کد خبر: 16010176524
جهان

تداوم تحویل گاز روسیه به رغم برنامه اروپا برای تشدید تحریم ‎ها

ترجمه: سلیم حیدری

روسیه انتقال گاز از طریق خط لوله کلیدی را ادامه می‌دهد. این تصمیم علیرغم نامشخص بودن شرایط پرداخت بوده و همانطور که اتحادیه اروپا اعلام کرده است تحریم‌ها علیه مسکو را در بحبوحه اتهامات جنایات جنگی در اوکراین «به طور قابل توجهی تشدید خواهد کرد».

داده‌های اپراتور گازکید نشان می‌دهد که جریان گاز فیزیکی از طریق خط لوله یامال-اروپا، در نقطه مرزی مالنو آلمان در آخر هفته و آخرین بار، صفر بود.

نتایج مزایده نشان داد که غول گازی گازپروم (GAZP.MM) مقداری ظرفیت انتقال گاز به غرب از طریق یامال را رزرو کرده است. برای دوشنبه شب ۴.۹ میلیون کیلووات بر ساعت و برای سه شنبه ۱.۴ میلیون کیلووات بر ساعت رزرو کرده است.

درخواست‌ها برای تحویل گاز روسیه از طریق نقطه ورودی ولکه کاپوسانی اسلواکی از اوکراین در روز دوشنبه با ۹۶۷۹۵۴ مگاوات ساعت در روز ثابت بود، همانطور که جریان از طریق خط لوله نورد استریم ۱ به آلمان با سرعت ۷۳،۴۲۶،۲۴۰ کیلووات ساعت در ساعت ثابت بود.

غول انرژی دولتی روسیه گازپروم (GAZP.MM) اعلام کرد که مطابق با درخواست مصرف کنندگان اروپایی، به تامین گاز طبیعی اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهد.

با این حال، با توجه به درخواست کرملین مبنی بر اینکه خریداران شروع به پرداخت روبلی به گازپروم کنند، ابهاماتی در مورد تحویل‌های آتی باقی مانده است.

ادوارد هگر، نخست‌وزیر اسلواکی در آخر هفته تأیید کرد که کشورش در برابر چنین درخواست‌هایی به صورت هماهنگ با اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد.

کشف یک گور دسته جمعی و غیرنظامیانی که از فاصله نزدیک به قتل رسیده بودند در شهر بوچا اوکراین (که نیروهای روسیه اخیراً از این شهر خارج شده اند)، درخواست‌ها برای تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه را برانگیخته است.

روسیه قبلا هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد کرده و اتهامات مربوط به جنایات جنگی را که آن را “عملیات نظامی ویژه” می‌نامد را نیز تکذیب کرده است. مسکو مدعی است که قتل‌ها در نزدیکی کیف برای تحقیر نام روسیه “طرح‌سازی” شده است.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه گفت: اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه روسیه را به میزان قابل توجهی تشدید خواهد کرد.

کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان گفت، اتحادیه اروپا باید برای قطع همه جانبه روابط اقتصادی با روسیه به دلیل جنگ “جنایتکارانه” خود در اوکراین تلاش کند. اما وی اضافه کرد که ممنوعیت واردات انرژی از روسیه آسیب اقتصادی بیشتری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد می کند تا روسیه.

او گفت که اتحادیه اروپا باید به طور جداگانه به امکان ممنوعیت واردات نفت، زغال سنگ یا گاز (از روسیه) که می توانند با سرعت‌های متفاوت جایگزین شود، نگاه کند.

آلمان همچنین روز دوشنبه، گازپروم آلمانیا، شرکت تابعه آلمانی گازپروم را تحت کنترل دولت قرار داد. این اقدام برای تضمین امنیت عرضه در کشور پس از اینکه گازپروم هفته گذشته خروج از تجارت را اعلام کرد، ضروری است.

یک لابی ارشد بانک آلمان هشدار داد که اگر واردات یا تحویل گاز و نفت روسیه متوقف شود، آلمان با یک رکود شدید مواجه خواهد شد.

شورای تحلیل اقتصادی فرانسه گفت که تعرفه‌های سنگین در سراسر اتحادیه اروپا بر واردات انرژی روسیه می تواند کارآمدتر از ممنوعیت کامل باشد. اگرچه حتی اجرای یک تحریم کامل بر اکثر کشورها تاثیر محدودی خواهد داشت.

Conseil d’Analyse Economique گفت که ممنوعیت کامل انرژی به طور متوسط می تواند باعث از دست دادن درآمد ناخالص ملی بین ۰.۲ تا ۰.۳ درصد شود که به ۱۰۰ یورو (۱۱۰ دلار) برای هر بزرگسال می رسد.

ایتالیا که به شدت به گاز روسیه وابسته است اعلام کرد که تحریم‌های واردات گاز روسیه را وتو نخواهد کرد و گفت که ذخایر کافی برای چشم پوشی از عرضه گاز روسیه در چند ماه آینده را دارد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا