کد خبر: 17030185768
جهانروزنامه

راه های تخفیف صدمات بحران غذایی

ترجمه: محمود نواب‌مطلق

بررسی شفاف موجودی انبارها، برنامه‌های هدفمند، فرهنگ‌سازی‌های بومی مورد نیاز… اینها از جمله اقدامات ضروری برای جلوگیری از بروز قحطی و محدود کردن کمبودهای ناشی از جنگ اوکراین و روسیه به ویژه در کشورهای نو ظهور است.

اما این اقدامات علاوه بر سرمایه گذاری های قابل توجه به اراده جدی سیاسی و دیپلماسی قوی نیاز دارد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد ۱۸مه (۲۸ اردیبهشت) در شورای امنیت این سازمان ضمن اعلام خطر دراین مورد گفت: «حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه (اوایل اسفند۱۴۰۰) کره‌زمین را در معرض کمبود شدید مواد غذایی قرار داده‌است.»

این مقام مسئول سازمان ملل از ابتدای جنگ تاکنون به کرات هشدارهایی در این خصوص داده‌است. مهمترین آنها هشدار در مورد بروز «طوفانی از قحطی» در کشورهای آفریقایی است. وضعیت متناقض شده‌ است.

چرا که به رغم درگیری اوکراین به عنوان تولید کننده بزرگ غلات و دانه‌های روغنی درجهان و توقف مبادلات این مواد در دریای سیاه؛ تولید آنها در جهان طی سال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) نباید کاهش یابد.

وجود انبارها به منزله دسترسی داشتن به مواد موجود درآنها نیست. به ویژه آنکه با قیمتهای نجومی آنها بسیاری از کشورها در تأمین این مواد ناتوان شده‌اند.

این وضعیت به خصوص برای کشورهای آفریقایی و خاورمیانه که شدیدا به غلات و دانه‌های روغنی اوکراین و روسیه وابسته هستند بسیارنگران کننده‌است.

کشورهایی که در زمره فقیرترین و بدهکارترین کشورها نیز هستند؛ ازسلسله تبعات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین آنست که کشورآفریقایی چاد روز۲ ژوئن(۱۲ خرداد) «وضعیت فوق‌العاده غذایی» در این کشور اعلام کرد.

سازمان کشاورزی و موادغذایی سازمان ملل متحد «فائو»، برآورد کرده‌است به دلیل بروز این جنگ ۸ تا ۱۳ میلیون نفر بیشتر از گذشته در معرض خطر گرسنگی قرارخواهند گرفت.

سازمان های بین‌المللی این تهدید آشکار را نگران کننده می‌دانند و برای آن دست به کار چاره اندیشی شده‌اند.

از سال ۲۰۱۵(۱۳۹۴) تاکنون که جهان به صورت مداوم با خطر گرسنگی مواجه بوده؛ اما اقدامات کمی برای مقابله با آن انجام گرفته‌است. بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان با خطر گرسنگی و ناامنی در تأمین موادغذایی دست و پنجه نرم می کنند. آیا این اعلام هشدارها به تنهایی برای فائق آمدن بر مشکلات عدیده سوء‌تغذیه کفایت می‌کند؟

اقدام عملی جدی در این مورد نیازمند عزم قوی سیاسی و دیپلماتیک است. بحران موادغذایی موجود ناشی ازنقایص بسیار در همکاری های بین‌المللی است. طی ماه‌های گذشته راه‌حل های فروانی برای غلبه براین نقایص اندیشه و اجرا شده، اما توفیقی بدست نیامده است.

گروه هفت در اجلاس ماه مه (اردیبهشت) خود در این زمینه به همراه بانک‌جهانی اقدامی مشترک را به منظورتأمین امنیت موادغذایی در سطح جهان مصوب کرد. این اقدام در برگیرنده موارد مربوط به انرژی و تأمین مالی  نیز می‌شود.

فرانسه نیز در این موارد اقداماتی مصوب کرده‌است. هدف از این اقدامات تأمین امنیت موادغذایی برای کشورهای آسیب‌پذیرو به ویژه کشورهای وارد کننده محصولات کشاورزی است.

تأمین کنندگان مالی در صحنه بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و بانک توسعه آفریقا از یک برنامه عملیاتی مشترک در کشورهای فقیر برای حمایت از تولیدات کشاورزی، مقابله با کمبود کود و مبارزه با سوء تغذیه رونمایی کرده‌اند.

منبع:لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا