کد خبر: 2209998417
تولید و بازرگانی

تجارت ۲۰ میلیارد دلاری ایران و عراق شدنی است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تحقق رابطه ۲۰ میلیارد دلاری اقتصادی بین دو کشور را امکانپذیر دانست و گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا و تحریم ها احتمالاً این روابط تا حدود ۹ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش تسنیم، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق و وزیر اسبق بازرگانی اظهارکرد: هنر وزارت امور خارجه در کشف چگونگی استفاده از اهرم های اقتصادی در جهت بسترسازی اهداف سیاسی و بالعکس است.

وی با بیان اینکه الزامات اجرای دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه به اندازه کافی وجود ندارد افزود: عملکرد سفیران، رایزنان، میزان امکانات و بودجه ها و اولویت نظام تصمیم گیری در وزارت امور خارجه نشان می دهد که مسائل اقتصادی در حاشیه قرار دارد.

آل اسحاق روابط ایران با عراق در همه حوزه ها را استراتژیک خواند و گفت: روابط ایران و عراق در حوزه اقتصادی، اگر از هر سطح استراتژیکی، استراتژیک تر نباشد حداقل یکی از اولویت های نخست در کوتاه مدت و بلند مدت محسوب می شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: کف رابطه اقتصادی ایران و عراق تا سه چهار سال آینده مبنی بر ۲۰ میلیارد دلار هدفگذاری شده که در سال ۹۸ تا مرز ۱۲ میلیارد دلار رفتیم اما امسال به دلیل شیوع کرونا و تحریم ها احتمالاً این روابط تا حدود ۹ میلیارد دلار خواهدرسید.

آل اسحاق تحقق رابطه ۲۰ میلیارد دلاری اقتصادی بین ایران و عراق را امکانپذیر دانست و گفت: شرط تحقق این هدفگذاری این است که اقتصاد جزو اولویت های بازیگران و تصمیم گیران حوزه اقتصادی و سیاسی کشورمان باشد و وزارت خارجه هم تصمیم بگیرد که این کار را انجام دهد.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نیز اظهارکرد: با وجود اینکه بارها در دستگاه دیپلماسی، ترکیباتی مانند معاونت اقتصادی و دیپلماسی تجاری شکل گرفته اما سالهاست که جای خالی دیپلماسی اقتصادی در کشورمان حس می شود.

وی با اظهاراینکه اقتصاد، اولویت نخست مسئولان در روابط بین الملل نیست افزود: تصمیم کشور و نظام و سیاست مداران به هر دلیلی بر این نیست که اقتصاد اولویت نخست روابط بین المللی باشد.

حریری ادامه داد: مگر دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه کشور ما در مجموع چند اقتصاددان درون خودش دارد و یا اینکه مگر درس اقتصاد چه جایگاهی در دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل دارد که افراد به این حوزه علاقه مند شوند؟!

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین درباره وضعیت رابطه تجاری ایران و چین گفت: روابط ایران با چین برخلاف تصور عمومی جامعه، فقط به واردات خلاصه نمی شود و بلکه در حال حاضر بزرگترین مقصد صادرات نفتی ایران، کشور چین است.

وی درباره مشکلات و نقایص صادرات ایران بیان کرد: بخش زیادی از صادرات غیرنفتی ما به انرژی ارزان قیمت ارتباط دارد؛ حدود ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی ما را گاز و میعانات و پتروشیمی و بخشی را هم فرآوری انرژی های مختلف تشکیل می دهند.

حریری تأکید کرد: دولت به تنهایی قادر به حضور در بازارهای بین المللی نیست لذا دولت و مردم (بخش خصوصی و اتاق بازرگانی) باید در این زمینه مشارکت بیشتری با هم داشته باشند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا