کد خبر: 13090059217
انرژیجهانروزنامه

توجه بریتانیایی‌ها به زباله‌های آشپزخانه برای تامین انرژی جت‌ها

ترجمه: سلیم حیدری

بریتیش ایرویز با یک پالایشگاه بریتانیا برای تامین نوعی سوخت هواپیما که قرار است از روغن‌های آشپزی مستعمل ساخته شود، قرار داد امضا کرده است. قرار است این سوخت به تامین انرژی پروازهای این شرکت از اوایل سال ۲۰۲۲ کمک کند.

بر اساس اعلام شرکت هواپیمایی BA در اواخر روز پنجشنبه، این شرکت با پالایشگاه فیلیپس ۶۶ هامبر در شمال لینکلن شایر به توافق رسیده است تا اولین شرکت هواپیمایی در جهان باشد که از سوخت پایدار هوانوردی (SAF) تولید شده در بریتانیا استفاده می‎کند.

بر اساس این قرارداد، شرکت هواپیمایی BA به مقدار کافی سوختSAF  (ساخته شده از روغن‌های آشپزی بازیافتی و سایر زباله‎های خانگی) برای تامین انرژی درحد ۷۰۰ پرواز برفراز اقیانوس اطلس با یک بوئینگ ۷۸۷ با انتشار دی اکسیدکربن درحد صفر، خریداری می‎کند.

BA قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ده درصد از تمام پروازهای خود را با SAF تامین کند و برای دستیابی به این هدف، اخیراً با تامین‎کنندگان SAF در ایالات متحده قراردادهایی منعقد کرده است. همچنین در یک کارخانه تبدیل زباله به سوخت به نام Velocys سرمایه‎گذاری کرده است که قرار است درشمال شرقی انگلستان ساخته شود.

در مورد قرارداد جدید، شان دویل، مدیر اجرایی BA، گفت که این یک گام مهم دیگر در مسیر ما به سمت انتشار خالص صفر کربن است و خاطرنشان کرد که «بریتانیا منابع و قابلیت‌هایی برای رهبری جهانی در توسعه SAF دارد.» مدیر کل هامبر، دارن کانینگهام، گفت که پالایشگاه لینکلن شایر اولین پالایشگاه در بریتانیا خواهد بود که SAF را در مقیاس تجاری تولید می‎کند.

کانینگهام بیان کرد: «پالایشگاه هامبر اولین پالایشگاه در انگلیس بود که توانست روغن‌های زباله را برای تولید سوخت‌های تجدیدپذیر بازیافت کند و اکنون برای اولین بار SAF در مقیاس بالا تولید خواهد شد.

ما در حال حاضر تقریبا نیم میلیون لیتر مواد زائد پایدار را در روز پالایش می‎کنیم. بازارها برای محصولات با کربن پایین در حال رشد هستند و این توافق (با BA) توانایی ما برای تامین سوخت آنها را نشان می‌دهد.»

طبق گزارش انجمن بین‎المللی حمل و نقل هوایی، SAF سوخت کاملا بدون انتشار کربن نیست. اما در مقایسه با سوخت‌های سنتی جت در حدود ۸۰ درصد «چرخه عمر انتشار CO2» را کاهش می‎دهد. خطوط هوایی SAF را به عنوان تنها راه حل فعلی برای کاهش انتشار کربن به وسیله جت‌ها می‌‎بینند. حداقل تا زمانیکه هواپیماهای مسافری الکتریکی به بازی می‎رسند، که انتظار می‎رود این زمان زودتر از سال ۲۰۳۵ نباشد.

در عین حال، هواپیمایی یونایتد در بیانیه‎ای اعلام کرد، هواپیمایی‌های متعلق به ایالات متحده روز چهارشنبه پروازی تاریخی را انجام دادند و اولین پرواز مسافری را با استفاده از صد درصد سوخت SAF در یکی از دو موتور هواپیما اجرا کردند.

این هواپیما تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کرد و موتوری که SAF از آن استفاده می‎کرد تقریبا انتشار دی اکسید کربن آن ۷۵ درصد کمتر از موتوری بود که از سوخت جت سنتی استفاده می‌کرد.

منبع: راشاتودی

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا