراساحل مشغول به صید و صیادی هستند.

او عنوان کرد: سیستان وبلوچستان با داشتن ۳۲۰ کیلومتر نوار ساحلی، ۸ بندر صیادی و ۳ مرکز تخیله صید آبزیان ظرفیت خوبی برای صید و فعالیت های صیادی کشور محسوب میشود.

این مسئول از انواع ماهیان خوراکی و غیر معمول خوراکی، میگوی پرورشی، انواع کنسرو ماهی و کیسه شنای میش ماهی، خیار دریایی، حلزون دریایی، عروس دریایی و … به عنوان پتانسیل‌های صادراتی موجود در این بخش یاد کرد و گفت: ایجاد واحدهای نوین در زمینه عمل آوری آبزیان، احداث بازار الگویی ماهی و راه‌اندازی ناوگان تخصصی حمل‌ونقل آبزیان نیز از جمله مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری در این عرصه است.

رئیسی خاطرنشان کرد: شناسایی اراضی مستعد پشتیبانی ساحلی برای پرورش ماهی در دریا، شناسایی پهنه های آبی مستعد برای پرورش ماهی در قفس در سواحل استان، تسهیل روند دریافت مجوزهای مربوط به پرورش ماهی در دریا، ارائه تسهیلات برای تکمیل، مطالعه و شناسایی اراضی مستعد پرورش میگو توسط مهندسین مشاور ذیصلاح و توسعه پرورش ماهی در دریا به متقاضیان اهم اقداماتی است که در بخش آبزی پروری صورت گرفته است.

عبدالغفور حوت فرماندار کنارک نیز گفت: مجوز ۳۰۰ قایق از هزار و ۵۰۰ قایق صیادی در کنارک که قبلا مجوز صید نداشتند صادر شده و امیدواریم‌ با همکاری ادارکل شیلات و بنادر و دریانوردی ‌سیستان وبلوچستان‌ مجوز هزار و ۵۰۰ قایق و ۱۳۰فروند لنج‌صیادی بدون مجوز صادر شود و ‌به چرخه صید صیادی‌ بازگردند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا