کد خبر: 1208996026
تولید و بازرگانیروزنامه

۴ پیشنهاد نماینده تربت حیدریه برای تنظیم بازار زعفران

نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در نامه‌ای به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی چهار راهکار را برای تنظیم بازار زعفران ارائه داد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن زنگنه در این نامه پیشنهاد کرد: با توجه به پایبند نبودن اعضای شورای ملی زعفران در رعایت قیمت مصوب، پیشنهاد می‌کنم تسهیلات هزارمیلیاردی مصوب سازمان برنامه، به طور کامل در اختیار تعاونی روستایی قرار گیرد تا بتواند به صورت نقد از کشاورز خرید کند.

در این نامه آمده است:

پیرو دستور مساعدت جنابعالی و همکاری و مساعی رئیس و مدیران محترم تعاونی روستایی مقرر گردیده که شرکت‌های تعاونی روستایی نسبت به خرید حمایتی زعفران کشاورزان اقدام نمایند.

همانگونه که مستحضرید شورای ملی زعفران در جلسه مورخ ۹۹.۷.۱۰ با حضور اعضا و نمایندگانی از زعفران‌کاران پس از چهار ساعت گفت‌وگو نهایتاً قیمت‌های ۱۶ و ۲۰میلیون تومانی را به ترتیب برای پوشال و نگین تعیین کرد که مورد استقبال کشاورزان و نیز مسئولان محترم تعاونی روستایی و وزارت صمت قرار گرفت.

بررسی‌های میدانی من نیز نشان می‌دهد که هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران مرغوب پوشال یا نگین حداقل ۱۰ تا ۱۱میلیون تومان برای کشاورز هزینه دارد.

متأسفانه بنا به دلایلی، قیمت این محصول طی دو هفته گذشته به شدت افت کرده است؛ لذا قیمت‌های فعلی بازار قیمت واقعی زعفران نیست و نمی‌تواند ملاک تعیین قیمت قرار گیرد، بر این اساس ضمن سپاس مجدد از جنابعالی تقاضا می‌شود موارد زیر در زمینه خرید حمایتی مورد توجه قرار گیرد:

-قیمت‌های تعیین‌شده نباید با قیمت‌های مصوب فاصله زیادی داشت باشد و کاهش بیش از ۲ تا ۳میلیونی عملاً قیمت را با توجه به نرخ تورم کمتر از سال قبل خواهد کرد.

-شیوه پرداخت به صورت نقدی باشد، پرداخت قطره‌چکانی مانند سال قبل نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات کشاورزان را باز کند.

-توجه به پایبند نبودن اعضای شورای ملی زعفران در زمینه رعایت قیمت مصوب خود، پیشنهاد می‌کنم تسهیلات هزارمیلیاردی مصوب سازمان برنامه و بودجه با نرخ ۱۵درصد به طور کامل در اختیار تعاونی روستایی قرار گیرد تا هم بتواند به صورت نقد از کشاورز خریداری کند و هم اینکه قیمت خرید حمایتی را تا حد امکان افزایش دهد و شرط استفاده از تسهیلات بند دو صورتجلسه مقرر شده ۹.۷.۱۰ رعایت بند یک (کف قیمت خرید) بوده است که عمدتاً رعایت نشده است.

-در خرید حمایتی کشاورزان خرده مالک که حداکثر ۱۰کیلوگرم تولید زعفران داشته‌اند در اولویت قرار گیرند و تلاش شود با تقویت نظارت‌ها خرید از کشاورز واقعی و ذیل استانداردهای مصوب صورت گیرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا