کد خبر: 11020024568
جهانروزنامهصفحه یک

تشدید ۲ برابری رکود اقتصادی اروپا پس از موج دوم همه‌گیری کرونا

مترجم: محمدرضا ستاری

برآوردهای اولیه که از سوی سایت یورواستات منتشر شده، حاکی از آن است که اقتصاد اتحادیه اروپا و منطقه یورو، در سه ماهه سال ۲۰۲۱ همچنان با رکود مواجه بوده و به مسیر نزولی خود ادامه داده است.

تولید ناخالص داخلی ۱۹ کشور حوزه یورو در سه ماهه اول ۲۰۲۱ (ژانویه تا مارس)، ۰.۶ درصد منقبض شده و اقتصاد اتحادیه اروپا نیز ۰.۴ درصد کاهش یافته است. طبق اعلام مرکز آمار اروپا در طول یک سال گذشته اقتصاد منطقه یورو ۱.۸ درصد کاهش یافته و میزان تولید نیز در ۲۷ کشور عضو اتحادیه ۱.۷ درصد ریزش داشته است.

اتحادیه اروپا و منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ نیز همزمان با شیوع موج جدید کرونا با روندی کاهشی مواجه شده بود، برای دومین فصل متوالی دچار رکود فنی و رشد منفی اقتصادی شده است.

شواهد نشان می‌دهد، اروپا اکنون در یک رکود اقتصادی دوجانبه قراردارد؛ وضعی که به دنبال آن یک رکود اقتصادی کوتاه مدت با رکودی دیگر پیوند خورده است. در واقع اولین رکود اقتصادی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، هنگامی که بحران ویروس کرونا منجر به اعمال محدودی‌ ها برای بسیاری از مشاغل شد و تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ نیز به حالت سابق خود باز نگشت.

در این میان، آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا به همراه اسپانیا و پرتغال در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ با بیشترین انقباض روبه‌رو شده است. در واقع آلمان پس از پرتغال و اسپانیا بالاترین میزان کاهش تولید ناخالص داخلی را به میزان ۳ درصد نشان داده و اقتصادش نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، ۱.۷ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که برخی از اقتصاددانان معتقدند، زمینه برای بهبود اوضاع مهیا شده است، زیرا واکسیناسیون به دولت ها کمک می کند تا از محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا بکاهند.

رابرت آلستر، مدیر مالی شرکت Close Brothers Asset Management، در این باره معتقد است: فارغ از سرعت انجام واکسیناسیون، مسیر درست در حال رقم خوردن است، به خصوص در ماه‌های تابستان که برای اقتصاد کشورهای جنوب اروپا که متکی به جهانگردی و توریسم هستند، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

این بحران البته به حوزه اشتغال اتحادیه اروپا نیز آسیب زده است. طبق گزارش کمیسیون اروپا، مقابله این اتحادیه با همه‌گیری کرونا منجر به از بین رفتن شش میلیون شغل شده که نیمی از آنها متعلق به کارگران جوان بوده است.

نیکلاس اشمیت، کمیسر اروپا در مشاغل و حقوق اجتماعی، در این باره به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته است: جوانان بیشترین آسیب را از رهگذر از بین رفتن ۶ میلیون شغل دیده‌اند؛ به طوری‌که که سه میلیون جوان اکنون در  اتحادیه اروپا بیکارند

به گفته این مقام ارشد اتحادیه اروپا، نرخ بیکاری در ژانویه به ۷.۳ درصد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

البته روابط خارجی نیز در گسترش بحران بی‌تاثیر نبوده است. طبق گفته الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه، حجم تجارت میان این کشور و اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی ۲۱ درصد کاهش و به ۲۱۹ میلیارد دلار رسیده است.

او در نشتی با عنوان «روسیه-اروپا: واقعیت‌ها و چشم‌اندازها» در دومای دولتی گفت اگر انگلستان نیز به آمارها اضافه شود، گردش مالی روسیه با اروپا نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۱ درصد کاهش یافته است. این در حالی حجم تجاری میان ما و اروپایی ها در سال ۲۰۱۳، بالغ بر ۴۱۷ میلیارد دلار بود.

روابط تجاری و تجاری میان روسیه و اتحادیه اروپا از زمان برقراری تحریم‌های بروکسل علیه مسکو در سال ۲۰۱۴ به دلیل وقایع اوکراین بدتر شده است. مسکو برای مقابله‌ با این تحریم‌ها، تحریم واردات طیف وسیعی از محصولات اروپا را در دستور کار قرار داده است. این در حالی است که برخی سیاست‌مداران کشورهای اروپایی بارها خواستار لغو اقدامات تنبیهی شده‌اند؛ زیرا معتقدند این امر به مانع اصلی رشد تجارت و اقتصاد تبدیل شده ‌است.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا