کد خبر: 24129919215
ادب و هنرجامعه و فرهنگدولتروزنامه

تعلل یک‌ساله آموزش و پرورش در راستی‌آزمایی عملکرد معلمان حق‌التدریس

اکرم رضائی نژاد

این روزها پرداخت نشدن دستمزد اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ معلمان حق‌التدریس پس از گذشت تقریبا یک سال با اعتراض شدید آنان مواجه شده است و این در حالی است که علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‎ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش نهم اردیبهشت ۹۹ در خصوص مطالبات معلمان حق‎التدریس در تعطیلات کرونایی از پرداخت تمام مطالبات آنان خبرداده بود.

الهیار ترکمن گفته بود: «وزارت آموزش و پرورش به تمام استان‎ها ابلاغ کرده است که تمام تعهداتشان به این دسته از معلمان پرداخت شود و اگر غیر این صورت باشد، معلمان، وزارتخانه را در جریان بگذارند. تمام حقوق اسفند و فروردین معلمان غیرانتفاعی و حق‎التدریس پرداخت شده است.»

اما بررسی‌ها حاکی از آن است که حق‌التدریس‌ اسفند۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ معلمان هنوز پرداخت نشده و موجب اعتراض شدید معلمان شده است. به همین علت معلمان در فضای مجازی کمپین‌هایی را راه انداخته‎اند تا این اعتراضات را به اطلاع مسئولان برسانند.

مسئولان آموزش و پرورش نیز در پاسخ به این کمپین‎ها گفته‌اند: «در شرایط کرونا یعنی از اول اسفند ۹۸ که مدارس تعطیل شد تا ۲۷ فروردین ما هیچ گزینه دومی را برای ارائه خدمات آموزشی به صورت مجازی نداشتیم. بنابراین یک فاصله‌ای ایجاد شد که با قوانین متناظر خود قدری ناهمخوان شده است. به استناد قانون، حق‎التدریس باید متناسب با میزان و ساعت کارکرد افراد پرداخت شود و نمی‌توانیم به صرف اینکه قرارداد حق‌التدریس با یک فرد داریم، آن را برای تمام موارد پرداخت کنیم هر جا که عدم کارکرد شکل بگیرد به همان میزان از حق‎التدریس کاسته می‌شود. برای اینکه بتوانیم باقی مانده حق‎التدریس شاغلان را در سال تحصیلی گذشته تسویه کنیم از ادارات آموزش و پرورش استان‌ها خواستیم میزان ساعات کارکرد را محاسبه و به ما اعلام کنند، عددی از طرف آموزش و پرورش استان‌ها جمع‎بندی ارائه شد که براساس آن پرداختی‌ها را انجام دادیم.»

این در حالیست که مسئولان آموزش و پرورش بارها این موضوع را مطرح کردند که آموزش در ایام کرونا حتی یک روز هم تعطیل نشده است و نمی‌شود.

حقوق یک ماه و یک هفته را بابت ۴ ماه کار پرداخت کردهاند

لیلی رسولی، معلم بازنشسته‌ای است که اکنون به صورت حق‎التدریس مشغول به کار است. وی درباره تشکیل کلاس‎ها در فضای مجازی می‎گوید: «وزیر مرتب اعلام می کرد که معلم‎ها از شبکه‎های اجتماعی داخلی استفاده کنند. گروه تشکیل بدهند تا کلاس‎ها خالی نمانند و بچه‎ها عقب نیفتند.»

وی ادامه می‎دهد: «وزیرآموزش و پرورش چند بار اعلام کرد که از سوم فروردین کلاس‎ها را برگزار کنید، و تاکید داشتند که تا آخر خرداد کلاس‎ها ادامه داشته باشند و از نیمه مهر سال تحصیلی جدید را شروع کنید.»

رسولی با گلایه از نحوه پرداخت حقوق معلمان حق‎التدریس می‎افزاید: «می‎گویند حقوق اسفند و فروردین به هیچ عنوان به معلمان حق‎التدریس تعلق نمی‎گیرد چون شبکه اجتماعی شاد راه‎اندازی نشده بود. این در حالی است که معلمان از واتساپ و سایر شبکه‎های اجتماعی استفاده کردند و به آموزش ادامه دادند تا بچه‎ها از کلاس عقب نیفتند. در این وضع هزینه اینترنت که از جیب معلم رفت، هیچ، در کنار آن حقوقی هم به معلمان تعلق نگرفت. از آن بدتر خرداد است که یک هفته اشتغال به کار حساب شده است در صورتی که بدون استثنا همه همکاران تا ۲۴-۲۵ خرداد کلاس‎ها را برگزار کردند.»

این معلم حق‎التدریسی می‎گوید: « کل حقوقی که تاکنون به معلمان حق‎التدریس پرداخت شده، نصف حقوق اردیبهشت، یک هفته خرداد و ۱۰روز بعد نصف دیگر اردیبهشت است یعنی در واقع یک ماه و یک هفته را بابت ۴ ماه کار به ما حقوق پرداخت کرده‎اند.»

وی دلیل پرداخت نشدن حقوق اسفند و فروردین را اینگونه بیان می‎کند: «داستان این است که می گویند چون شاد راه نیفتاده بوده است، حقوقی بابت اسفند و فروردین به شما تعلق نمی‎گیرد؛ خرداد که شاد راه‎اندازی شده بود و در عمل به صحبت‎های وزیر ما کلاس‎ها را برگزار کردیم بنابراین بهانه قابل قبولی نیست.»

رسولی اضافه می‎کند: «۱۰ اسفند که همه جا تعطیل شد معلم‎ها در شبکه‎های اجتماعی مثل واتساپ و … کلاس‎ها را برگزار کردند. با توجه به اعلام آموزش و پرورش و با وجود اینکه کلاس‎های مجازی با حضور مدیر و معاون مدارس برگزار می‎شد و آن‎ها از روند برگزاری کلاس‎ها به آموزش و پرورش گزارش می‎دادند اما اسفند و فروردین حقوقی برای معلمان حق‎التدریس در نظر نگرفتند در حالیکه سایر معلمان حقوقشان را به طور کامل دریافت کردند.»

حقوقمان را پایمال کردهاند

همچنین زهرا رحمانی، معلم حق‎التدریس دیگری است که به نحوه پرداخت حقوق‎ها اعتراض دارد و می‎گوید: « دو نوبت برای ما حقوق واریز کردند که تقریبا برای۱۱ ماه ۶ میلیون تومان شده است. در حالی که قبل از سال ۹۹من بابت حق‎التدریس ماهی ۳ میلیون تومان حقوق می‎گرفتم. هر سال حقوق معلم‎ها افزایش می‎یابد که سال ۹۹ با اجرای طرح رتبه‎بندی تقریبا ۲ میلیون افزایش حقوق داشته‎اند یعنی بیشتر از ۴ میلیون در ماه به عنوان معلم حق‎التدریس باید حقوق دریافت کنیم که همین حقوق را هم به ما ندادند.»

این معلم بازنشسته ادامه می‎دهد: «بلافاصله بعد از تعطیلی مدارس در فضای مجازی شروع به تدریس کردیم و حتی ایام عید همزمان با شبکه آموزش، ما در شبکه‎های اجتماعی کلاس‎ها را برگزار کردیم. اما می‎گویند چون شبکه شاد افتتاح نشده بود حقوق دو ماه اسفند و فروردین را به ما نمی‎دهند.»

رحمانی می‎افزاید: «این ظلم بزرگی است. من به عنوان اعتراض سه هفته شبکه شاد را بستم و وارد گروه نشدم اما باز دلم نیامد دانش‎آموزان را رها کنم و باز هم برگشتم و کلاس را برگزار کردم.»

این معلم حق‎التدریس با اشاره به بی‎پاسخ ماندن اعتراض‎های ثبت شده در شاد می‎گوید: « شاد قسمتی دارد به عنوان گفت‎وگو با وزیر که من بارها پیام دادم و نوشتم که معلمان اسفند و فروردین را هم تعطیل نکردند و همگی کلاس‎ها را برگزار کردند. اینگونه نبوده است که کلاس‎ها را تعطیل کنیم که الان می‎گویید چون شاد نبوده پس تعطیل بوده است و حقوق ندارید. اما جواب درستی نگرفته‎ام هر بار می‎گویند که ما حقوقتان را واریز کرده‎ایم در صورتی که واریزی درستی نداشته‎اند و حق ما را پایمال کرده‎اند.»

رحمانی بیان می‎کند: «اگر معلمی فروردین را واقعا درس نداده حتما گوشی و وسیله ارتباطی نداشته است که آموزش و پرورش باید برایش مهیا می‎کرده اما این کار را انجام نداده است. معلمانی که امروز در حال تدریس هستند از وسیله شخصی خودشان هزینه می‎کنند.»

وی با تاکید بر افزایش ساعات معلمان در فضای مجازی می‎افزاید: «به ما اعلام کردند که دو ساعت در شبکه شاد تدریس کنید اما بیشتر روز را درگیر درس دادن و دیدن تکالیف و در ارتباط با دانش‎آموزان هستیم در صورتیکه زمان باز بودن مدارس ۴ ساعت حضور فیزیکی داشتیم و باقی روز متعلق به خودمان بود. با وجود این، وزیر می‎گوید که کار نکرده‎اید و حقوقمان را پایمال کرده‎اند.»

گاهی در دو فضا کار میکنیم

فاطمه جوادی معلم بازنشسته و حق‎التدریس دیگری است که ضمن تایید گلایه‎های همکاران خود می‎گوید: « مدارس که تعطیل شد از اسفند کار را در واتساپ شروع کردیم و کلاس‎ها را برگزار کردیم. ایام عید هم ادامه داشت و اردیبهشت در شبکه شاد کار می‎کردیم.»

جوادی می‎افزاید: «حتی گاهی اوقات نت دانش‎آموزان جوابگوی حضور درشاد نبود که در دو فضا کار می‎کردیم هم در شاد و هم در واتساپ. تا ۲۰ خرداد کلاس‎ها برگزار می‎شد که بعد از آن تعطیل شد. از شهریور هم شروع به کار کردیم.»

این معلم حق‎التدریس ادامه می‎دهد: «حقوق اسفند و فروردین را ندادند چون ملاک آنها راه‎اندازی شاد بود. با وجودی که معاون مدرسه در همه کلاس‎ها نظارت دارند و به اداره هم گزارش داده‎اند اما تاثیری در تصمیم‎گیری آنها نداشته است.»

پرداخت حقالتدریس باقی‌مانده پیگیری می‌شود

آخرین توضیحات معاون برنامه‎ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش درباره موضوع حق‌التدریس‌ها به این شرح است: «آنچه که به عنوان حق‎التدریس باقیمانده سال تحصیلی گذشته پرداخت شده، میزان کارکردی بوده است که از ادارات کل آموزش و پرورش استان‎ها به ستاد اعلام شده است. مستحضرید که وظیفه صدور ابلاغ، محاسبه و تایید کارکرد بر عهده استان‎هاست و ستاد نقش تجمیع‎کننده و پرداخت‎کننده کارکرد اعلامی را دارد،  تا کنون به انحا مختلف به فرهنگیان بزرگوار اطمینان خاطر داده شده است که موضوع حق‎التدریس سال گذشته هنوز پابرجاست و تا احقاق کامل حقوق فرهنگیان پیگیری خواهد شد. برای محاسبه کامل و دقیق میزان کارکرد هر یک از فرهنگیان، از استان‌ها خواسته شده است تا موضوع را دقیقاً بررسی و میزان کارکرد هر فرد را با تایید مدیرکل، معاونین آموزشی، معاون پشتیبانی، رییس بازرسی و رئیس حراست استان برای پرداخت مابه‎التفاوت به ستاد اعلام کنند، مصاحبه‎ای که از اینجانب در فضای مجازی منتشر شده، قسمت ناقص و گزینش شده‌ای از صحبت‌های بنده است که ۱.۵ ماه پیش انجام شده است، هفته پیش رو، آخرین هفته کاری سال ۹۹ است. تمام تلاش و جدیت همکاران معاونت برنامه‎ریزی حضور تمام وقت در سازمان‎های ذی‌ربط برای اخذ منابع مالی است تا ان شاءالله با مطالبات صفر به سال آینده برویم.»

حال باید دید آیا راستی‌آزمایی عملکرد معلمان حق‌التدریس در ماه‌‌هایی که شبکه شاد آغاز به کار نکرده بود، به هفته پایانی سال ۹۹ می‌رسد و گذشته از آن برای این موضوع اعتباری تخصیص داده می‌شود یا نه.

 

 

 

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا