کد خبر: 170403165374
اقتصادجهانروزنامهسیاستگفتگوی اختصاصی عصر اقتصاد با رابرت شاپیرو استاد دانشگاه کلمبیا؛

ترامپ برای اقتصاد جهانی مضر است

اگر جمهوری خواهان پیروز رئیس جمهوری آمریکا شوند تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد شد مگر…

انتخابات در ایران منتخب مردمی دولت چهاردهم را معرفی کرد و اکنون می توان گفت که احتمال باز شدن فضای بیشتر برای توسعه روابط خارجی فراهم است.

فاطمه محمدی پور- سرویس بین الملل: استقبال رسانه های غربی از پزشکیان نشان می دهد که دستکم روپایی ها معتقدند توافق های موردی با پزشکیان برای کاهش تنش میان ایران و غرب ممکن است اما با توجه به انتخابات پیش رو در آمریکا ،پزشکیان و تیم سیاست خارجی اش با ترامپ می توانند کنار بیایند و اوضاع تجارت خارجی چگونه پیش خواهد رفت؟

«رابرت شاپیرو» معتقد است در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تحریم های بین المللی شدید علیه ایران ادامه خواهد داشت و ارتباط ایران با بقیه کشورهای جهان اگر بدتر نشود بهتر نخواهد شد.

مناظره انتخاباتی «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین این کشور بامداد جمعه به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار شد.

آنچه در پایان این مناظره به ثبت رسید عملکرد ضعیف بایدن بود. نظرسنجی «سی‌ان‌ان» که بلافاصله پس از نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، نشان می‌دهد «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه در این مناظره نسبت به «جو بایدن» نامزد دموکرات عملکرد بهتری داشته است. بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳ درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوری‌خواه او بوده است.

جو بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی با رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما ( عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد. رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند».

بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم. اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی توانستند به حماس پول بدهند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا سپس مدعی شد اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی کرد.

ترامپ در این مناظره هنگامی که از سوی بایدن درباره مهاجرت مورد حمله قرار گرفت، در پاسخ مدعی شد که بطور جدی با تروریسم مبارزه کرده است و سپس به کشته شدن ابوبکر البغدادی و نیز شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.

خبرنگار عصر اقتصاد در گفتگو با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا به این موضوع پرداخته است که در ادامه می آید. وی نویسنده کتاب‌های «پنجاه سال روند در اولویت‌های سیاست آمریکایی‌ها»، «سیاستمدارها نگران نیستند: دستکاری سیاسی و از دست دادن پاسخ‌دهی دموکراتیک»، «راهنمای افکار عمومی آمریکا و رسانه‌های آکسفورد» و «فروش ترس: ضد تروریسم، رسانه‌ها و افکار عمومی» است.

*اگر ترامپ رئیس جمهور شود، از نظر اقتصادی روابط ایران با بقیه کشورهای جهان چگونه خواهد بود؟ آیا تحریم ها علیه ایران کاهش می یابد یا خیر؟

من معتقدم اگر «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آینده ایالات متحده آمریکا انتخاب شود، تلاشی جهت بهبود روابط با ایران نخواهد کرد و شرایط به سمت مثبت پیش نخواهد نرفت. بنابراین تحریم های بین المللی شدید علیه ایران ادامه خواهد داشت و ارتباط ایران با بقیه کشورهای جهان اگر بدتر نشود بهتر نخواهد شد – بیشتر به علت اعمال تحریم ها علیه هر کشوری که خواهان ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران باشد.

*اگر بایدن و احتمالاً معاون وی رئیس جمهور شود، در روابط اقتصادی ایران با بقیه کشورهای جهان چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

اگر بایدن یا هر دموکرات دیگری به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا انتخاب شود، سعی می کند مسائل با ایران را بیشتر از طریق همکاری و مسیر دیپلماتیک مدیریت کند. اگر جنگ اسرائیل و حماس رخ نمی داد احتمال آغاز مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران وجود داشت زیرا بایدن در صدد بود مشکل ایران را از این طریق حل کند تا بتواند در روند انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشد.

*اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، بیشتر درگیر محدود کردن چین و وضعیت اقتصادی آمریکا خواهد بود. نظر شما در این رابطه چیست؟

من این نظریه را قبول ندارم. دونالد ترامپ در طی چهار سال ریاست جمهوری خود نشان داد که طرفدار تجارت آزاد نبوده و تعرفه های بیشتری علیه کالاهای وارداتی چین اعمال نمود. در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به همین روند ادامه خواهد داد هر چند این روند به اقتصاد هر دو کشور و طبیعتا اقتصاد جهانی کمک نخواهد کرد.

*کارشناسان بر این باورند که ترامپ ممکن است چندان تمایلی به تمرکز بر ایران نداشته باشد و این احتمال وجود دارد که باب مذاکره با ایران را باز کند. تاثیر این رویکرد بر اقتصاد ایران چه خواهد بود؟ و آیا می تواند بازار نفت ایران یا بازار فولاد و پتروشیمی ایران را تحت الشعاع قرار دهد؟

ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود از توافق هسته ای با ایران به طور یک جانبه خارج شد و تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال نمود. با توجه به این سابقه من فکر نمی کنم باب مذاکره با ایران را باز کند مگر دولت ایران حاضر به دادن امتیازاتی به واشنگتن شود.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا