کد خبر: 20129918722
بازارروزنامه

افزایش انتقاد از نظام توزیع در آستانه سال نو

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی توزیع مشکل دارد، در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر چیز دیگری است / ایزدخواه، عضوکمیسیون صنایع معادن : ساختار توزیع ما قرون وسطایی است ؛یک نفر تولید می‌کند و ۷ نفر دلالی می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی مرغ فروشی که ۱۰۰ کیلو سهمیه مرغ دارد حواله یک تنی مرغ خود را در میدان بهمن می‌فروشد و مرغی را که باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشد،قطعه بندی کرده و کیلویی ۵۰ هزار تومان می فروشد.

به گزارش از صدا و سیما، محمد مهدی برومندی، سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی، در برنامه گفت وگوی ویژه شبکه دو سیما گفت:توزیع و قیمت گذاری میوه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست افزود: بر اساس دستور العمل‌ها ذخیره سازی میوه بر عهده وزارت صمت است.

برومندی گفت: کمیته ویژه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به وزارت صمت در جهت تأمین و عرضه محصولات کشاورزی و دامداری تشکیل شده است.

وی افزود: کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد، زیرا در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر قیمت‌ها چیز دیگری است. بر اساس قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط تولید است.

مرغ فروشان حواله‌های خود را در بازار آزاد می‌فروشند

برومندی افزود: روزانه ۸۰۰ تن مرغ گرم به بازار تهران عرضه می‌کنیم و در حالی که نیاز کشور به مرغ روزانه ۵ هزار و ۶۰۰ تن است ۷ هزار و ۷۰۰ تن تحویل می‌دهیم. مشکل اینجاست که مرغ فروشی که ۱۰۰ کیلو سهمیه مرغ دارد حواله یک تنی مرغ خود را در میدان بهمن در بازار آزاد می‌فروشد و مرغی را که باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف کننده برساند قطعه بندی می‌کند و کیلویی ۵۰ هزار تومان می‌فروشد.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت تخم مرغ نیز در چند ماه پیش به دلیل صادرات آن در زمان نامناسب آن بود و ۶۰ هزار تن تخم مرغ که باید در کل سال صادر می‌شد در ۶ ماه صادر شد.

در ادامه عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز گفت: به دلیل نامناسب بودن وضع مالی کشاورزان فقط ۴۰ درصد باغداران و کشاورزان محصولات خود را ذخیره می‌کنند، اما بقیه محصول خود را می‌فروشند

وی افزود: در بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و به عنوان دولت نمی‌توانیم در قیمت گذاری میوه دخالت چندانی داشته باشیم. برای مدیریت روزهای پایانی سال از ستادهای تنظیم بازار استانی میزان نیاز میوه آن‌ها را استعلام می‌گیریم و آن را ذخیره می‌کنیم.

نظام توزیع مشکل دارد

قبادی با بیان اینکه نظام توزیع ما مشکل دارد، گفت: بر اساس تقاضای استان‌ها امسال به کمتر از ۴۰ هزار تن سیب و پرتقال برای ذخیره سازی نیاز داشتیم که ما ۲۰ درصد به آن اضافه کردیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار نیز گفت: بحث فروش و توزیع محصولات کشاورزی برعهده وزارت صمت است، اما زمانی که تولید میوه گران تمام می‌شود چه باید بکنیم.

وی اضافه کرد: در عرضه محصولات کشاورزی دلالی وجود دارد، اما زمانی که امکانی برای ذخیره سازی محصولات کشاورزی برای تولید کننده وجود ندارد مجبور است آن را به دلال بدهد.

قبادی افزود: در ۲۵۳ میدان میوه و تربار شهر تهران میوه به قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد و در همه شهرها نیز میادین مرکزی میوه وجود دارد که میوه‌ها را حداکثر با سود ۳۵ درصد می‌فروشند.

وی گفت: در زمینه گران فروشی میوه ۱۵ هزار و ۴۰۰ پرونده تشکیل و ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه از طرف تعزیرات حکومتی صادر شد. روزانه ۴۰۰ تن گوشت مرغ گرم وارد میدان اصلی تهران می‌شود البته در برخی روزها این رقم به ۷۰۰ تن هم می‌رسد.

دبیر ستاد تنظیم بازار نیز در این برنامه گفت: ارز نهاده‌های دامی بر اساس آمار بانک مرکزی کامل در سال ۹۹ اختصاص داده شده است که به عنوان نمونه در ذرت مانند سال گذشته و در کنجاله بیشتر از پارسال ارز اختصاص یافت، اما در جو این رقم کمتر از پارسال بود. اکنون انباشت ذرت جو و کنجاله در سامانه بازارگاه داریم.

ایزدخواه، عضوکمیسیون صنایع معادن: ساختار توزیع میوه در کشور قرون وسطایی است

عضوکمیسیون صنایع معادن مجلس با اشاره به گرانی مرغ و میوه عنوان کرد مساله ما کمبود میوه و تولید آن نیست بلکه ساختار توزیع ما قرون وسطایی است و یک نفر تولید می‌کند و ۷ نفر دلالی می‌کنند.

به گزارش تسنیم، عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما در مورد دلایل گرانی مرغ و میوه گفت: بدلیل نامناسب بودن وضع مالی کشاورزان فقط ۴۰ درصد باغداران و کشاورزان محصولات خود را ذخیره می‌کنند، اما بقیه محصول خود را می‌فروشند.

وی افزود: در بازار عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و به عنوان دولت نمی‌توانیم در قیمت گذاری میوه دخالت چندانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای مدیریت روز‌های پایانی سال از ستاد‌های تنظیم بازار استانی میزان نیاز میوه آن‌ها را استعلام می‌گیریم و آن را ذخیره می‌کنیم.

قبادی با بیان اینکه نظام توزیع ما مشکل دارد گفت: براساس تقاضای استان‌ها امسال به کمتر از ۴۰ هزار تن سیب و پرتقال برای ذخیره سازی نیاز داشتیم که ما ۲۰ درصد به آن اضافه کردیم.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: بحث فروش و توزیع محصولات کشاورزی برعهده وزارت صمت است، اما زمانی که تولید میوه گران تمام می‌شود چه باید بکنیم.

وی اضافه کرد: در عرضه محصولات کشاورزی دلالی وجود دارد، اما زمانی که امکانی برای ذخیره سازی محصولات کشاورزی برای تولید کننده وجود ندارد مجبور است آن را به دلال بدهد.

قبادی افزود: در ۲۵۳ میدان میوه و تره بار شهر تهران میوه به قیمت مناسب بدست مصرف کننده می‌رسد و در همه شهر‌ها نیز میادین مرکزی میوه وجود دارد که میوه‌ها را حداکثر با سود ۳۵ درصد می‌فروشند.

وی گفت: در زمینه گرانفروشی میوه ۱۵ هزار و ۴۰۰ پرونده تشکیل و ۲۰۰ میلیارد تومان جریمه از طرف تعزیرات حکومتی صادر شد.

او ادامه داد: روزانه ۴۰۰ تن گوشت مرغ گرم وارد میدان اصلی تهران می‌شود البته در برخی روز‌ها این رقم به ۷۰۰ تن هم می‌رسد.

ایزدخواه: ساختار توزیع میوه در کشور قرون وسطایی است

روح الله ایزدخواه عضوکمیسیون صنایع معادن مجلس شورای اسلامی نیز دراین برنامه گفت: چالش دو وزارتخانه صمت و وزارت جهاد کشاورزی درباره توزیع محصولات کشاورزی نشان می‌دهد در دولت تدبیر، مدیریتی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: تولید و توزیع بدیهی‌ترین موضوع اقتصاد و آسان‌ترین آن درباره میوه است، اما مدیریتی برای آن وجود ندارد.

ایزدخواه گفت: قانون بازارگاهی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی سپرد، اما رئیس جمهور در جلسه سران سه قوا آن را رد کرد و دوباره نیز که دو وزیر توصیه کردند این کار به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود دوباره رئیس جمهور آن را وتو کرد.

وی ادامه داد: مساله ما کمبود میوه و تولید آن نیست بلکه ساختار توزیع ما قرون وسطایی است و یک نفر تولید می‌کند و ۷ نفر دلالی می‌کنند.

او بابیان اینکه وزارت جهادکشاورزی وظیفه برخورد با دلالان را دارد افزود: در این وزارتخانه یک دفتر یا دو سه کارشناس که به مسئله دلالی بپردازند وجود ندارد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا