کد خبر: 131202153197
اقتصادبازاربازارها و خدمات مالیتولید و بازرگانی

تقلب در کدام خوراکی ها اتفاق می افتد؟/ هیچ ارزانی بی حکمت نیست

معاون اداره کل فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو، با اشاره به پیچیدگی تقلب‌ها در حوزه غذا، بیان کرد که تقلب بیشتر در مواد غذایی گران و کمیاب رخ می‌دهد.

مهندس هاله سمیعی اظهار داشت که نظارت کافی و صحیح در سراسر فرآیند تولید و عرضه مواد غذایی، از ابتدا تا انتها، می‌تواند به کاهش تقلب‌های غذایی کمک کند. این مسئله وظیفه مهم و استراتژیک سازمان غذا و دارو و اداره کل فراورده‌های غذایی است.

وی با اشاره به اینکه تقلب و سوءاستفاده همواره در حوزه غذا وجود دارد، افزود: سودجویان با تغییر در ماهیت شکلی یا محتوایی فرآورده‌های ارزان آن‌ها را با قیمت بالا به مصرف‌کننده ارائه می‌کنند.

معاون اداره کل فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه احتمال تقلب برای یک ماده غذایی گران‌قیمت یا یک ماده غذایی کمیاب و دور از دسترس بیشتر مطرح است، تصریح کرد: برخی افراد ادعاهایی برای محصول خود مطرح می‌کنند، در حالی که ممکن است این ادعاها واقعی نباشد.

سمیعی با اشاره به پیچیدگی‌های تقلب در حوزه غذا ادامه داد: چنین افرادی برای اینکه ادعاها را به نتیجه قابل پذیرش در ذهن مردم برسانند، از موادی که اطلاعات آن روی برچسب بسته‌بندی دیده نمی‌شود، استفاده می‌کنند و همین موارد موجب عوارضی برای مصرف‌کنندگان این محصولات می‌شود.

وی اضافه کرد: اگرچه کم‌فروشی در حوزه تولید غذا در سطح‌های مختلف آن محدود به یک کشور یا شرایط اقتصادی و اجتماعی و محدود به برهه زمانی خاصی نیست، اما باید در مورد تقلب‌های غذایی به‌موقع وارد عمل شویم و اجازه ندهیم این معضل به روندی عادی و فراگیر بدل شود، بنابراین هرچه در معیارهایمان جدی باشیم و تشویق و تنبیه‌ها منطبق با ضوابط و قانون باشد، تقلب کم و کمتر می‌شود.

تقلبی ترین مواد غذایی

امروزه غذاهایی که روی میز می بینیم ممکن است در واقع همان چیزی که تصور می کنیم نباشند چون غذاهای تقلبی بسیار رایج شده است. اما با استفاده از یکسری ترفندها می توانیم کاری کنیم که کلاه سرمان نرود.

پودر قهوه

متقلبان به پودر قهوه ممکن است پودر جو، گندم و سویا هم اضافه کنند و حتی برای کاهش هزینه تولید آن براده چوب هم به پودر قهوه اضافه می کنند.

راه حل

اگر می خواهید قهوه تقلبی مصرف نکنید خودتان دانه های قهوه را بخرید و آسیاب کنید.

آب انار

در توضیحات روی بطری نوشته شده که آبمیوه صد در صد طبیعی است. اما در واقع اکثرا آب انارها با آب سیب و یا آب ترکیب شده است.

راه حل

هنگام خرید آب انار ابتدا مواد تشکیل دهنده روی بطری را بخوانید و بعد به مقدار و نسبت آب لیمو توجه کنید تا متوجه شوید که آیا اطلاعات روی بطری درست است یا خیر.

روغن زیتون

گاهی اوقات پول زیادی برای خرید روغن زیتون هزینه می کنید اما در واقع روغنی که خریده اید روغن سویا یا ذرت است.

راه حل

مقداری روغن داخل لیوان بریزید و در یخچال قرار دهید. اگر روغن طبیعی باشد بعد از مدتی رسوب می کند.

پنیر پارمسان

در پنیر پارمسان ممکن است ۱۰ درصد تراشه های چوبی به کار رفته باشد. حتی ممکن است پنیر ارزان قیمتی را به عنوان پنیر اصل پارمسان در فروشگاه ها جا بزنند.

راه حل

هنگام خرید پنیر یک بسته کامل بخرید و مواد تشکیل دهنده روی آن را بخوانید.

عسل

عسل های تقلبی معمولا با شربت هایی که حاوی فروکتوز بالایی هستند رقیق شده اند.

راه حل

دستور نگهداری عسل را روی شیشه بخوانید. عسل های طبیعی نیاز نیست در یخچال نگهداری شوند.

برنج

در میان غذاهای تقلبی خطرناک ترین آن ها برنج تقلبی است. برنج تقلبی از ترکیب نشاسته و پلاستیک ساخته می شوند. شکل و اندازه این برنج ها درست مانند برنج اصل است.

راه حل

برنج مصنوعی در آب ته نشین نمی شود و مثل پلاستیک سوزانده می شود. هنگام خرید به کارخانه روی بسته برنج دقت کنید.

منبع: سازمان غذا و دارو

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا