کد خبر: 08080052004
بازرگانیروزنامه

تاکید بر حل مشکل «بیش‌بود ارزش کالا» در جلسه ستاد رفع موانع تولید

در جلسه کمیته گمرک ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اتاق ایران بر اصلاح برخی روندهای مشکل‌زا در گمرک از جمله اصلاح روند تعیین ارزش کالا و مشکل ظن بیش‌بود ارزش کالا (بیش اظهاری- گران‌نمایی) تأکید شد.

جلسه کمیته گمرک ستاد تسهیل به ریاست علی وکیلی، مدیر کل دفتر واردات گمرک، در اتاق ایران برگزار شد. کمیسیون واردات اتاق ایران به عنوان دبیرخانه ثانویه این کمیته میزبان اعضای جلسه بود. این کمیته که علاوه بر وکیلی، محمد فاروقی، نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران، احمد هاشمی، عضو هیات‌رئیسه اتاق تعاون ایران، حسین تاجیک، مشاور عالی اداره نظارت ارزی بانک مرکزی، مهدی علیپور، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد، غلامرضا للـه‌گانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت و معدن و تجارت ایران و گلناز نصراللهی، مشاور اقتصادی معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعضای آن هستند قرار است مسائل و مشکلات گمرکی واحدهای تولیدی را حل‌وفصل کند.

دستور کار این جلسه به ارائه گزارش درباره موانع و مشکلات پرونده‌های ارجاعی به دفتر تعیین ارزش و همچنین بررسی مشکلات مدت زمان ورود موقت کالا (مربوط به شرکت نیکسان درب) و بررسی مشکلات تسویه ورود موقت (مربوط به شرکت فوکا صنعت صبا) اختصاص داشت و حسین عسگری‌ثابت، رئیس گروه دفتر ارزش گمرک ایران، اصغر مظاهری، عضو هیات مدیره انجمن کارگزاران گمرکی، عبدالله صفرزاده، رئیس گروه دفتر صادرات گمرک ایران از مهمانان این جلسه بودند.

در ابتدای جلسه مظاهری، عضو هیات‌مدیره انجمن کارگزاران گمرکی با اشاره به مشکلات مربوط به بیش‌بود ارزش کالا در گمرک بعد از اصلاح آیین‌نامه مربوطه در سال ۹۰ گفت: در مورد نزول ارزش روال این‌گونه است که صاحب کالا ارزشی را درباره کالای صادراتی خود اظهار می‌کند اما گمرک برای آن نزول ارزش زده و بعد ارزش گمرکی را بر اساس روش‌هایی تعیین کرده و حقوق ورودی را هم بر همان اساس دریافت می‌کند.

او ادامه داد: در مورد بیش‌بود ارزش هم باید همین اتفاق بیافتد و ما می‌گوییم اگر گمرک تشخیص می‌دهد ارزش گمرکی آن چیزی که صاحب کالا اظهار کرده نیست پس حقوق ورودی را هم بر اساس آن‌چیزی که ارزش گمرکی است دریافت کند یعنی گمرک باید در هر دو حالت نزول یا بیش‌بود ارزش، یکسان عمل کند. سوال اینجاست که چرا گمرک در شرایط بیش‌بود ارزش می‌گوید چون خود صاحب کالا اظهار کرده من آن را کم نمی‌کنم اما در مورد نزول این کار را انجام می‌دهد؟

مظاهری با بیان اینکه بحث بررسی ارزش به این ترتیب عواقب زیادی برای صاحبان کالا ایجاد کرده است ادامه داد: در مواردی که گمرک ارزش کالای اظهارشده را نازل تشخیص می‌داد تکلیف مشخص بود یا کالا در گمرک باقی می‌ماند و یا در سپرده‌ای به‌صورت نقدی و یا ضمانت‌نامه به گمرک پرداخت می‌شد تا بعد بررسی شود و کالا از گمرک ترخیص می‌شد.

او افزود: در مورد بیش‌بود ارزش، گمرک اجازه ترخیص می‌دهد اما مشکلات اصلی از این به بعد شروع می‌شود تا وقتی صاحب کالا پاسخ بیش‌بود ارزش را نداده است تمام کارهای صاحب کالا متوقف می‌شود نه دیگر اسناد را به او تسلیم می‌کنند و نه گشایش جدیدی باز می‌کنند و نه سپرده‌های او را آزاد می‌کنند. همه چیز متوقف باقی می‌ماند.

فاروقی نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران تأکید کرد: بررسی ارزش کالا در گمرک از مشکلات همیشگی صاحبان کالاست. وضع ارزش‌گذاری و آنچه در دفتر ارزش اتفاق می‌افتد مطلوب نیست چرا که جلوی فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی به ظن بیش‌بود ارزش گرفته شده و فعالیت آن‌ها متوقف شده است.

وکیلی رئیس کمیته گمرک ستاد تسهیل هم با دستور پیگیری سریع این مشکل در دفتر ارزش گفت: نظر گمرک در مورد بیش‌بود ارزش نظر قطعی نیست و تا زمانی که این موضوع قطعی نشده سایر سازمان‌های ذی‌ربط نباید اقدام موثری انجام دهند.

او گفت: می‌توان این پیشنهاد را در ستاد تسهیل مطرح کرد که به عنوان مزیت برای واحدهای تولیدی، اگر کالای وارداتی واحدی یک بار با بیش‌بود ارزش مواجه شد از واردات منع نشوند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا