کد خبر: 25020026599
روزنامهسلامت و رفاهگردشگری

تلاش برای مات کردم نوبت‎ بندی واکسیناسیون در کیش

هفته گذشته مدیرعامل انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران کیش از برنامه این سازمان برای واردات واکسن کرونا و سفر به کیش برای انجام واکسیناسیون خارج از زمانبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، خبر داد که گویا این اشخاص باید هزینه واکسن را بپردازند.

اما روز گذشته روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش، گفت‎ وگویی از سعید پورعلی (مدیرعامل انجمن کار آفرینان و سرمایه گذاران کیش) منتشر کرد مبنی بر اینکه واکسن های وارداتی کرونا به این منطقه برای تسریع روند واکسیناسیون ملی بوده و غیرقابل فروش است.

جلسه ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا عصر روز چهارشنبه ٢٢ اردیبهشت با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از اعضا انجمن کارآفرینان و سرمایه ‎گذاران جزیره کیش با محوریت خرید واکسن کرونا برگزار شد.

مدیرعامل انجمن کارآفرینان و سرمایه‎گذاران کیش در این جلسه گفت: دولت روشی برای توزیع واکسن در کشور دارد و چون در کشور ما زمانبندی این موضوع نسبت به سایر کشورها عقب‌تر بود بسیاری از هموطنان ما تصمیم گرفتند که برای انجام واکسیناسیون به خارج از کشور سفر کنند که همیًن امر انگیزه‌ای را ایجاد کرد تا در کیش اینکار انجام شود و با مجوزی که از سوی دولت صادر شد به سرعت پیگیری‌های لازم انجام شد.

وی با بیان سه هدف عمده برای انجام این فعالیت تصریح کرد: هدف اول ما این بود که اگر بتوانیم تعدادی واکسن در جزیره کیش برای افرادی که در قالب تورهای سلامت به کیش سفر می‌کنند تهیه کنیم بار دولت را تا حدودی کاهش داده و یک هدف عام برای کشور و دولت را در پیش گرفته‎ایم.

هدف دوم ما معطوف به ایرانیانی بود که فقط برای تزریق واکسن به خارج از کشور سفر می‌کردند که با این کار ازخروج ارز از کشور جلوگیری یه عمل خواهد آمد.

سومین و مهمترین هدف ما این بود که  با این کار موجب رونق گردشگری و تورهای سلامت درکیش شویم.

وی ادامه داد: شرکت مدیفارم کیش به لحاظ صلاحیت حرفه‌ای در این کار انتخاب و در گام اول مجوز تهیه  ۱ میلیون دوزواکسن آستارزنکا از کشور ترکیه گرفته شد و پس از آن مجوز وزارت بهداشت با همکاری و مساعدت دکتر آهنگران دریافت شد که  با این مرحله امتیاز ویژه‌ای برای واردات این تعداد واکسن در اختیار داریم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به این مورد که چند بحث برای توزیع واکسن در جزیره کیش وجود دارد گفت: مجوزها در این خصوص دریافت شده  است و باید منابع مالی تامین و سپس ضمانت‎نامه ‎های لازم برای ارسال این محموله به جزیره کیش و اعمال مدیریت توزیع آن در منطقه صادر شود.

سعید پورعلی، چگونگی نام نویسی گردشگران علاقمند به دریافت واکسن از طریق سفر به کیش مقوله بعدی است که باید مباحثی چون قیمت‎گذاری، هماهنگی با بخش‌های گردشگری متقاضی و مشارکت با برخی از مجموعه‌هایی که در این امر همراهی خواهند کرد را مشخص کرد.

وی گفت: عملیات اجرایی در جزیره  مرحله آخر است که باید در بعضی موارد ورود پیدا کرده و آمادگی لازم را داشته باشیم که در هر دوصورت. واکسیناسیون محلی و ویژه ساکنان و یا ارائه خدمات واکسیناسیون به گردشگران  آمادگی اجرایی آن را داشته باشیم.

وی افزود: بحث تضامین مالی باید به صورت جدی دنبال شود و برای انجام فعالیت‌هایی در این خصوص تیم‌های مختلفی تشکیل شود.

ناصر آخوندی معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز در ادامه این جلسه گفت: واردات واکسن کرونا به جزیره کیش اتفاق خوبی است که علاوه برآرامش خاطر هموطنان و حفظ سلامت آنها موجب تقویت گردشگری سلامت هم خواهد بود.

وی افزود: این محموله در دو مرحله و به تعداد ۵۰۰ هزار دوز در هر مرتبه وارد کیش می‎شود که برآورد مالی در حدود ۲۶۰ میلیارد تومانداشته و هفته آینده در خصوص تامین مالی برای تهیه این مبلغ با یکی از بانک‌ها رایزنی‌هایی خواهد شد.

آخوندی همچنین عنوان کرد: می‌توان از محل پیش‎فروش و پیش ثبت‎نام بخشی از هزینه اجرای طرح  را پیش دریافت کرد.

واکسیناسیون در کیش با نظارت وزارت بهداشت و در چارچوب سند ملی انجام می شود

اما در گفت‎وگویی که روزگذشته روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش منتشر کرد، سعید پور علی دبیر شورای سلامت کیش و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش موضوع فروش واکسن های وارداتی کرونا به گردشگران جزیره کیش را سوءبرداشت عنوان و تاکید کرد: هدف از واردات این واکسن‎ها، کمک به وزارت بهداشت و درمان و توزیع درقالب سند ملی واکسیناسیون کشور است و هیچ برنامه ای برای فروش واکسن به گردشگران و مسافران منطقه وجود ندارد.

وی افزود: پس از اعلام ریاست جمهوری کشورمان مبنی بر ورود بخش خصوصی به فرایند واردات واکسن به کشور با هدف تسریع روند واکسیناسیون هموطنان و اعلام ستاد ملی کرونا و فراخوان مقامات مسئول برای کمک گرفتن از بخش‎های فعال اقتصادی ذیصلاح، جهت واردات و توزیع آن در چارچوب سند ملی واکسیناسیون و همچنین اعلام بانک مرکزی مبنی بر فراهم شدن امکان تخصیص ارز جهت واردات واکسن با ارز نیمایی، شاهد اعلام همکاری  بنگاه‎های بزرگ و توانمند با محوریت شرکت‎های بزرگ دارویی معتبر و علاقمند به ایفای نقش در راستای مسئولیت اجتماعی بودیم.

وی افزود:  درفرایندهای ورود شرکت‎های دارویی در واردات واکسن با ارز نیمایی و بر اساس قوانین و ضوابط وزارت بهداشت و مشارکت سرمایه‎گذاران و کارآفرینان کیش که در طول مقابله با کرونا در کنار شورای سلامت حضوری موثر و مستمر داشته ‎اند و انگیزه بالای آنان  برای استمرار پرقوت این همکاری بر اساس مسئولیت اجتماعی، اعلام آمادگی کردند تا در فرایندهای اجرای واکسیناسیون و در چار چوب سند ملی واکسیناسیون نقش آفرینی داشته باشند.

به گفته وی، سازمان منطقه آزاد کیش هم در چارچوب رسالت ملی و منطقه‎ای خود پس از دریافت پیشنهاد واردات واکسن با هدف تسریع روند واکسیناسیون در سطح محلی و ملی با مشارکت کارآفرینان و فعالان اقتصادی جزیره و کمک یکی از شرکت‎های معتبر دارویی برای حمایت و همکاری از اجرایی شدن این طرح اعلام آمادگی کرد.

به گفته دبیر شورای سلامت کیش، ورود این مجموعه‎ها با توجه به ظرفیت و ارتباطات بین المللی هم در حوزه کارآفرینان و سرمایه‎گذاران و هم شرکت داروسازی که محور این کار بود عامل مهمی در کمک به بخش درمانی و دارویی برای واردات واکسن و تسریع در واکسیناسیون خواهد بود.

سعید پور علی گفت: در آغاز این راه درخواست اخذ مجوز واردات واکسن به وزارت بهداشت ارائه شد که خوشبختانه پس از پیگیری لازم از مسئولان سازمان غذا و دارو ومساعدت مدیران وزارت بهداشت و تدبیر ریاست سازمان منطقه آزاد کیش مجوز اولیه لازم دریافت شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: در حال حاضر ما در مرحله بررسی اولیه فرایندهای اجرایی این طرح هستیم و امیدواریم بتوانیم با اخذ باقی مجوزهای لازم از سازمان‎های مربوطه و تحت نظارت ستاد ملی کرونا و در چارچوب سند ملی واکسیناسیون و پس از نهایی شدن امکان خرید و واردات آن در ماه‎های آتی، مردم عزیزمان را در فرآیند واکسیناسیون سریعتر یاری کنیم.

البته این موضوع منوط به تایید شیوه‎های اجرایی و عملیاتی و صدور مجوزهای نهایی از سوی مقامات سازمان غذا و دارو در راستای سیاست‎های کشوری مقابله با بیماری کووید ۱۹ است.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا