تحریم نفتی روسیه همچنان در دستور کار اتحادیه اروپا

  کد خبر: 09030184818

ترجمه: محمود نواب مطلق

پس از یکماه توقف واردات نفتی از روسیه و تلاش ناموفق در سازش با این کشور، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا دوباره طرح تحریم نفتی روسیه را در دستورکار قرار دادند. برای این امر باید مجارستان را قانع کنند.

کشورمجارستان که به شدت وابسته نفت روسیه است، تاکنون با اجرای این تحریم نفتی آشکارا مخالفت کرده‌است؛ امکان تحقق تحریم نفتی روسیه با وجود مخالفت مجارستان دور از انتظار نیست.

برگزاری اجلاس فوق العاده دو روزه شورای اروپا با حضور رؤسای ۲۷ کشور اروپایی عضو در روزهای ۳۰ و ۳۱ مه ( ۹ و ۱۰خرداد) به بررسی تحریم روسیه اختصاص یافته‌است.به همین منظورسفرای این کشورها در پشت صحنه فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع اروپایی آنها روز یکشنبه ۲۹ مه(۸خرداد) راه‌های خروج از بن‌بست اجرای ششمین بسته تحریم بر ضد روسیه را بررسی کردند. در بسته جدید تحریمی بانک‌های جدیدی به فهرست قبلی اضافه شده و فهرست سیاه شخصیتهای روسی مورد تحریم نیز افزایش یافته‌است.

اما مهمترین مورد این بسته پایان دادن به واردات نفت از روسیه است؛ در بسته‌های قبلی بخشهای‌مالی و صنعتی تحریم شده بودند و این برای اولین باراست که موضوع تحریم انرژی بررسی می‌شود. در جلسات روز یکشنبه ۲۹ مه(۸خرداد) شورای اروپا به ریاست فرانسه موضوع مستثنی کردن خط لوله «دروژبا» از تحریم بررسی شد.

بنابر گفته همان منابع اروپایی این خط لوله یک سوم واردات نفت اروپا از روسیه را تأمین می‌کند. بنابراین اعمال تحریمهای نفتی صرفا در دریا صورت می‌پذیرد.

دوسوم واردات نفت اروپا از روسیه از راه دریاست. به‌طور مشخص خرید نفت ظرف شش‌ماه آینده متوقف و خرید محصولات نفتی نیزتا پایان سال جاری میلادی تحریم می‌شود. در صورتیکه نمایندگان کشورهای عضو در این موارد به توافق برسند رؤسای این کشورها دراجلاس دو روزه آن را تصویب می‌کنند.

اتخاذ چنین تصمیمی درتناقض کامل با بیانات ابتدای ماه مه (اردیبهشت) «اورسولا فون دِرلِیِن» رئیس اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت کامل واردات محصولات نفتی اعم از خام یا تصفیه شده از روسیه چه از راه دریا و چه از راه خشکی است.

به نظر وی با این کار فشار بر مسکو تشدید می‌شود و ولادیمیر پوتین در می‌یابد به دلیل حمله به اوکراین باید بهای سنگینی بپردازد.

اتحادیه اروپا در نظر داشت این تحریم‌ها را از ۹ مه (۱۹اردیبهشت) اجرا کند. در این اجلاس تلاش می‌شود تا مجارستان نیز به صف تحریم‌کنندگان اروپایی پیوسته و ششمین بسته تحریمی به اتفاق آراء به تصویب برسد. اما «ویکتوراوربان» نخست‌وزیر این کشور با این مصوبه به شدت مخالف است.

از نظر او اجرای این تحریم  عبور از خط قرمز مجارستان است. وی همچنین  به بیانات ابتدای ماه مه (اردیبهشت) «اورسولا فون دِرلِیِن» رئیس اتحادیه اروپا به شدت اعتراض کرده بود.

مجارستان که محصور در خشکی است و به دریا دسترسی ندارد به واردات نفت ازروسیه به وسیله خط لوله « دروژبا» کاملا وابسته است و ۶۵ درصد نفت مصرفی این کشور از این خط لوله تأمین می‌شود.

این اولین بار نیست که برای متقاعد ساختن مجارستان تلاش می‌شود. قبلا نیز در مسیر این تلاشها بوداپست به معافیت دوساله از این تحریمها معترض بود و آن را ناکافی ارزیابی می‌کرد.

کشور اسلواکی نیز که مانند مجارستان محصور در خشکیست و موقعیت مشابهی دارد. مجارستان به همین منظور معافیت چهار ساله از این تحریمها و اختصاص ۸۰۰ میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا برای مناسب‌سازی پالایشگاههای خود را مطالبه کرده‌بود.

فرانسه که ریاست اتحادیه اروپا را در اختیار دارد بسیار تلاش می کند مجارستان را متقاعد کند تا مصوبات اجلاس دو روزه آن دچار خدشه و اختلال نشود.

بنابر همان منابع خبری اروپایی، حتی تعویق اجرای این تحریم‌ها تا حصول راه‌حل مناسب برای تأمین نفت مورد نیاز مجارستان نیز در دستور کار این اجلاس هست.

البته این اقدامات هیچ‌یک مورد رضایت «وُلُدیمیر زِلِنسکی» رئیس جمهور اوکراین نخواهد بود؛ او به صورت غیر حضوری در ابتدای این اجلاس شرکت می‌کند.

منبع: روزنامه تریبیون

خروج از نسخه موبایل