کد خبر: 21119915375
بورس

تغییر دامنه نوسان بورس به منفی ۲ تا مثبت ۶ از ۲۵ بهمن

رئیس جدید سازمان بورس گفت: بررسی ها نشان می دهد که دستورالعمل بازارگردانی نیازمند تغییراتی است و با تاکید برنقدشوندگی، نقیصه‌ها برطرف خواهند شد تا این ابزار به کاراترین حالت خود، اعمال شود.

به گزارش تسنیم، محمدعلی دهقان دهنوی در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به تغییرات دامنه نوسان و حجم مبنا از روز شنبه آینده(۲۵ بهمن) گفت: در خصوص تغییر دامنه نوسان نظرات متفاوتی مطرح بود و شورای عالی بورس با در نظر گرفتن طیف وسیع نظرات و پیشنهادات محدوده دامنه نوسان منفی ۲ تا مثبت ۶ درصد را مصوب کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به متغیرهای اقتصادی و همچنین برخی ابهامات نسبت به فضای اقتصادی، تصمیم بر آن شد دامنه نوسان تغییر کند. در پاسخ به چرایی اتخاذ این تصمیم باید گفت، تغییر دامنه نوسان در شرایط خاص، با ایجاد بستر زمانی مناسب مسیر تحلیل را هموار می کند و پیرو آن سهامداران در فضای آرامتری تصمیم گیری می کنند.

تغییر دامنه نوسان سهام موقتی است

سخنگوی سازمان بورس افزود: این تصمیم به صورت موقتی و به دلیل شرایط خاص بازار اخذ شد و روز شنبه آینده گزارش بازار پس از اعمال تغییرات به شورای عالی بورس ارسال و نتایج آن بررسی می شود. همچنین در صورت رسیدن به شرایط ثبات اقتصادی، دامنه نوسان می‌تواند تغییرات دیگری را نیز تجربه کند.

چرایی شناور شدن حجم مبنا

دهقان دهنوی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار ناظر بازار سرمایه است و ناظر نیاز به ابزاری برای تنظیم بازار دارد، از همین رو مقرر شده تا تعیین حجم مبنا برای شرکت ها در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار باشد.

وی با تاکید بر اینکه در مواقعی نیاز به عکس العمل های فوری نیاز است و سازمان می تواند از ابزار حجم مبنا استفاده کند، افزود: در سازمان بورس و اوراق بهادار اعتقاد بر این است که باید هر تصمیمی با اخذ نظر کارشناسان  و اطلاع بازار اجرا شود.

تلاش برای به حداقل رساندن تغییرات و تصمیمات لحظه‌ای

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در عین حال، تلاش می شود تا حداقل تغییرات اعمال شود، چراکه معتقدیم تغییرات پی در پی برای مدیریت بازار مناسب نیست.

وی به افزایش سطح نقدشوندگی بازار نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه فرآیند عملیات بازارگردانی نسبت به ماه گذشته تقویت شده و در ماه های آینده نیز توسعه می یابد، افزود: بخشی از نقدشوندگی به این موضوع برمی گردد که بازار از آرامش کامل برخوردار باشد و سهام داران بتوانند از تصمیمات هیجانی دوری کنند. در این صورت می توانند بر اساس متغیرهای اقتصادی که چشم انداز روشن تری دارند، تصمیم گیری کرده تا متوجه ضرر و زیان نشوند.

دهقان دهنوی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که دستورالعمل بازارگردانی نیازمند تغییراتی است و با تاکید بر نقدشوندگی، نقیصه ها برطرف خواهند شد تا این ابزار به کاراترین حالت خود ، اعمال شود.

توسعه نهادهای مالی از برنامه‌های اصلی سازمان

رییس سازمان بورس همچنین “توسعه نهادهای مالی” را جزو برنامه های اصلی خود دانست و گفت: توسعه نهادهای مالی، یک جزء ضروری  برای توسعه بازار سرمایه است. ما به دنبال آن هستیم که جایگاه بازار سرمایه و تاثیرگذاری آن در اقتصاد توسعه پیدا کند و طبیعتا در این مسیر، نهادهای مالی هستند که این نقش محوری را ایفا خواهند کرد.

وی همچنین از تسریع و تسهیل فرآیندهایی که منجر به صدور مجوز فعالیت برای نهادهای مالی می شود، خبر داد و گفت:  بستر فعالیت های این نهادها را به شکلی آماده می کنیم که  بتوانند با حفظ حقوق سهامداران، منجر به توسعه بازار سرمایه شوند.

افزایش عرضه‌های اولیه از موضوعات اولویت‌دار

دهقان دهنوی در ادامه ، عرضه های اولیه را تسهیل کننده تولید ملی دانست و افزود: از آنجا که منایع تجمیع شده از عرضه های اولیه، صرف سرمایه گذاری های جدید در اقتصاد می شود، گسترش این مسیر نیز برای ما اولویت دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق در پایان تصریح کرد: تلاش می کنیم  بازار سرمایه را بر اساس حقوق سهامداران از دخالت های سیاسی و مقررات گذاری نادرست دور نگه داریم.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا