کد خبر: 23110069242
جهانروزنامه

تورم سالانه ۵/۷ درصدی در آمریکا

ترجمه: محمود نواب مطلق

افزایش قیمت‎ ها در آمریکا از سال ۱۹۸۲(۱۳۶۰) تاکنون بی‎ سابقه بوده است.  تقریبا تمام بخش‎ های اقتصادی شاهد افزایش قیمت هستند.

در پاسخ به این وضع بانک مرکزی آمریکا ناچار است نرخ اصلی بهره را بالا ببرد و میزان اعتبارات و تسهیلات را نیز به نحو قابل ملاحظه‎ای کاهش دهد.

براساس آمار وزارت کار در روز پنجشنبه ۱۰ فوریه(۲۱ بهمن) نرخ تورم سالانه در ماه ژانویه (دی) به ۵/۷ درصد رسید. این رقم بسیار از میزان پیش‎بینی شده بالاتر است.

این خبر باعث شد نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله دولتی به بالاتر از ۲ درصد یعنی بالاترین نرخ از نیمه سال ۲۰۱۹(۱۳۹۷) قبل از شروع بحران کرونا تا کنون برسد. دقیقا ۰۵۷/۲ درصد.

سرمایه‎ گذاران در ازای سرمایه ‎گذاری خود بهره‎ های بیشتری مطالبه می‎ کنند. نرخ‎ های بهره در مقایسه با تابستان ۲۰۲۰(۱۳۹۸) که کمترین میزان بود؛ چهار برابر شده‎ اند. بازار بورس وال استریت کار خود را با کاهش ارزش سهام به پایان رساند.

شاخص «اِس اَند پی ۵۰۰» ۸/۱ درصد کاهش یافت، شاخص پر ارزش فناوری نو «ناداسک» ۱/۲ درصد کاهش یافت و افزایش نرخ‎ها اقبال به سودهای روز بعد را نیز کاهش داد.

افزایش نرخ تورم  از سال ۱۹۸۲(۱۳۶۰) تا کنون بی‎سابقه بوده است.  در آن زمان «پل وُلکر» رئیس وقت بانک مرکزی آمریکا تلاش کرد نرخ تورم را پس از دو شوک نفتی سال‎های ۱۹۷۰(۱۳۴۸) مهار کند.

این افزایش در مقایسه با میزان پیش‎ بینی شده بسیار بیشتر است(مثبت ۲/۷ درصد). از میزان دسامبر۲۰۲۱( آذر ۱۴۰۰) نیز بیشتر است(مثبت ۷ درصد).

اگر وارد جزئیات شویم وخامت اوضاع بیشتر آشکار می‎شود. نرخ تورم سالانه به جز بخش‎های انرژی و مواد غذایی به بالاتر از ۶ درصد رسیده است.

افزایش قیمت انرژی ۲۷درصد و مواد غذایی ۷درصد است. برای خودروهای نو که شدیدا از کمبود نیمه‎ هادی‎ ها رنج می‎ برند نرخ تورم ۲/۱۲درصد و برای بخش مسکن ۴/۴ درصد است.

این آمار حاکی از آنست که افزایش نرخ تورم در تمام بخش‎های اقتصاد آمریکا مشاهده می‎شود.

به عقیده کارشناسان اقتصادی وخامت اوضاع در بخش مسکن نیز به شدت قابل مشاهده است و انتظار بهبودی آن به سرعت وجود ندارد. قبل از هر چیز کالاها و خدمات اساسی از جمله حمل و نقل، مواد اولیه، نیمه‎ هادی‎ ها و انرژی در معرض عوارض ناشی از تورم بالا قرار می‎ گیرند.

در این بخش‎ ها تقاضای عمده وجود دارد. تقاضایی که با پایان یافتن تبعات سویه جدید اُمیکرون بیشتر نیز خواهد شد و در تمام بخش‎ها گسترده‎تر می‎شود.

«جِی سون فوُرمَن» اقتصاددان دانشگاه هاروارد و مشاور سابق باراک اوباما با ابراز نگرانی از افزایش نرخ تورم می‎ گوید:«تورمی که طی دوسال گذشته شاهد آن بودیم عمدتا مربوط به کالاهای متناسب با سیاست‎ های توسعه پایدار بوده است اما از این پس شاهد افزایش نرخ تورم در خدمات نیز خواهیم بود.»

در عین حال «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز از افزایش ۱/۰ واحدی دستمزدهای واقعی ساعتی ابراز خرسندی کرده و می‎گوید:« خوشبختانه ما توانستیم دستمزدهای واقعی ساعتی را در ماه ژانویه(دی) به میزان ۱/۰ واحد افزایش دهیم.»

منبع: لوموند

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا