کد خبر: 15040036438
توسعه و اقتصاد ملیروزنامه

تناقض‌گویی سازمان هواپیمایی درباره قیمت بلیت

دهقانی زنگنه، رئیس: نرخ‌گذاری بلیت هواپیما کاملا آزاد است- ذیبخش، سخنگو: پرونده گران‌فروشی ایرلاین‌ها ‌به ساز‌مان تعزیرات می‌رود

محمد ارفع

در حالی که بیش از دو هفته از افزایش ناگهانی قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی ایرلاین‌ها می‌گذرد هنوز به‌نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری درباره گران‌فروشی و تخلف ایرلاین‌ها از قانون به نتیجه نرسیده است زیرا با وجود آنکه رئیس این سازمان در گفت‌وگو با یک خبرگزاری مدعی است که نرخ‌گذاری بلیت هواپیما کاملا آزاد است سخنگو ی این سازمان در مصاحبه با یک خبرگزاری دیگر از گران‌فروشی ایرلاین‌ها خبر داده و اعلام کرده است که پرونده‌ها به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

این در حالی است که بر اساس بند ۱۶۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم که در اردیبهشت ۹۳ به تصویب رسید و از ابتدای دی ماه سال ۹۴ و همزمان با ورود علی عابدزاده به سازمان هواپیمایی کشوری پس از حدود ۱۸ ماه رنگ اجرا به خود گرفت، شرکت‌های هواپیمایی از شمول نرخ گذاری دولتی خارج شده و نرخ بلیت پروازهای داخلی بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شد.

اما این رویه ازسوی وزارت راه و شهرسازی به دستور محمد اسلامی نقض شد و برای رعایت حال مسافران، نرخنامه‌ای شامل سقف و کف نرخ بلیت که آن هم پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی بود، تدوین شده و در شورای عالی هواپیمایی کشوری بررسی و به تصویب رسید. البته آخرین نرخنامه‌ای که وجاهت قانونی دارد به آبان ماه ۱۳۹۹ برمی‌گردد که پس از مدتی نیز تعیین کف قیمت از این نرخنامه حذف شد.

اختیار جریمه نقدی ایرلاین‌ها را نداریم

حال روز گذشته تورج دهقانی زنگنه معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته است درباره ادامه گران فروشی بلیت هواپیما علی‌رغم تذکرات و هشدارهای سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی، گفت:‌ طبق ماده ۱۶۱ قانون پنجم تبصره ب، دولت اعلام کرده که قیمت‌گذاری بلیت هواپیما کاملا آزاد است و سازمان هواپیمایی فقط نظارت دارد تا به مردم در این باره اجحاف نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: واقعیت این است که در بحث تعیین نرخ بلیت هواپیما با یک اشکال قانونی مواجه هستیم و باید تکلیف‌مان با بند ب ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم روشن شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به این سوال که رئیس کمیسیون عمران اعلام کرده آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مختص برنامه پنجم بوده و در برنامه ششم اشاره‌ای به آن نشده بنابراین باید مجددا درباره آن تصمیم گرفت، گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در برنامه ششم تمدید نشده است اما برای اجرای آن از مجلس استعلام ‌کرده‌اند و مجلس هم اعلام کرد که این قانون همچنان ساری و جاری است.

او درباره برخورد با شرکت‌های هواپیمایی متخلف که خودسرانه قیمت بلیت را افزایش داده‌اند، تاکید کرد: در جریان افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما با چند شرکت هواپیمایی از جمله آسمان و قشم‌ایر برخورد کردیم. اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تشدید برخورد با این شرکت‌های هواپیمایی به معنای لغو پرواز آنهاست که در واقع این اقدام، اجحاف در حق مردم و مسافران است چراکه اگر جلوی پرواز ایرلاین‌ها را بگیریم، عرضه و تقاضا از تعادل خارج می‌شود.

زنگنه درباره روش دیگر برخورد از جمله جرایم نقدی گفت: اختیار جریمه نقدی ایرلاین‌ها را نداریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره عدم ارایه صورت‌های مالی از سوی برخی از ایرلاین‌ها اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی اگر از ارائه صورت‌های مالی سر باز زنند به آنها خدماتی ارائه نمی‌کنیم اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی، وابسته به نهادهایی هستند که صورت‌ مالی آنها محرمانه است.

روز گذشته اما محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌وگو با فارس گفت: ساز‌مان هواپیمایی همه شکایات مسافران بابت افزایش نرخ بلیت هواپیما را در قالب یک پرونده به همراه نامه سازمان هواپیمایی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌‌کند.

او با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیت ‌به برنامه ششم توسعه هم تسری یافت، ادامه داد: طبق قانون برنامه، آزادسازی نرخ در کشور ‌بر اساس عرضه و تقاضای بازار اجرا شد،‌ در آبان ۹۹ هم که موضوع افزایش ۱۰ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی طبق درخواست ایرلاین‌ها مطرح شد و شرکت‌ها‌ مدعی بودند که قیمت باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، وزیر راه و شهرسازی با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم بر کشور و جلوگیری از ضرر و زیان مسافران، تأکید کرد که موضوع نرخ بلیت‌ پروازهای داخلی باید در شورای عالی هواپیمایی بررسی شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در حال حاضر هم‌ قانون، آزادسازی نرخ بلیت است و اگر شرکت‌های هواپیمایی هم بخواهند طبق قانون عمل کنند باید به موضوع آزادسازی قیمت‌ها عمل کنند، اما به جهت آنکه شرایط کشور در حال حاضر از نظر اقتصادی خاص است، سازمان هواپیمایی کشوری خود را مکلف می‌‌داند به نرخ بلیت هواپیما ورود کند و در راستای جلوگیری از تضییع حق مردم بر این موضع نظارت داشته باشد.

ذیبخش تأکید کرد: در صورتی که ایرلاین‌ها از نرخ‌های تعیین شده دامنه نرخی عبور کنند موضوع تعلیق پروازهای آنها حتماً از سوی سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می‌شود.همچنین‌ شرکت‌های هواپیمایی متخلف در این حوزه، به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ساز‌مان هواپیمایی همه شکایات مسافران بابت افزایش نرخ بلیت هواپیما را در قالب یک پرونده به همراه نامه سازمان هواپیمایی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌‌کند.

این صحبت‌ها در حالی است که پس از طی دو هفته گران‌فروشی و عدول ایرلاین‌ها از جدول نرخ‌گذاری هنوز هم سازمان هواپیمایی ارجاع ایرلاین‌ها به تعزیرات حکومتی را به تاخیر می اندازد این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس نرخنامه موجود، سقف قیمت بلیت هواپیما برای مسیر تهران-مشهد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. با اینکه در حال حاضر هیچیک از ایرلاین‌ها تا سقف قیمتی مصوب، اقدام به بلیت فروشی نکرده‌اند، اما با توجه به اینکه مسیر تهران-مشهد به عنوان یکی از پرترددترین مسیرها در میان پروازهای داخلی است و تقاضای زیادی دارد، معمولاً ایرلاین‌ها تا اواخر خرداد امسال، بلیت‌های پرواز تهران-مشهد را در دامنه قیمتی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌کردند.

اما از اوایل تیرماه امسال و طی دو هفته اخیر، ایرلاین‌های داخلی به ناگاه اقدام به افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی تا ۳۰ درصد کردند که از این رو، امکان پیدا کردن بلیت پرواز تهران-مشهد در بازه قیمتی کمتر از ۸۰۰ هزار تومان تقریباً وجود ندارد.

برای دیروز این مسیر پروازی (تهران-مشهد) در بازه یک میلیون تومان بود و تا ۱۰ روز آینده (۲۵ تیر ماه) ارزان‌ترین قیمت بلیت پرواز مسیر مذکور، ۷۵۰ هزار تومان برای ساعات کم مشتری و یک میلیون تومان برای ساعات پُرتقاضاست.

مسیر پروازی تهران-اهواز هم علی رغم افزایش بیش از حد دما در خوزستان که به کاهش سفرها منجر شده، ولی به دلیل ممنوعیت ترددهای جاده‌ای بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین مسیری مانند تهران-تبریز که مردم برای زدن واکسن در مرزهای ایران و ارمنستان، به این شهر رفته و از آنجا با تاکسی دربستی تا مرز نوردوز می‌روند، علاوه بر اینکه نرخ‌ها نجومی است، اصل یافتن پرواز خالی هم تقریباً غیر ممکن شده است.

نامه انتقادی رئیس فراکسیون گردشگری به رئیس سازمان هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت

حال این افزایش خودسرانه قیمت داد مجلس نشینان را نیز در آوده است به طور مثال محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری ارسال نامه انتقادی خود به تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما گفت: در اوضاع کنونی اقتصادی؛ متأسفانه برخی بخش‌های تاثیرگذار، نه تنها در جهت کمک به مردم گامی بر نداشته‌اند بلکه با اعمال سیاست‌های ناروا، افزایش بی‌رویه و غیرمنصافانه نرخ‌ها، روند فشار بر مردم را تسریع کرده‌اند.

وی ضمن انتقاد به افزایش قابل توجه نرخ مسیر پروازی یزد – تهران به‌ عنوان یکی از مصادیق این افزایش قیمت‌ها افزود: شرکت‌های هواپیمایی اعم از دولتی و خصوصی از جمله مواردی هستند که در این زمینه، گوی سبقت را از دیگران ربوده و به نوعی سرسلسله افزایش نرخ در زنجیره خدمات گردشگری به حساب می‌آیند.

رئیس فراکسیون گردشگری، زیارت و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع در حالی صورت گرفته است که سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی مؤکداً مخالفت خود را با این افزایش نرخ‌ها اعلام کرده‌اند اما متأسفانه برخوردی که قدرت بازدارندگی داشته باشد تاکنون توسط مقام‌های ذی‌صلاح صورت نگرفته است.

دشتی‌اردکانی تاکید کرد: انتظار می‌رود، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به بازگشت نرخ‌های قانونی و مجازات عاملان این رفتارهای دلسرد کننده، اقدام لازم را انجام دهد.

 

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا