کد خبر: 23030032026
اقتصاداقتصاد کلانروزنامهصفحه یک

تاکید رهبران G7 بر از سرگیری کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری برای جلوگیری از تغیرات اقلیمی

مدیر اجرایی گرین‌پیس انگلیس: سابقه ملت‌های ثروتمند در احترام به تعهدات خود ناگوار است

مترجم: سلیم حیدری

رهبران گروه هفت (G7) متعهد شده‌اند تا کمک‌های مالی خود را برای تأمین هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری که هم اکنون به تاخیر افتاده است، افزایش دهند. این مبلغ به منظور کمک به کشورهای فقیرتر در کاهش انتشار کربن و کنار آمدن با گرم شدن کره زمین تعیین شده بود.

گروه هفت متشکل از  هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ با حضور شش کشور: آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل شد و بعدها کانادا نیز به این گروه پیوست.

کشورهای توسعه‌یافته در سال ۲۰۰۹ در سازمان ملل متحد توافق کرده بودند که تا سال ۲۰۲۰ هر ساله ۱۰۰ میلیارد دلار در امور مالی تغییرات اقلیم به کشورهای فقیرتر کمک کنند. بسیاری از آنها با افزایش دریا، توفان و خشکسالی که اکنون بدتر هم شده است، دست و پنجه نرم می‌کنند.

این هدف برآورده نشد و تا حدودی تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا از بین رفت؛ به طوری که حتی دولت انگلیس را مجبور کرد کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل (COP26) را به امسال موکول کند.

در نشست اخیر گروه هفت، به عنوان بخشی از برنامه‌هایی که به منظور کمک به سرعت بخشیدن به امور مالی پروژه‌های زیربنایی در کشورهای در حال توسعه و تغییر جهت به فناوری تجدیدپذیر و پایدار معرفی شده است، هفت اقتصاد پیشرفته دنیا برای برآورده کردن این اهداف و برنامه‌ها دوباره متعهد می‌شوند.

اما این وعده، گروه‌های سبز و فعالان محیط زیست را تحت تاثیر قرار نداده است. جنبش گرین‌پیس در انگلیس اعلام کرد که میزبان این بار G7، یعنی نخست‌وزیر انگلیس، بوریس جانسون، «به سادگی وعده های قبلی را دوباره تکرار کرده است» و تا زمانی که ملت‌ها به پول نرسند، «هیچ چیز قطعی و ضمانت شده» نیست.

جانسون در بیانیه‌ای گفته است: «محافظت از سیاره ما مهمترین کاری است که ما به عنوان رهبر می‌توانیم برای مردم خود انجام دهیم.»

او افزود: «ما به عنوان ملت‌های دموکراتیک وظیفه داریم به کشورهای در حال توسعه کمک کنیم تا از طریق یک سیستم منصفانه و شفاف از مزایای یک رشد و توسعه پاک بهره مند شوند. G7 برای ایجاد یک انقلاب جهانی صنعتی سبز با پتانسیل تغییر سبک زندگی، یک فرصت بی‌سابقه دارد.»

با این حال، توضیحاتی در مورد جزئیات یا تعداد تعهدات جدید ارائه نشده است.

همچنین از رهبران G7 انتظار می رود اقداماتی را برای کاهش انتشار کربن انجام دهند؛ از جمله اقداماتی مانند پایان دادن به حمایت‌های مستقیم دولت‌ها از انرژی سوخت‌های فسیلی در سرتاسر جهان و حذف تدریجی خودروهای بنزینی و دیزلی.

دیوید آتنبورو، طبیعت‌شناس بریتانیایی گفت: «طبیعت، امروز بسیار تقلیل یافته و تحت استرس است و این غیر قابل انکار است. آب و هوای ما به سرعت در حال گرم شدن است. جای تردید نیست. جوامع و ملت‌‌های ما برابر نیستند و متاسفانه این مسائل به وضوح قابل رویت است.«

آتنبورو روز یکشنبه برای رهبران جهان از طریق پیام ویدوئی صحبت خواهد کرد.

به گفته او، سوال سال ۲۰۲۱ این استکه آیا جهان در آستانه بی‌ثبات‌سازی کره زمین است؟ آتنبورو اضافه کرد: «اگر چنین باشد، تصمیماتی که این دهه می‌گیریم، به ویژه تصمیماتی که از نظر اقتصادی پیشرفته‌ترین کشورها اتخاذ می‌کنند، مهمترین آنها در تاریخ بشر است.»

جان ساوون، مدیر اجرایی گرین‌پیس انگلیس، سابقه ملت‌های ثروتمند در احترام به تعهدات خود را «ناگوار» خواند و جانسون را شکست خورده در «اقدامی واقعی برای مقابله با شرایط اضطراری آب و هوا و طبیعت» توصیف کرد. او در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که تعهدات برای حمایت بیشتر از کشورهای در حال توسعه کاملاً حیاتی است، تا زمانی که این کشورها پول را قطره‌چکانی بپردازند، ما هیچ چیز را قطعی و ضمانت‌شده نمی‌توانیم حساب کنیم.»

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا