کد خبر: 100801106785
جهانروزنامه

تدابیر شرکت رنو برای پیشگیری از خسارت مشارکتش با شرکت نیسان

ترجمه: محمود نواب مطلق

نشان لوزی برای جلوگیری از کاهش ارزش سهام خود تصمیم گرفته است سهم خود را در مشارکت فرانسوی- ژاپنیِ شرکت نیسان – رنو کاهش دهد. این رازی است که همگان از آن آگاه شده اند.

«ژان دومینیک سِنار» مدیرعامل قبلی شرکت رنو درپایان دوره مدیریتش به این باور رسیده بود که اگر مشارکتی که در ماه مارس سال ۱۹۹۹(اسفند۱۳۷۷) با شرکت نیسان ژاپنی امضاء کرد برپایه سرمایه‌گذاری برابر از هردو طرف صورت می‌پذیرفت روند جریان امور بهتر می‌شد.

درحال حاضر شرکت نیسان مالک تنها ۱۵ درصد سهام رنو است در حالیکه شرکت رنو مالک ۳/۴۳ درصد شرکت نیسان است. این بی توازنی در سرمایه‌گذاری موجب اصطکاک بی وقفه میان دوطرف و بی‌اعتمادی به ژاپنی‌ها شده‌است.

آنها چهار میلیون خودرو تولید می‌کنند که ۷/۲ میلیون آن برای سهامدارشان است. این روند قبل و بعد از برکناری مدیرعامل اسبق رنو «کارلوس گوسن» درسال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) نیز وجود داشته ‌است.

علاوه براین گروه فرانسوی براساس مفاد قراردادی که در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) به امضاء رسید اختیارات لازم برای کسب منافع حاصل از مشارکتش را ندارد.

درهمین حال «لوکادومِئو» مدیرعامل فعلی که از سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) مشغول بکار شده، معتقد است بایدهرآنچه گذشته فراموش کرد و با بررسی فرازو فرودها و جزئیات مشکلات موجود؛ بطور مشخص برای همکاری های آینده درکشورهای مختلف برنامه ریزی کرد.

به نظر می‌رسد این شیوه به نتیجه خواهد رسید.

ده ها طرح میان دو گروه خودروساز درحال بررسی است. برای اجرای طرحهای مشترک کشورهای هند و آمریکای جنوبی انتخاب شده‌اند. گروه رنو قصد دارد خودرو برقی بنام «آمپِر» تولید کند.

گروه نیسان برای مشارکت ۱۵درصدی در تأمین سرمایه به منظورایجاد شرکتی به همین منظور اعلام آمادگی کرده. درمقابل گروه «یوکوهاما» تمایل ندارد رنو زیرمجموعه‌های دیگری برای تولید خودرو راه‌اندازی کند.

گروهی که بطور موقت«هورس» نامیده می شود گردآورنده مجموعه‌ای بود که مسئول امور تحقیقات و تولید موتورهای گرمایشی بودند.

ازجمله شرکای آن شرکت چینی«جیلی» بود که خود نیز با شرکت «وُلوُ» و شرکت نفتی آرامکو عربستان شریک بود. این طرحها همگی باید بطور مشخص عملیاتی شوند تا بتوانند اعتماد مجدد بازار و همچنین اولین شریک اصلی گروه رنو یعنی دولت فرانسه رابا سهم ۱۵درصدی متقاعد کنند.

بدین ترتیب این مشارکت فرانسوی – ژاپنی می‌تواند وارد مرحله تازه‌ای شود. چرا که فضایی که در حال حاضر وجود دارد حکایت از بروز خسارتهایی برای این مشارکت می کند.

براساس محاسبات شرکت رنو در اواخر دسامبر۲۰۲۱( اوایل دی۱۴۰۰)؛ ارزش سرمایه گذاری در گروه نیسان بالغ بر۲/۱۶ میلیارد یورو برآورد شده‌است. این به معنای ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ یِن (۵/۷ تا ۱۰/۸ یورو) برای هر سهم است.

براین اساس ارزش سهام نیسان در ساعات پایانی روز جمعه۲۸ اکتبر (۶آبان) در بورس۴۰/۴۶۱ یِن بود. در صورت کاهش سهم گروه فرانسوی در این مشارکت از ۳/۴۳ درصد به ۱۵درصد ضرر هنگفتی با رقم ۶تا۷میلیارد یورو در انتظار آنست.

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا