کد خبر: 27100065663
اقتصاداقتصاد کلانبازارها و خدمات مالیروزنامهصفحه یک

تلاش ترکیه برای دلار زدایی سریع

ترجمه: سلیم حیدری

وزیر دارایی کشور ترکیه متعهد شده است که در روزهای آینده کاهش ارزش دلار را تسریع کند.

به گفته نورالدین نباتی، وزیر خزانه‎داری و دارایی ترکیه، روند دلارزدایی از اقتصاد ترکیه در هفته‎های آینده تسریع خواهد شد.

وی گفت که دولت تبدیل ذخایر ارزی کشور به لیر ترکیه را افزایش خواهد داد و افزود که مطابق این برنامه بیش از ۱۳۱ میلیارد لیر (۹.۶۹ میلیارد دلار) به حساب‎ها واریز شده است.

برنامه دولت که ماه گذشته رونمایی شد، با هدف محافظت از سپرده‌های لیر در برابر کاهش بیشتر ارزششان و همچنین ایجاد احساس امنیت بیشتر شهروندان در هنگام نگهداری پس‎انداز خود در بانک، در نظر گرفته شده است.

کاهش در حساب‌های سپرده فارکس آغاز شده است. نباتی روز شنبه در صحبت با روسای سازمان‌های غیردولتی (NGO) در استانبول گفت: ما شاهد ادامه روند کاهشی در حساب‌های سپرده ارزی خواهیم بود.

اقتصاد ترکیه در حال حاضر در بحران است و تورم بالا همچنان در حال افزایش است. این در حالیست که رشد اقتصادی متوقف شده و ذخایر ارزی این کشور به شدت کاهش یافته است.

در ماه دسامبر (آذر)، پول ملی در برابر دلار آمریکا به پایین‎ترین سطح خود یعنی ۱۸.۴ سقوط کرد. لیر در سال ۲۰۲۱، ۴۴ درصد تضعیف شد، اگرچه ماه گذشته پس از رونمایی دولت از طرح جدید این نوسانات کاهش یافت.

نباتی همچنین ابراز امیدواری کرد که تورم در ترکیه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است سال آینده برگزار شود، تک رقمی شود. در ماه دسامبر (آذر)، نرخ تورم به بالاترین سطح خود در نزدیک به دو دهه گذشته رسیده است و این نرخ به ۳۶ درصد رسید.

وی گفت: «با سیاست‌های مالی و گام‌هایی که برمی‌داریم وارد انتخابات می‌شویم… سال آینده همه ما تورم تک رقمی را تجربه خواهیم کرد و بعد از سه ماهه اول [۲۰۲۲] شاهد تغییر خواهیم بود.»

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا