کد خبر: 17010021292
بورسروزنامه

تغییر جهت شاخص کل بورس در یک ساعت پایانی زمان معاملات

مسعود وطنخواه

بازار سرمایه روز گذشته دو نیمه متفاوت را به نمایش گذاشت. بورس در نیمه اول و تا ساعت ۱۱ و ۳۰دقیقه دیروز تحت تاثیر میزان فروش روزهای اول و دوم هفته جاری، نزولی بود اما در یک ساعت پایانی زمان معاملات شاهد خریداری گسترده در نمادهای تاثیرگذار بازار سرمایه بودیم.

شاخص کل بورس روز گذشته ابتدا به دلیل فشار فروش با کاهش حدود ۸هزار واحدی وارد تراز یک‌میلیون و ۲۶۱هزار واحدی شد که در ادامه زمان معاملات و ورود خریداران حدود هزار و ۳۰۰واحد افزایش یافت که در نهایت با کاهش ۶هزار و ۷۳۳واحدی در سطح یک‌میلیون و ۲۶۲هزار واحدی ایستاد.

حضور خریداران روز گذشته از همان شروع زمان معاملات در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز نظیر شستا، شتران، ملی مس و فولاد مبارکه محسوس بود اما فشار فروش دو روز اول هفته سبب شد که روند صعودی شدن قیمت در نمادها به تدریج صورت گیرد. به دلیل بی‌اعتمادی حاصل‌شده از نزولی بودن بازار سرمایه در تعدادی از نمادها پس از خریداری شدن سبب افزایش فروشندگان و برگشت قیمت‌ها در بازه منفی شد. حجم معاملات بالا در سطوح منفی از یک سو موجب افت بیشتر شاخص کل شد و از سوی دیگر، قیمت‌های پایانی نمادها در حالی در بازه منفی بسته شد که آخرین قیمت تعدادی از این نمادها در سطوح مثبت بود.

به عنوان نمونه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که در ابتدای زمان معاملات نزدیک محدوده منفی ۲درصد معامله می‌شد پس از ۱۰دقیقه از شروع معاملات به تدریج وارد سطح صفر قیمتی شد و در یک ساعت پایانی نیز توانست با افزایش تقاضا تا ۵درصد مثبت نیز دادوستد شد اما به دلیل در نظر گرفتن میانگین وزنی در محاسبه قیمت پایانی، سرانجام با قیمت ۲.۳درصد مثبت بسته شد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا