کد خبر: 11030030436
اقتصادفناوری اطلاعات و ارتباطات

توسعه اقتصاد دیجیتال و افزایش سهم شرکت‌های فاوا از اقتصاد ملی

​معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نرخ بازگشت سرمایه‌ی بالا، عدم وابستگی به جابه‌جایی و محدودیت‌های جغرافیایی و هزینه پایین‌تر ارایه کالاها و خدمات نسبت به سایر کسب‌وکارها را بخشی از ویژگی‌های مهم شرکت‌‌های حوزه ICT عنوان کرد که در خلق ارزش اقتصادی در کشور نقشی مهم بر عهده دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فرهاد معارفی درباره گزارش ارزیابی منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی در خصوص شرکت‌های برتر در بخش‌های مختلف اقتصاد، گفت: با بررسی اطلاعات شرکت‌های حوزه ICT امکان شناخت بهترِ وضعیت مالی شرکت‌های بخش مهیا شده و دید بهتری از کسب‌وکارها حاصل می‌شود.

 وی افزود: پویایی، تداوم و تسریع روند توسعه بنگاه‌های اقتصادی بخش، مشروط به شناخت توانمندی‌های اقتصادی بنگاه‌ها است و مقایسه‌ بنگاه‌های بخش فاوا با یکدیگر و با سایر صنایع، بستری برای اتخاذ تصمیمات بهینه فراهم می‌کند.

معارفی با اشاره به اینکه آرایش جهانی صنایع به‌ شدت به نفع شرکت‌های فعال در بخش ICT تغییر کرده است، گفت: اطلاعات درآمدی ۱۰ شرکت برتر جهان در سال ۲۰۲۰ میلادی حاکی از حضور سه شرکت فعال در حوزه ICT در بین برترین‌ شرکت‌ها است که گویای پررنگ‌تر شدن نقش و سهم اقتصادی و اجتماعی ICT در سطح جهانی طی سال‌های اخیر می‌باشد.

وی به روند تحولات مبتنی بر فناوری‌های نوین که ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جوامع جهانی را دستخوش دگرگونی کرده اشاره و افزود: روندهای تحول‌آفرین، کشورها را به سوی تدوین راهبردهای جدید توسعه و استفاده از راهکارهای متکی بر تحول دیجیتال هدایت می‌کند و منجر به افزایش سهم بنگاه‌های بخش فاوا در کلان اقتصاد می‌شود.

معارفی با تاکید به اهمیت همسویی با فرآیندهای جهانی و برخورداری از مزیت‌های رقابتی موجود در بازارهای ملی و بین‌المللی این صنعت، تصریح کرد: استراتژی‌های حمایتی و تسهیل‌گری برای توسعه‌ی کسب‌وکارهای حوزه‌ی فاوا که آینده اقتصاد کشور را ترسیم می‌کند، از مهمترین اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال‌های اخیر بوده و اقدامات مناسب و مؤثری در این مسیر تعریف و اجرایی شده است.

وی افزود: سهم فروش بخش فاوا  از ۵۰۰ شرکت برتر کشور براساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی فقط ۶ درصد بوده است که نشان دهنده اثرات مستمر اتکای اقتصاد ایران به صادرات نفت و فرآورده‌های آن می‌باشد که باعث شده همواره نفت و اقتصاد وابسته به آن در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور نقشی مهم‌تر از سایر صنایع را ایفا کند.

بر همین اساس و در ادامه مسیر سال‌های پیشین، صنایع وابسته به «فرآورده‌های نفتی» و «پتروشیمی» در کشور برخلاف روند جهانی همچنان بالاترین جایگاه را در جذب درآمد و خلق ارزش‌افزوده دارند.

معارفی به ویژگی‌های برجسته‌ی شرکت‌های بخش ICT، اشاره کرد و گفت: نرخ بازگشت سرمایه‌ی بالا، عدم وابستگی به جابه‌جایی و محدودیت‌های جغرافیایی، هزینه پایین‌تر ارایه کالاها و خدمات، امکان ارائه خدمات حوزه ICT و صادرات آن‌ها توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط باعث شده که این گروه از فعالیت‌ها علاوه ‌بر پتانسیل ایجاد ارزش‌افزوده قابل توجه در بخش ICT در سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیز از مجرای اثرات سرریز و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید خلق ارزش و ثروت داشته باشند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، به شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت:  با در نظر گرفتن چرخه عمر محصولات و خدمات ارایه شده توسط بخش فاوا و ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های نوین برای برخورداری از فرصت‌های متنوع و متعدد در بازارهای ملی و بین‌المللی، که منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری کسب و کارها و رشد اقتصادی کشور می‌شود، علاوه‌ بر تعامل شفاف و مستمر بخش دولتی با بخش خصوصی، تدوین و اجرای الگوهای حمایتی و تسهیل‌گری از شرکت‌های بزرگ برای تداوم فعالیت و همچنین تسریع رشد شرکت‌های کوچک از جمله استراتژی‌های مهم وزارت ارتباطات است.

معارفی به ضرورت تمرکز بر شناسایی و چیدمان بنگاه‌های بزرگ بخش فاوا در کنار یکدیگر تاکید کرد و گفت: از آنجایی که رونق و رکود بزرگ‌ترین شرکت‌های بخش ICT، به دلیل وجود ارتباطات گسترده پسین و پیشین و اثرات سرریز آن در کلیه سطوح اقتصاد کشور دارد، توجه به این امر می‌تواند تصویری شفاف و متکی به آمارها، از چگونگی تغییرات در آرایش بنگاه‌های بزرگ بخش فاوا و سایر صنایع و فعالیت‌های اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر ارایه ‌دهد.

وی در پایان این گفت‌وگو به وضعیت کسب و کارهای این حوزه اشاره کرد و افزود:  البته کسب ‌وکارهای فعال در حوزه فاوا که در زمینه‌های «ارتباطات و مخابرات» و «رایانه و فعالیت‌‌های وابسته»، «خدمات بازرگانی» ، «خدمات فنی و مهندسی»، «سرمایه‌گذاری‌های مالی» و « تولید ماشین‌آلات و تجهیزات» فعال هستند توانسته‌اند  با رشد ۲۳.۷ درصدی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل، سهم حضور خود را در میان ۵۰۰ شرکت برتر کشور افزایش دهند و رشد درآمد ۵۰.۴ درصدی را  تجربه کنند.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا