کد خبر: 07100062951
اقتصاداقتصاد کلانانرژیروزنامهصفحه یک

تقاضای نفت چین تا سال ۲۰۳۰ به دلیل استفاده از پتروشیمی و تحقیقات به اوج خود می رسد

ترجمه: سلیم حیدری

یک موسسه تحقیقاتی وابسته به شرکت ملی نفت چین (CNPC) روز یکشنبه اعلام کرد انتظار می‌رود مصرف نفت چین برای یک دهه به دلیل تقاضای قوی مواد شیمیایی به رشد خود ادامه دهد و تا سال۲۰۳۰ به اوج خود در حدود ۷۸۰ میلیون تن در سال برسد.

سال گذشته، این گروه تحقیقاتی به نام موسسه تحقیقاتی اقتصاد و فناوری CNPC (ETRI) اعلام کرد که تقاضای نفت چین تا حدود سال۲۰۲۵ به ۷۳۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

ETRI  در آخرین گزارش خود اعلام کرد مصرف سوخت دیزل، بنزین و نفت سفید پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ با حدود ۳۹۰ میلیون تن در سال به اوج خود برسد. تقاضای زیاد پتروشیمی از افزایش مصرف تا سال ۲۰۳۰ حمایت خواهد کرد.

ETRI  گفت که تقاضای کلی نفت پس از سال ۲۰۳۰ به دلیل کاهش مصرف بخش حمل و نقل در بحبوحه برقی شدن وسایل نقلیه کاهش می‎یابد. این در حالیست که تقاضای مواد شیمیایی در این دوره ثابت می‎ ماند.

ETRI  همچنین تاکید دارد که استاندارد اوج مصرف کل انرژی چین که معادل ۶.۰۱ میلیارد تن زغال سنگ در سال است، تا حدود سال ۲۰۳۰ باید مورد بازبینی قرار داد. پیش‎تر این استاندارد را تا سال ۲۰۳۵ ، ۵.۶ میلیاردتن در سال پیش‎بینی شده بود.

ETRI  گفت:«مصرف زغال سنگ در چین در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۳۰ به حدود ۳.۶ تا ۴ میلیارد تن خواهد رسید».

وی افزود که استفاده از سوخت‌های فسیلی کثیف به طور پیوسته در سال‎های ۲۰۳۱-۲۰۵۰ کاهش می‎یابد زیرا نیروگاه‎های زغال سنگ به منبع انرژی پشتیبان تبدیل می‎شوند.

این موضوع به دنبال برنامه‌های دولت برای کاهش مصرف زغال سنگ در چین، بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان، به شیوه‌ای «منظم» به عنوان بخشی از تلاش برای رسیدن به اوج کاهش انتشار کربن است.

رهبران ارشد چین در یک نشست تعیین دستور کار در این ماه گفتند که «خروج تدریجی منابع انرژی سنتی باید بر اساس ایجاد منابع جدید انرژی ایمن و قابل اعتماد باشد.»

ETRI  همچنین پیش‌بینی کرد که مصرف گاز طبیعی، پلی کلیدی در طول انتقال انرژی و کاهش انتشار کربن است. مصرف گاز طبیعی تا سال ۲۰۴۰ با حدود ۶۵۰ میلیارد متر مکعب در سال به اوج خود خواهد رسید که به مصرف صنایع و مولدهای برق می‌‎رسد.

منبع: رویترز

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا