کد خبر: 24050196338
روزنامه

تحصیل در مدارس سمپاد برای دانش‌آموزان پنج دهک اول «رایگان» می‌شود

به گفته وزیر آموزش و پرورش، تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان برای پنج دهک اول جامعه باید کاملاً رایگان شود.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در پانزدهمین نشست قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره دستور نشست در مورد، اقدامات تحولی معاونت آموزش متوسطه در آموزش مهارت‌های برنامه‌نویسی به معلمان و دانش‌آموزان و گزارش طرح و برنامه‌های سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: پرداختن جدی به افزایش صلاحیت‌ها و توانایی های معلمان از برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است، لذا دانشگاه فرهنگیان موظف شده تا مهارت برنامه‌نویسی را به عنوان یکی از مهارت‌های شش‌گانه لازم برای اعطای گواهینامه صلاحیت معلمی مورد سنجش قرار دهد.

برنامه‌نویسی وارد محتوای برنامه درسی می‌شود

وی بر ضرورت اجرایی‌سازی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص تأکید کرد و افزود: مهارت‌های برنامه‌نویسی پس از تأیید در سازمان پژوهش باید وارد محتوای برنامه درسی شود تا دانش‌آموزان را برای زندگی در زیست‌بوم جدید آماده سازد.

رئیس قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین مدارس سمپاد را مورد عنایت ویژه مقام معظم رهبری دانست و افزود: مکلف به ساماندهی و ارتقای این مدارس هستیم.

نوری انجمن فارغ‌التحصیلان سمپاد را یکی از مهم ترین ظرفیت‌های موجود برای ارتقای هویت ملی و بهره‌گیری توانمندی دانش‌آموزان سمپادی دانست که در موقعیت‌های برتر شغلی و تحصیلی کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته‌اند.

شهریه حداقلی مدارس سمپاد از دانش‌آموزان پنج دهک اول دریافت نخواهد شد

اعطای تسهیلات و حمایت از دانش‌آموزان پنج دهک دوم

رئیس هیأت‌امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه نباید هیچ دانش‌آموز واجد شرایطی به دلیل عدم برخورداری در پرداخت شهریه از تحصیل در مدارس سمپاد باز بماند، تصریح کرد: با افزایش اعتبارات این سازمان، شهریه حداقلی مدارس سمپاد را از دانش‌آموزان پنج دهک اول دریافت نخواهیم کرد و دانش‌آموزان پنج دهک دوم نیز با اعطای تسهیلات مورد حمایت قرار می‌دهیم.

آغاز رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد

وزیر آموزش و پرورش همچنین از آغاز رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد خبر داد و گفت که با سازمان برنامه صحبت شده است تا بخشی از مطالبات معلمان به صورت علی‌الحساب پرداخت شود.

یوسف نوری در آستانه هفته دولت درباره اقدام تحولی خاص در دوره مدیریتش گفت: رهبری در دیدار با معلمان در اردیبهشت ماه فرمودند از اجرای سندتحول ناخرسند هستند. در راستای اجرای سندتحول بنیادین، اولین اقدام تحولی ما تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی تربیت معلم است.

وی افزود: تربیت معلم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد اما دستخوش حوادثی شد که باید آنها را ترمیم می کردیم. نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بوده است.

 ۱۰۰۰ دکتر معلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم این نسبت باید یک به ۲۰ باشد گفت: اولین اقدام، دریافت مجوز و موافقت با جذب هیئت علمی و ترمیم این نسبت با همکاری وزارت علوم است. براین اساس ۱۰۰۰ دکتر معلم را جذب دانشگاه می‌کنیم. ۳۰۰ نفر دیگر از نخبگان نیز وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. البته دریافت مجوزها زمان‌بر است. حدود ۵۶۰۰ دکترمعلم داریم که از بین اینها ۱۰۰۰ دکترمعلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته‌های خاصی چون آموزش معلم چندپایه، بهداشت مدارس و چندمهارتی نداشتیم که برنامه‌ریزی برای تربیت دانشجومعلمان در چنین رشته‌هایی در حال انجام است.

نوری با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان برای تحول بنیادین، ماموریت گرا شد، در پاسخ به پرسشی درباره رتبه بندی معلمان نیز گفت: معلم، محور تحول است. یکی از کارهایی که باید برای معلم انجام شود این است که او را در شرایطی قرار دهیم که بتواند بر کیفیت آموزش بیفزاید.

پرداخت علی‌الحساب بخشی از مطالبات

وی سیر تصویب و ابلاغ رتبه بندی را مرور کرد و گفت: تصویب آیین نامه با کش و قوس‌هایی مواجه شد و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد که ۱۵ مرداد آیین نامه اصلاحی رتبه بندی نیز ابلاغ شد. سامانه رتبه بندی از امروز باز شده که برای تعدادی از همکاران به صورت آزمایشی کار را انجام دهیم تا مشکلاتش کمتر شود و از ۲۶ ام همین ماه، سامانه برای مراجعه همکاران باز خواهد شد.

نوری افزود: برای اینکه تاخیری نداشته باشیم با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات همکاران را – زمان اجرای قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است – به صورت علی الحساب بپردازیم تا این انتظار به گونه‌ای پاسخ داده شود تا زمانی که رتبه‌ها مشخص شوند که البته خیلی دور نخواهد بود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا