کد خبر: 03030028756
بازرگانیتولید و بازرگانیروزنامهصنعت و معدنکشاورزی

تسهیل تامین ارز نهاده‌های دامی از سوی بانک مرکزی

به گفته سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی، تامین ارز از سوی بانک مرکزی تسهیل شده و از این بابت هم مشکلی نداریم.

حسن عباسی‌معروفان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضع نهاده‌های دامی در کشور اظهار کرد: اگر ما یک کیلوگرم نهاده هم وارد نکنیم برای ۲.۵ ماه آینده و با احتساب موجود شرکت پشتیبانی امور دام تا ۳ماه آینده نهاده دامی آماده داریم.

او ادامه داد: الان تحویل نهاده کانالیزه شده و خرید از طریق سامانه بازارگاه صورت می‌گیرد. درخواست برای نهاده‌ها براساس تعداد جوجه‌ریزی است یعنی در قبال نهاده، مرغ تحویل می‌گیریم. شاید این موضوع برای عده‌ای سخت باشد چون قبلاً نهاده را می‌گرفتند و مرغ را در بازار می‌فروختند و معلوم نمی‌شد چه مقدار آن استفاده شده و چه مقدار در بازار آزاد فروخته می‌شود. اما الان این موضوع براساس حساب و کتاب است و شاید عده‌ای نیز بابت آن نگران باشند.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی با اشاره به موجود نهاده‌های دامی اظهار کرد: اکنون ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن ذرت، ۹۰۰هزار تن جو دامی، ۷۰۰ زار تن کنجاله و ۳۴۰هزار تن دانه سویا یعنی در مجموع ۴میلیون و ۲۰۰هزار تن از ۴ قلم اصلی در بندرها داریم.

او یادآور شد: مصرف ماهانه ۴ قلم مذکور در اوج مصرف کشور تقریباً یک میلیون و ۷۰۰هزار تن بود بنابراین ما برای سه ماه آینده نهاده آماده داریم. البته این منهای ذخایر استراتژیک شرکت پشتیبانی امور دام است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در مورد ثبت سفارش نهاده‌های دامی نیز گفت: ما از ۱۵فروردین تا امروز ۴میلیون و ۳۰۰هزار تن برای ذرت دامی ثبت سفارش انجام داده‌ایم یا این مقدار برای ذرت دامی یک میلیون و ۶۰۰ تن بوده است.

یعنی اگر ماهانه ۱.۷میلیون تن از این ۴ قلم را مصرف کنیم برای ۸ میلیون تن ثبت سفارش داریم.

او خاطرنشان کرد: از سویی تامین ارز از سوی بانک مرکزی تسهیل شده و از این بابت هم مشکلی نداریم. شاید در اوایل فروردین تامین ارز به کندی پیش می‌رفت اما اکنون سرعت گرفته به طوریکه اگر سهمیه ماهانه ما برای این ۴ قلم تقریباً ۶۰۰میلیون دلار بود حتی از آن عبور کرده‌ایم.

عباسی‌معروفان خاطرنشان کرد: در مجموع  از نظر موجودی، ثبت سفارش و تامین ارز نهاده‌های دامی فعلا هیچ مشکلی نداریم و نگرانی برخی دوستان بابت جوسازی برای افزایش قیمت مرغ است که کارشناسان اجازه آن را نمی‌دهند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا