کد خبر: 26030187072
صنعت و معدن

توسعه پارک های فناوری مکمل واحدهای تحقیق و توسعه صنعت خودرو

خودروسازان اروپا برای حفظ پیشروی خود در صنعت به سرعت در حال تغییر، در دهه گذشته بسیار بیشتر از رقبای خود در ایالات متحده و آسیا برای تحقیق و توسعه هزینه کردند.

سایت آلمانی استراتژی  PWC طی گزارشی در مورد این میزان هزینه صورت گرفته در بخش تحقیق و توسعه می نویسد: هزینه تحقیق و توسعه اروپا بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ با ۷۵ درصد افزایش به ۴۲ میلیارد یورو رسید.

هزینه های OEM ایالات متحده در مدت مشابه با ۳۰ درصد رشد به ۱۳ میلیارد یورو رسید، در حالی که خودروسازان آسیایی هزینه های خود را با ۳۳ درصد افزایش به ۲۸ میلیارد یورو رساندند.

درآمد در میان ۱۵ خودروساز برتر در سه منطقه بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۵۵، ۱۸ و ۴۰ درصد رشد داشته است.

این وضعیت به خوبی اهمیت توجه به نوآوری و بهبورد مستمر در صنعت خودرو را نشان میدهد. طی سالهای گذشته واحدهای تحقیق و تسوعه صنعت خودرو در ایران نیز شکل گرفته اند ولی این واحدها محدود به خود صنعت بوده اند و بنابراین خروجی این واحدها مستقیم به صنعت باز می گردد در حالی که توسعه صنعت نیاز به نگاهی فرابخشی دارد.

در جهانی که هر خودرو در واقع برآیند صنایع متفاوت است سرمایه گذاری و دسترسی به مرزهای دانش ساختاری وسیع تر را نیاز دارد. در کشورهای دیگر به دلیل دسترسی سهل به محصولات فناورانه صنایع خودروسازی چندان در مضیقه قرار نمی گیرند در حالی که به دلیل تحریم ها صنایع خودروسازی ایران باید بهای بیشتری را برای فناوری بپردازند.

در این میان توجه به کارکردهای پارک های علمی و فناوری می تواند گامی موثر باشد.

در همین زمینه، دکتر علی خیرالدین در همایش ظرفیت‌های همکاری‌ شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان پیشنهاد کرد: همکاری این معاونت با ایران خودرو می‌تواند در حوزه‌هایی چون تاسیس پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و تجازی‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌بنیان باشد.

آمارهای منتشر شده از سهم صنعت خودرو در کشور نشان میدهد که ۴ درصد از تولید ناخالص اقتصاد ایران به صنعت خودرو وابسته است ولی به رغم این سهم قابل توجه، تلاشهای صورت گرفته از سوی صنعت خودرو برای همکاری با شرکتهای دانش بنیان فاقد یک استراتژی مشخص بوده است.

خال با توجه به پیشنهاد مطرح شده و استقبالی که از سوی گروه صنعتی ایران خودرو صورت گرفته اس به نظر می رسد به زودی می توانیم شاهد شکل گیری اولین پارک علمی و فناوری برای توسعه شرکتهای دانش بنیان فعال در صنعت خودرو باشیم.

رویکرد این پارکها می تواند در کنار واحدهای تحقیق و توسعه صنایع خودرو می تواند بسیاری از چالشهای صنایع خودروی کشور را برطرف کند و به این صنایع اجازده دهد با تکیه برتوان داخلی امکان بهره برداری از فناوری های روز دنیا با پیدا کنند.

سایت خبرخودرو در گزارشی ضمن تشریح وضعیت شرکتهای دانش بنیان در کشور می نویسد: درحال‌حاضر ۴۹ پارک علم‌وفناوری، ۱۲ پردیس علم‌وفناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارند. اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ پارک علم و فناوری ندارد.

اما در هفته گذشته با فراخوان همراهی شرکتهای دانش بنیان خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با اهداف این گروه صنعتی از تلاش برای همکاری با شرکتهای دانش بنیان گفت: از نظر ما به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در ایران‌خودرو یک ضرورت غیرقابل‌انکار است و این گروه صنعتی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده خود باید توجه ویژه‌ای به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشد.

همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای خروجی بهتر در تولید و همچنین بهتر شدن وضعیت مالی و صورت‌های مالی ضروری است.

از این حیث، با جدیت اعلام می‌کنیم؛ درهای ایران‌خودرو به روی نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان باز است. اما باید توجه داشت؛ سود و زیان شرکت باید در نتیجه همکاری‌ها مشخص باشد.

وی افزود: در راستای تحقق این هدف، مرکز تکنوسنتر (مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش) در ایران‌خودرو راه‌اندازی شده است. چراکه تحقق اهدافی همچون تولید یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در ایران‌خودرو تا سال ۱۴۰۳، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش کیفیت، قرار گرفتن در زمره خودروسازان برتر دنیا، پیوستن به زنجیره تولید یکی از خودروسازان بزرگ و صادرات گسترده، بدون بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر نیست.

برای افزایش سهم نسبی شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید ایران‌خودرو در سال آینده، از تشکیل پارک علم و فناوری در صنعت خودرو و به‌کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

نمایش بیشتر
عصر اقتصاد
دکمه بازگشت به بالا