کد خبر: 01020023150
روزنامهکشاورزی

ترمیم قیمت خرید تضمینی گندم با جایزه هزارتومانی تسریع در تحویل

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم خبر داد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی اعلام کرد: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس‌جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندمکار مبلغ یک‌هزار تومان به قیمت تضمینی گندم (۴۰۰۰ تومان) به عنوان جایزه تحویل تقدیم شود.

دویست و نوزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت  دیروز به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری برگزار شد.

در این جلسه عنوان شد با توجه به ضرورت تقویت ذخایر راهبردی و حمایت از کشاورزان در سال رفع موانع تولید، پیشنهاد پرداخت جایزه تسریع در تحویل گندم را مورد بحث و بررسی قرار داد و مصوب کرد، به ازای هر کیلو خرید تضمینی گندم مبلغ هزار تومان به عنوان جایزه تحویل سریع به کشاورزان پرداخت شود.

پیش از این قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از سوی شورای عالی اقتصاد چهارهزارتومان تعیین شده بود.

قیمت جدید گندم پیش پایه قیمت کشت پاییزه می‌شود

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کاظم خاوازی دیروز در نشستی با خبرنگاران ساعتی پس از تعیین نرخ خرید تضمینی گندم اظهار کرد: شاید یکی از بزرگترین اتفاق‌ها در تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در دوره ما اتفاق افتاده باشد.

او یادآور شد: معمولا دولت قیمت‌های خرید تصمینی را حداکثر صد تا دویست تومان اضافه می‌کرد در حالی که ما توانستیم قیمت خرید تضمینی گندم را از ۲۵۰۰ تومان به ۴ هزار تومان و امروز به پنج هزار تومان افزایش دهیم.

خاوازی با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی جاری افزود: امسال ۴۲ تا ۴۳ درصد کاهش بارندگی در کشور اتفاق افتاده است که نتیجه آن کاهش تولید به ویژه در بخش دیم و گندم دیم خواهد بود.

او تصریح کرد: ما بیش از ۸۰۰ هزار کشاورز گندمکار داریم که به صورت دیم کشت می‌کنند و افزایش ۲۰هزار تومانی قیمت خرید تضمینی در اوضاعی که آنها با بحران کم‌آبی و خشکسالی روبه‌رو شده است می‌تواند گندمکاران را خوشحال و به آینده امیدوار کند تا با انگیزه بیشتری به تولید بپردازند.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت نهایی پنج هزار تومان با تایید شورای قیمت‌گذاری و همچنین بنیاد ملی گندمکاران تعیین شده‌اند اظهار کرد: رئیس بنیاد ملی گندمکاران پنج هزار تومان را عدد خوبی برای خرید تضمینی گندم می‌داند و این نشان‌دهنده ان است که گندمکاران از این عدد راضی هستند.

خاوازی قیمت تضمینی گندم را پیش‌پایه قیمت محصولات کشت پاییزه دانست و افزود: این قیمت می‌تواند پیش‌پایه قیمت محصولات کشت پاییزه شود به این معنی که هر چه قدر به گندم به عنوان ستون اصلی محصولات کشاورزی بپردازیم به سایر محصولات در راستای تعیین قیمت مناسب برای آنها پرداخته‌ایم.

او یادآور شد: مجموع سطح کشت گندم در کشور شش میلیون هکتار است که چهار میلیون هکتار آن به کشت گندم دیم اختصاص یافته است و حمایت از این بخش از کشاورزان که کشت دیم گندم را انجام می‌دهند حرکت در راستای سخنان رهبری درباره حمایت از پشتیبانی از تولیدکننده داخلی در وضع سخت کرونا است.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود در استان‌های شمالی کشور با کمبود گندم و آرد مواجه هستیم گفت: تامین، و عرضه ذخایر گندم با شرکت بازرگانی دولتی ایران است که اکنون زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند ما از مدیرعامل این شرکت خواسته‌ایم که آخرین وضع ذخایر را اعلام کند اما تا این لحظه پاسخی نداده‌اند.

خاوازی ادامه داد: البته با توجه به میزان خرید تضمینی گندم در سال گذشته نباید مشکلی در تامین و عرضه داشته باشیم.

او پیش‌بینی کرد: میزان تولید گندم در سال جاری به ۱۲ میلیون تن برسد.

خاوازی میزان خرید تضمینی از کشاورزان در سال جاری نیز هشت میلیون تن پیش‌بینی کرد.

او دلیل پیش‌بینی کاهش میزان خرید تضمینی گندم نسبت سال گذشته را کاهش بارندگی و خشکسالی عنوان کرد.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی علاوه بر کاهش بازندگی عوامل دیگری مانند خود مصرفی استفاده به عنوان بذر استفاده به عنوان خوراک دام و … عوامل تاثیرگذار در کاهش میزان خرید تضمینی گندم هستند.

به گفته خاوازی در سال ۹۸ ، ۸۵۰ هزار تن گندم از مسیر خرید تضمینی خارج و خوراک دام شد.

انتقاد از قیمت تعیین شده برای گندم

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در واکنش به تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مبنی در افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم آنهم به عنوان جایزه سرعت در تحویل، ضمن تقدیر از پیگیری‌های وزیر جهاد کشاورزی گفت: این نرخ منطقی نیست و قیمت گندم نباید کمتر از ۵۵٠٠ تومان باشد هرچند که با توجه به کاهش عملکرد گندم به دلیل خشکسالی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های مستقیم و جانبی تولید، قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم در سالجاری بیشتر از ۸,۰۰۰ تومان برآورد شده است.

محمدشفیع ملک‌زاده افزود: همانطور که می‌دانیم قانونگذار با تصویب اصلاحیه قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در سال گذشته، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی را به عنوان تنها مرجع قانونی تعیین کرده است.

بنابراین تعیین و اعلام نهایی قیمت اینگونه محصولات برعهده هیچ مرجع دیگری به لحاظ قانونی قرار ندارد.

او گفت: درحقیقت، اینکه ما قیمت تمام شده گندم را همان ۴۰۰۰ هزارتومان فرض کنیم و هزار تومان با منت بر سر کشاورز به عنوان جایزه و پاداش تعیین کنیم، هم خلاف موازین قانونی و هم ظلم به تولیدکنندگان و گندمکاران است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا