کد خبر: 300801109498
انرژیجهانروزنامه

تدابیر جدید دولت ژاپن برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی

خانم «یوریکوکوئیکه» وزیر انرژی ژاپن با استناد به بلوز یقه اسکی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری و «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه از مردم ژاپن خواست برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی به پوشیدن لباس‌های گرم روی آورند.

بنا به گفته وی خطاب به مردم پایتخت این یکی از عملی‌ترین راه‌حل‌ها در این مورد است.

برای مقابله با بالا رفتن قیمت انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین ژاپن نیز مانند بسیاری از کشورهای آسیب‌دیده از این امر در پی یافتن راه‌حل‌های مناسب است.

خانم وزیر روز جمعه۱۸نوامبر(۲۷آبان) به خبرنگاران گفت:« من برای صرفه‌جویی در مصرف برق و گرم شدنم از بلوز یقه اسکی و روسری استفاده می‌کنم. استفاده از لباس‌های گرم در زمستان باعث کاهش مبالغ قبوض برق خواهد شد. بدین ترتیب می‌توانیم به راحتی زمستان را پشت سر بگذاریم».

وی همچنین به لباس یقه اسکی رئیس جمهوری فرانسه اشاره کرد. نخست وزیر و وزیر اقتصاد فرانسه نیز برای تشویق مردم به استفاده از لباس‌های گرم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی با لباس‌های گرم در مقابل دوربین‌ها ظاهر می‌شوند.

از سوی دیگر خانم«امانوئل وارگون» رئیس کمیسیون تنظیم انرژی فرانسه هدف این اقدام را کاهش مخاطره جیره‌بندی برق در ماه ژانویه(دی۱۴۰۱) اعلام کرد. زیرا بیش از نیمی از ۵۶ نیروگاه شرکت برق فرانسه  به دلایل تعمیرات، عملیات نگهداری و یا خوردگی‌های مشاهده شده یا مشکوک تعطیل هستند.

در ژاپن نیز استفاده مجدد از انرژی هسته‌ای برای مقابله با قیمت‌های بالای انرژی و کمبود مواد اولیه به عنوان یک راه‌حل مناسب مطرح شده است. از سوی دیگر این انرژی با برنامه کربن‌زدایی در دراز مدت تا سال ۲۰۵۰(۱۴۲۹) مطابقت دارد.

«فومیوکیشیدا» نخست وزیر ژاپن در ماه اوت(مرداد) خبر از استفاده مجدد از انرژی هسته‌ای برای مقابله با افزایش قیمت انرژی وارداتی داد. ۱۱ سال پس از حادثه«فوکوشیما» ژاپن مجددا به برنامه انرژی هسته‌ای روی می‌آورد. اما آغاز بکار مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای قدری مشکل خواهد بود.

در پی حادثه «فوکوشیما» در سال ۲۰۱۱(۱۳۹۰) فعالیت بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن به دلایل امنیتی به حالت تعلیق درآمد.

پس از ۱۱ سال تنها ۱۰ نیرگاه از ۳۳ نیروگاه هسته‌ای ژاپن مشغول بکارند. همین ده نیروگاه نیز در تمام طول سال فعالیت نمی‌کنند و این کشور به واردات سوخت‌های فسیلی بسیار وابسته است.

منبع: روزنامه تریبیون

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا