کد خبر: 200402132549
اقتصاداقتصاد کلانتولید و بازرگانیجامعه و فرهنگروزنامه

تقویت ارزش پول ملی از طریق کنترل تورم

مسعود شریعت‌زاده

بر کسی پوشیده نیست که در شرایط کنونی خانوارها روزهای سختی را از جهت اقتصادی سپری می کنند و مشخص نیست که چنین وضعیتی تا چه زمانی تداوم خواهد داشت؛ به ویژه طی سال های اخیر که شاهد اجرای سیاست های اقتصادی صحیحی نبوده ایم، مشکلات اقتصادی با سرعت و البته قدرت بیشتری بروز و ظهور یافته اند.

در چنین شرایطی مردم روز به روز وضعیت زندگی شان دشوارتر می شود و سفره های شان کوچک تر.

در کشوری همچون ما که مشکلات اقتصادی در مدار صعودی قرار گرفته اند، معیشت مردم نیز به موازات رشد مشکلات، بی کیفیت تر شده و در این میان افراد بیش از پیش آسیب می بینند.

پر واضح است در اقتصادی که تورم به شکل فزاینده وجود داشته باشد پول ملی از ارزش می ‌افتد و شاهد کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود.

طی سال ‌های اخیر به دلایل مختلف ارزش پول ملی کاهش ‌یافته است و بر همگان روشن است که هر چه ارزش پول ملی کاهش یابد، مردم بیشتر آسیب می بینند و مشکلات اقتصادی سفره های خانوارها را بیشتر در محاصره خود قرار می دهد.

در اقتصاد ایران به طور معمول مسئولان عاجز از کنترل تورم بوده اند و همین امر موجب شده تا ارزش پول ملی غالباً سیر نزولی را تجربه کند.

این در حالی است که اگر قادر به مهار تورم بودیم اکنون اوضاع متفاوت تر بود و تا این اندازه دچار مشکل نبودیم.

متاسفانه سیاست های اقتصادی در کشور ما چندان در راستای کنترل نرخ تورم نبوده است و در بسیاری از مواقع مدیران به گونه ای عمل کرده اند که بیانگر این بوده است که قادر به جلوگیری از رشد قیمت ها نبوده اند و امر مهمی همچون مهار گرانی ها مغفول واقع شده است.

جهش های قیمتی گاه و بیگاه طی سال های اخیر سفره های مردم را کوچک تر کرده است و اجازه نداده است که مردم طمع خوش رفاه را بچشند و از شرایط زندگی با کیفتی برخوردار باشند؛ چرا که به دنبال این جهش های افسارگسیخته شاهد اُفت ارزش پول ملی و نهایتا نیز آسیب به اقتصاد خانوارها بوده ایم.

مهم‌ ترین عاملی که می توان به عنوان یک مؤلفه مؤثر بر کاهش قدرت خرید مردم از آن نام برد، گرانی های فزاینده بوده است که همواره اقتصاد خانوارها را با شوک مواجه ساخته است.

طی سال های اخیر این شوک های اقتصادی که به دنبال رشد تورم ایجاد شده است به قدری قابل توجه بوده است که تاثیرات آن را در معیشت افراد به وضوح شاهد بوده ایم.

این نکته غیرقابل انکار است که تورم همواره مهمان اقتصاد ایران بوده است و در مقاطعی همچون شرایط کنونی، چنان به صورت هیجانی و چشمگیر رشد داشته که ارزش پول ملی به شدت کاهش و فشار اقتصادی بر مردم افزایش یافته است.

همواره رابطه مستقیمی میان ارزش پول ملی و قدرت خرید خانوارها وجود داشته است. کما این که در حال حاضر نیز شاهد افت قدرت خرید مردم به دنبال کاهش ارزش پول ملی هستیم.

تداوم این شرایط، مشکلات بسیار زیادی به همراه خواهد داشت و جامعه را با انبوهی از مشکلاتی که ریشه در نبود اقتصاد منسجم و قدرتمند دارد، مواجه خواهد ساخت.

طبیعتا به موازات کاهش ارزش پول ملی، مردم نیز شرایط اقتصادی نامناسبی را تجربه خواهند کرد.

درواقع باید اذعان داشت ارزش پول ملی هر کشوری بیانگر وضعیت اقتصادی مردم آن جامعه است.

در کشور ما متاسفانه ارزش پول ملی همواره در مسیر نزولی قرار داشته و به تناسب آن شاهد رشد فقر بوده ایم.

در حال حاضر افراد بسیاری زیر خط فقر قرار گرفته اند و وضعیت اسفباری دارند که علت اصلی بروز چنین وضعیتی را می توان در نبود مدیریت صحیح اقتصادی دانست.

مدیریت ناکارآمد اکنون به معضل اصلی در کشور ما تبدیل شده است و تا زمانی که در بخش های اقتصادی شاهد مدیریت صحیح و باکفایت نباشیم، نمی توانیم انتظار رفع مشکلات را داشته باشیم.

مشکلات اقتصادی در کشور ما یک شبه بروز نیافته اند که یک شبه نیز رفع شوند، بلکه شرایط تلخ کنونی حاصل سال ها مدیریت ناصحیح اقتصادی است که در حال حاضر گریبان مردم را گرفته است.

کاهش ارزش پول ملی نیز نتیجه اتخاذ و اجرای سیاست هایی است که اقتصاد را در مسیر نزولی قرار داده و به رشد مشکلات دامن زده است.

اکنون می توان به صراحت عنوان کرد که مسئولان در دوره های مختلف آن طور که انتظار می رفت عمل نکردند و همین امر موجب شده تا اکنون اقتصاد این چنین آسیب ببیند و مردم متضرر شوند.

مایه تاسف است که باید خاطرنشان سازیم مسئولان قادر به اداره صحیح اقتصاد نیستند و با موجی از مشکلاتی مواجه هستیم که ریشه در ناکارآمدی مدیران اقتصادی کشور دارد.

کارنامه ای که اکنون از عملکرد اقتصادی مسئولان باقی مانده است، به خوبی گویای این است که آن ها یا اراده ای برای رفع مشکلات نداشته اند و یا این که فاقد توان مدیریتی و اجرایی کافی بوده اند.

باید تیم اقتصادی دولت به گونه ای عمل کند که بتوانیم امید به رفع مشکلات داشته باشیم و تورم را مهار کنیم و مانع از سرکشی قیمت ها شویم؛ چرا که اقتصاد بی جان خانوارها دیگر توانی برای ادامه چنین شرایطی را ندارد.

در حال حاضر ضروری است که مسئولان در زمینه حفظ ارزش پول ملی تمهیداتی اتخاذ و اجرا کنند تا شاهد کنترل قیمت ها باشیم و به این ترتیب مانع از اُفت بیشتر ارزش پول ملی شویم.

قطع یقین با توجه به این که کاهش ارزش پول ملی، افزایش مشکلات اقتصادی مردم را به دنبال دارد و موجب عدم تناسب میان دخل و خرج می شود، باید شاهد سیاستگذاری های صحیحی در این حوزه باشیم و اجازه ندهیم که بیش از این اقتصاد کشور آسیب ببیند و شرایط نامناسبی را تجربه کند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا